Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ROMANTISMUS Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ROMANTISMUS Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým."— Transkript prezentace:

1 ROMANTISMUS Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 ZNAKY DOBY A UMĚNÍ OBECNĚ: - zejména 19. století - po VFBR, v době napoleonských válek - jiné mezinárodní konflikty (krymská válka, prusko-rak. válka, prusko-francouzská válka) - občanské války (např. v USA a ve Francie) - hnutí za národní svobodu (Čechy v Rakousku-Uhersku) - cit, individualita, nezávislost, zájmy a prožitky jedince - člověk se vymanil z feudální spoutanosti - vytváření nových společenských řádů, mnohdy jinak, než bylo očekáváno - rozporuplnost mezi skutečností a snem - útěk do světa snů a fantazie

3 ZNAKY HUDBY V DOBĚ ROMANTISMU: - oslava minulosti, obdiv k přírodě - vznik národních škol – boj za vlastní národ (Rusko, Německo, Francie,Čechy) - mimohudební témata se objevují v hudbě - vznik programní symfonie a symfonické básně - rozvoj písně – prokomponovaná, sběr lidových písní - uvolnění hudebních forem - uvolnění melodie a rytmu - uvolnění harmonie (chromatika, střídání tónin) - umělec – je nově svobodnou a nezávislou osobností – nabízí své dílo a čeká, zda o něj bude zájem - vznik umělecké kritiky – hudební časopisy – prosazení umělců

4 provedení 2. reformy opery: - autorem byl Richard Wagner - opera má být hudební drama – souborné umělecké dílo - dramatičnost hudby (orchestr není jen doprovodnou složkou, ale podílí se na dokreslení atmosféry děje, předehra vyjadřuje náladu celé opery) - využití příznačných motivů (leitmotivů) = psychol. a charakteristické vykreslení postav, situace, vztahů - uplatnění tzv. nekonečné melodie (oddalování závěru) - požadavek dokonalé výtvarné scény - výběr z oper: „Tristan a Isolda“, „Bludný Holanďan“

5 ROZDĚLENÍ HUDBY ROMANTISMU: 1) Podle hudebních forem a) písňová a klavírní tvorba b) symfonická tvorba c) operní tvorba (Německo, Itálie, Francie) 2) V rámci národních škol a) ruská národní škola b) česká národní škola

6 1) A) PÍSŇOVÁ a KLAVÍRNÍ TVORBA Franz Schubert (1797 – 1828) - novodobá píseň – prokomponovaná forma - virtuózně pojatý klavírní doprovod a sólový pěvecký part - vysoké nároky na zpěváka - nechtěl mít stálé místo, nic mu nevyhovovalo, poflakoval se - přátelé mezi básníky a malíři – sdílel společný byt, nemusel se živit - 603 písní na texty např. Goetha, Schillera, Heina - cykly: „ Spanilá mlynářka “, „ Smrt a dívka “ - píseň „Ave Maria“ a klavírní kvintet „ Pstruh “ (Audio ukázka č. 1) - zemřel na tyfus či otravu rtutí, která byla podávána jako lék na syfilis

7 Dostupné pod licencí Public Domain z WWW: [On line][15. 8. 2009]http://cs.wikipedia.orghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Franz_Schubert.jpg

8 - polský skladatel, nazýván „básníkem klavíru“ - ve 20 letech opouští Varšavu – prý zapojen revolučního hnutí za osvobození Polska z carského područí (povstání potlačeno) - Vídeň – seznámil se s houslistou Josefem Slavíkem - poté Paříž – polská menšina, učil hru na klavír, vysoce postavený, přesto nešťastný - choroba (TBC) + stesk po domově + nešťastná láska k G. Sandové - komponoval: polonézy, mazurky, valčíky, také nokturna, preludia - pohřben v Paříži = mazurka „a moll“ (Audio ukázka č. 2) - po letech jeho srdce převezeno do chrámu sv. Kříže ve Varšavě Fryderyk Chopin (1810 – 1849)

9 Dostupné pod licencí Public Domain z WWW: [On line][15. 8. 2009]http://cs.wikipedia.orghttp://en.wikipedia.org/wiki/File:Image-Frederic_Chopin_photo_downsampled.jpeg

10 - zázračný talent, uherští magnáti financovali jeho studium hudby - „Paganini klavíru“ – oblíben, dokonalá technika, nový způsob hry - v jeho domě ve Výmaru se soustřeďovali mladí umělci = obrovský zájem - velmi oblíbený u žen – nelegitimní svazky = dcera Cosima + Richard Wagner - 2x navštívil Prahu, oslnil i Smetanu – chtěl být ve hře jako Liszt - zavedl nový druh skladby – symfonickou báseň „ Prometheus “ - díla: „ Uherské rapsodie “ „ Liebesträume “ - „ Koncert A dur “ pro klavír Ferenc Liszt (1811 – 1886)

11 Dostupné pod licencí Public Domain z WWW: [On line][15. 8. 2009 ]http://cs.wikipedia.orghttp://en.wikipedia.org/wiki/File:Liszt_1858.jpg

12 B) SYMFONICKÁ TVORBA - od mládí žil v přepychu, v blízkosti uměleckých osobností - cestování – inspirace, rozvoj kultů osobností (Bach, Händel, Mozart) - od 15 let skládal – předehry (ouvertury) = např. „ Sen noci svatojánské “, „ Hebridy “ „ Písně beze slov “ pro klavír „ Koncert pro housle a orchestr e moll “ (Audio ukázka č. 3) - symfonie: 3. – „ Skotská “ (osoba Marie Stuartovny) 4. – „ Italská “ (dojmy z Itálie a četba Goetha) 5. – „ Reformační “ (oslava reformov. protestantismu) - zemřel po nervovém otřesu při náhlém úmrtí své sestry - jeho skladby odsoudil Richard Wagner - v době nacismu zakázané kvůli jeho původu Felix Mendelsohn-Bartholdy (1809 – 47)

13 Dostupné pod licencí Public Domain z WWW: [On line][15. 8. 2009]http://cs.wikipedia.orghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mendelssohn_Bartholdy.jpg

14 - otec byl proti hudbě, rodiče jej nepodporovali, bojoval o živobytí - stud. lékař. fakultu – při 1. pitvě utekl oknem a už se nevrátil - originální umělec – Francie dílo nepochopila – prý provokatér - v jiných státech Evropy přijat s nadšením (Německo, Anglie, Rusko) - „ Fantastická symfonie “ = epizoda ze života umělce = 1. programní symfonie - 5 dějství – fantastické prvky (drogy – halucinace) (Audio ukázka č. 4) - „ Nauka o instrumentaci “ – teoretické dílo, píše o své osobité kompozici - obě manželství nešťastná, smrt syna - zemřel při pádu ze skal u Monaca Hector Berlioz (1803 – 69)

15 Dostupné pod licencí Public Domain z WWW: [On line][15. 8. 2009]http://cs.wikipedia.orghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hector_berlioz_1863.jpg

16 C) OPERNÍ TVORBA NĚMECKO: - od narození obklopen hudbou, otec v divadle, matka zpívala - cestování po Německu, poznal lidovou kulturu, společenský, vtipný - kvůli otcově zpronevěře se dostal do vězení a pak byl vyhoštěn - „moderní dirigent“ – poprvé vestoje a s taktovkou v ruce, rozesazení hráčů – důsledné studium rolí, zasahoval i do režie - vyhledával romantické náměty a jim přizpůsoboval i hudební výraz - dirigent ve Stavovském divadle v Praze a zejména v Drážďanech - opera: „ Čarostřelec “ – premiéra 1821= mezník romantismu (Audio ukázka č. 5) Carl Maria von Weber (1786 – 1826)

17 Dostupné pod licencí Public Domain z WWW: [On line][15. 8. 2009]http://cs.wikipedia.orghttp://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:Carl_Maria_von_Weber.jpg

18 - velmi kontroverzní osobnost – uznávaná i zatracovaná - sebevědomý, názorově nesmiřitelný, egoistický, konfliktní - protikrálovské tendence – vypovězen ze země - oženil se s Cosimou, dcerou svého přítele F. Liszta - reformátor opery – poznával v Evropě nedostatky tehdejší opery – proměnil ji v hudební drama - opery: „ Bludný Holanďan “, „ Tannhäuser “, (Audio ukázka č. 7) „ Prsten Nibelungův, „ Tristan a Isolda “ (Audio ukázka č. 6) = premiéra 1865 = přelom hudby 19. a 20. století - jeho názory i hudba byly zneužity fašistickým Německem! Richard Wagner (1813 – 83)

19 Dostupné pod licencí Public Domain z WWW: [On line][15. 8. 2009]http://cs.wikipedia.orghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Richard_Wagner_by_Caesar_Willich_ca_1862.jpg

20 - protipól R. Wagnera, byli uměleckými protivníky - jejich díla navzdory protikladnosti koexistují do dnešní doby - těžký život – krátce po sobě mu zemřely obě děti a manželka „ Nabucco “– stala se výrazem revolučních nálad v Itálii (Audio ukázka č. 8) „ Rigoletto “– námět Victor Hugo – „Král se baví“ „ Aida “– nejslavnější, objednána egyptskou vládou pro slavnost k otevření Suezského průplavu, exotické motivy „ Othello “– námět W. Shakespeare, nově pojatá dramatičnost, protiklady lásky a vášně, věrnosti a intrik - jeho opery neprošly reformou, hlavní je zpěv a melodika ITÁLIE: Giuseppe Verdi (1813 – 1901)

21 Dostupné pod licencí Public Domain z WWW: [On line][15. 8. 2009]http://cs.wikipedia.orghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Verdi-1899.jpg

22 FRANCIE: Georges Bizet (1838 – 75) - osobnost, jež proslula díky jednomu dílu – operou „Carmen“ - miloval exotiku, vycházel z cizokrajného prostředí - předznamenal příchod hudebního impresionismu a verismu - nové harmonické spoje, nezvyklá rytmika, žánrové taneční útvary „ Carmen “– španělsko-cikánské prostředí, rychle zpopulárněla – realisticky vyjádřený drsný příběh – tragický a vášnivý příběh lásky Carmen a Dona José Giacomo Meyerbeer (1791 – 64) „ Robert ďábel “ – pohádkové motivy, kouzla, démoničnost

23 Dostupné pod licencí Public Domain z WWW: [On line][15. 8. 2009]http://cs.wikipedia.orghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Georges_bizet.jpg

24 2) A) RUSKÁ NÁRODNÍ ŠKOLA - úzce spjata s tzv. „Mocnou hrstkou“ (rus. mogučej kučka) - skupina skladatelů druhé poloviny 19. století (žili pohromadě) - vlastenecké, historické, folklórní látky, návrat k venkovskému lidu - úzká souvislost s poezií – zejména s realismem - nové možnosti zpracování – melodicko-motivické - odmítali návaznost na západoevropskou hudbu

25 - od dětství mimořádné hudební nadání, ale kvůli otci byl vojákem - v povolání dlouho nesetrval – úředník, bohémský život - trpěl depresemi, které se vystupňovaly úmrtím matky, zaháněl je alkoholem - klavírista, improvizátor, slabé kompoziční vzdělání - opera: „ Boris Godunov “– sám napsal libreto podle Puškina – psychol. kresby postav – duševní krize - symfonický obraz: „ Noc na Lysé hoře “ - klavírní: „ Kartinky “ neboli „ Obrázky z výstavy “ (Audio ukázka č. 9 ) = do orchestrální podoby překomponoval Maurice Ravel Modest Petrovič Musorgskij (1838 – 81)

26 Dostupné pod licencí Public Domain z WWW: [On line][15. 8. 2009]http://cs.wikipedia.orghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Musorgskiy.jpg

27 - vyškolen pro námořní školu, v mládí cesta kolem světa - profesorem konzervatoře v Petrohradě - dalším studiem se stal nejvzdělanějším umělcem - přilnul k ruské lidové písni – sběr, harmonizace, pohádkové náměty - opery: „ Májová noc “ – porovnání současného ruského života s pohádkovým světem „ Sněhurka “ – rozvíjen kult pohanských božstev - orchestrální suita – „ Šeherezáda “ Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov (1844 – 1908)

28 Dostupné pod licencí Public Domain z WWW: [On line][15. 8. 2009]http://cs.wikipedia.orghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nikolai_Rimski-Korsakov.jpg

29 - prvním ruským skladatelem – profesionálem - díky bohaté mecenášce se mohl věnovat pouze kompozici - upřímný vlastenec – miloval ruskou tradici a také Mozarta - nebránil se vlivům západní hudby – francouzská, italská, ale ne německá - obrovský rozsah kompozice – od písní přes orchestrální díla k operám a baletům - dvakrát navštívil Prahu, kterou byl okouzlen - tragický duševní život – oženil se s bývalou studentkou – nechtěl - byl homosexuál - údajně zemřel na úplavici, spekuluje se i o sebevraždě Petr Iljič Čajkovskij (1840 – 93)

30 písňová – „ Písně beze slov “, „ Album pro mládež “ komorní – koncerty – klavírní „ b moll “, houslový „ D dur “, = patří k nejryzejším a nejvelkolepějším hodnotám světového repertoáru orchestrální – „ Bouře “, „ Romeo a Julie “ „ Rok 1812 “– oslava vítězství nad Napoleonem symfonie h moll „ Patetická “ – poslední dílo (Audio ukázka č. 10) operní – „ Evžen Oněgin “ – nejhranější opera na světě „ Piková dáma “ baletní – „ Louskáček “, „ Labutí jezero “ Tvorba:

31 Dostupné pod licencí Public Domain z WWW: [On line][15. 8. 2009]http://cs.wikipedia.orghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Ilji%C4%8D_%C4%8Cajkovskij

32 B) ČESKÁ NÁRODNÍ ŠKOLA - narozen v Litomyšli = každoroční festival Smetanova Litomyšl - studia – Havlíčkův Brod, Jihlava, Plzeň (u bratrance), Praha - chtěl založit hudební ústav -1856-61 – pobyt v Göteborgu ve Švédsku – finanční a existenční důvody – u nás v té době Bachovský absolutismus, který radikálně působil proti českému obrozeneckému úsilí - první manželka zemřela na TBC při cestě ze Švédska do Čech - druhá žena – Bettina Ferdinandová – starala se i o dceru z prvního manželství -poslání – pomoci probouzejícímu se národu v zápasu za svobodu Bedřich Smetana (1824 – 1884)

33 - cíl vytvořit českou národní operu - sbormistr Hlaholu - patřil do generace umělců národního divadla - neuznán dirigentem Prozatimního divadla – až později! - řídil hudební oddělení Umělecké besedy (vznik 1863) -libreta k operám – např. Karel Sabina, Eliška Krásnohorská - objevuje se nemoc – syfilis - v roce 1874 ohluchl – v ústraní, věnuje se pouze kompozici

34 - první skladba: „ Kvapík D dur “ – v osmi letech - symfonické básně: „ Richard III.“, „ Valdštýnův tábor “ opery: „ Braniboři v Čechách “, „ Prodaná nevěsta “ (Audio ukázka č. 14) „ Dalibor “, „ Libuše “, „ Dvě vdovy “, „ Hubička “, „ Tajemství “, „ Čertova stěna “, „ Viola “ - cyklus symfonických básní: „ Má vlast “ = Vyšehrad (audio ukázka č. 12), Vltava, Šárka, Z českých luhů a hájů (audio ukázka č. 13), Tábor, Blaník - písňové cykly pro sbor: „ Věno “, „ Píseň na moři “ - kvartet: „ Z mého života “ (Audio ukázka č. 11) Tvorba:

35 Dostupné pod licencí Public Domain z WWW: [On line][15. 8. 2009]http://cs.wikipedia.orghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Smetana.jpg

36 - narozen v Nelahozevsi, otec řezníkem, i on sám vyučen - studia – Zlonice – venkovští kantoři, Praha – varhanická škola - inspirace nejen českou hudbou, ale i moravskou, slovenskou, polskou a ruskou - existenční problémy – doučoval hru na klavír dcery pražských paniček - o stipendium a poté o vydávání skladeb se zasloužil Johannes Brahms - razantní nárůst jeho kariéry – skladby se rychle šířily do celého světa - pobyt v Anglii – čestné doktoráty, velké úspěchy - pobyt v USA – ředitelem konzervatoře v New Yorku - učil je, jak mají komponovat hudbu, aby měla národní ráz - nejpopulárnější skladatel kontinentu - objevil obrovské inspirační podněty pro americkou hudbu Antonín Dvořák (1841 – 1904)

37 - sborová tvorba: „ Moravské dvojzpěvy “ – písně se zpívaly ve všech rodinách (Audio ukázka č. 15) - klavírní trio: „ Dumky “ – ruské náměty - smyčcové kvartety: F dur – „ Americký “ - orchestrální skladby: „ Slovanské tance “ – dvě řady, původně pro čtyřruční klavír = tanec č. 8 (Audio ukázka č. 16) - symfonické básně: „ Polednice “, „ Vodník “ – na námět Karla Jaromíra Erbena Tvorba:

38 - symfonie: 1. – „ Zlonické zvony “ – vzpomínka na studia 9. – „ Z Nového světa “ – stesk po domově, americký folklór 2. věta (Audio ukázka č. 17) - opery: „ Rusalka “ (Audio ukázka č. 18) „ Dimitrij “, „ Jakobín “, „ Čert a Káča “, „ Armida “ - kantáta: „ Svatební košile “ - oratoria: „ Svatá Ludmila “, „ Stabat mater “ - mše „ D dur “ pro mecenáše Josefa Hlávku - „ Requiem “ – smuteční mše pro sólo, sbor, orchestr

39 Dostupné pod licencí Public Domain z WWW: [On line][15. 8. 2009]http://cs.wikipedia.orghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dvorak.jpg

40 Doplňující úkoly: 1) Přiřaďte skladatele k portrétu: Petr Iljič Čajkovskij Bedřich Smetana Richard Wagner Giuseppe Verdi Antonín Dvořák

41 2) Poslechněte si symfonickou báseň Vltava z cyklu Má vlast od Bedřicha Smetany. Poté se pokuste při druhém poslechu skladby napsat krátkou slohovou práci na téma: Co spatřila řeka při své pouti.

42 3) Přiřaďte autora k dílům Má vlast Z Nového světa Kartinky Evžen Oněgin Pstruh Fantastická symfonie Bludný Holanďan Hector Berlioz Antonín Dvořák Petr Iljič Čajkovskij Franz Schubert Richard Wagner Bedřich Smetana Modest Petrovič Musorgskij

43 4) Křížovka – světová operní tvorba období romantismu Příjmení skladatele, který zkomponoval operu Oberon. Název opery Guiseppe Verdiho, kterou zkomponoval na literární námět. Jméno operního skladatele, jenž byl protipólem Richarda Wagnera. Felix Mendelsohn-Bartholdy byl za nacismu zakázán pro svůj....... původ. Jméno operního skladatele, který byl konfliktní a nesmiřitelný, napsal operu Tannhäuser. Opera Aida byla slavnostně provedena při otevření významné stavby, která se jmenuje…. Opera Othello Giuseppe Verdiho byla zkomponována na námět kterého dramatika? Název opery, která se stala mezníkem hudby romantismu. Do které země patří operní skladatel, který neprošel reformou opery? Název opery Giuseppe Verdiho, jež se stala výrazem revolučního hnutí v Itálii v 19. století. Weber je znám též pod slovy.........., neboť v oboru zavedl nový způsob práce s orchestrem. Název Meyerbeerovy opery, ve které se vyskytují kouzla, démoničnost apod. Název opery, která se stala mezníkem mezi hudbou romantickou a hudbou 20. století. Název nejznámější opery George Bizeta, jež vychází ze španělsko-cikánského prostředí.

44

45 Křížovka - vyřešení Weber Rigoletto Giuseppe Verdi židovský Richard Wagner Suezský průplav William Shakespeare Čarostřelec Itálie Nabucco moderní dirigent Robert ďábel Tristan a Isolda Carmen

46 5) Doplňte názvy děl: Dvě............ Stabat.................... Má.................. Tristan a.............. Smrt a..................... Kartinky neboli............. Slovanské.............. Fantastická............. Prodaná................ Sen noci................... Labutí................... Bludný.................. Z českých..................... Braniboři v.............. Z Nového.............. 6) Přiřaďte autora k vhodným informacím: G. Verdi, F. Schubert, C. M. von Weber, P. Iljič Čajkovskij, F. Chopin, N. A. Rimskij-Korzakov, R. Wagner, G. Bizet, A. Dvořák, F. Liszt, B. Smetana a) řídil hudební oddělení Umělecké besedy................ b) Paganini klavíru.................. f) patřil k Mocné hrstce.................... c) moderní dirigent................. g) opouští Polsko....................... d) reformátor opery................ h) nechtěl pracovat, poflakoval se............. e) protipólem R. Wagnera............. ch) úspěchy v Americe.................... g) tragický duševní život............... i) znaky impresionismu a verismu.............

47 7) Pokuste se podle určité vhodné hudební ukázky napsat krátký popis děje. Nejprve si poslechněte krátký úryvek z této skladby, vymyslete si nějaké postavy, které se k hudbě hodí, a zvolte si nějaké prostředí, do kterého děj zasadíte. Poté začněte svým popisem (postavami a prostředím) reagovat na hudbu, jež slyšíte. Možné skladby: Šárka z cyklu Má vlast B. Smetany Kartinky M. P. Musorgského 1812 nebo Romeo a Julie P. I. Čajkovského Předehry k operám R. Wagnera Fantastická symfonie H. Berlioze Italská či Reformační symfonie F. Mendelssohna-Bartholdyho

48 POUŽITÁ LITERATURA A AUDIO UKÁZKY: CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro gymnázia I. 1. vyd. Praha : SPN, 2003. ISBN 80-7235-211-3. Audio ukázka č. 1 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 6. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-52-8. ukázka z CD č. 19. Audio ukázka č. 2 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 8. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-041-2. ukázka z CD č. 27. Audio ukázka č. 3 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro gymnázia II. 1. vyd. Praha : SPN, 2003. ISBN 80-7235-219-9. ukázka z CD č. 14. KUNA, M. Skladatelé světové hudby. 2. vyd. Praha: Fragment, 1995. ISBN 80-85768-03-8.

49 Audio ukázka č. 4 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro gymnázia II. 1. vyd. Praha : SPN, 2003. ISBN 80-7235-219-9. ukázka z CD č. 17. Audio ukázka č. 5 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro gymnázia II. 1. vyd. Praha : SPN, 2003. ISBN 80-7235-219-9. ukázka z CD č. 18. Audio ukázka č. 6 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro gymnázia II. 1. vyd. Praha : SPN, 2003. ISBN 80-7235-219-9. ukázka z CD č. 10. Audio ukázka č. 7 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 6. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-52-8. ukázka z CD č. 22. Audio ukázka č. 8 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 8. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-041-2. ukázka z CD č. 28.

50 Audio ukázka č. 9 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro gymnázia II. 1. vyd. Praha : SPN, 2003. ISBN 80-7235-219-9. ukázka z CD č. 21. Audio ukázka č. 10 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro gymnázia II. 1. vyd. Praha : SPN, 2003. ISBN 80-7235-219-9. ukázka z CD č. 22. Audio ukázka č. 11 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 6. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-52-8. ukázka z CD č. 7. Audio ukázka č. 12 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro gymnázia II. 1. vyd. Praha : SPN, 2003. ISBN 80-7235-219-9. ukázka z CD č. 19. Audio ukázka č. 13 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 7. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-048-X. ukázka z CD č. 25.

51 Audio ukázka č. 14 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 9. ročník ZŠ. 2. vyd. Praha : SPN, 2005. ISBN 80-7235-310-1. ukázka z CD č. 16. Audio ukázka č. 15 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 6. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-52-8. ukázka z CD č. 1. Audio ukázka č. 16 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro gymnázia II. 1. vyd. Praha : SPN, 2003. ISBN 80-7235-219-9. ukázka z CD č. 20. Audio ukázka č. 17 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 9. ročník ZŠ. 2. vyd. Praha : SPN, 2005. ISBN 80-7235-310-1. ukázka z CD č. 17. Audio ukázka č. 18 CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 6. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-52-8. ukázka z CD č. 28.


Stáhnout ppt "ROMANTISMUS Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým."

Podobné prezentace


Reklamy Google