Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Rozdělení minerálních látek podle zastoupení v potravinách  Prvky (ML) majoritní – tvoří více než 1% - C,N,S,P,O,H  Prvky (ML) minoritní – tvoří 0,05.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Rozdělení minerálních látek podle zastoupení v potravinách  Prvky (ML) majoritní – tvoří více než 1% - C,N,S,P,O,H  Prvky (ML) minoritní – tvoří 0,05."— Transkript prezentace:

1

2

3 Rozdělení minerálních látek podle zastoupení v potravinách  Prvky (ML) majoritní – tvoří více než 1% - C,N,S,P,O,H  Prvky (ML) minoritní – tvoří 0,05 – 1% - Ca,Fe,Zn,Na,K,Mg  Prvky stopové – méně než 0,05% - Si,Se,Mn,Mo,F,Co,I

4 Rozdělení minerálních látek z hlediska výživy  Prvky esenciální – pro organismus jsou nezbytné  Prvky neesenciální – organismu neškodí, ale není znám jejich přesný význam  Prvky toxické - škodí organismu, jsou jedovaté

5 Vápník  Patří mezi minoritní, esenciální prvky  Funkce - je nezbytný pro stavbu kostí, zubů, svaloviny, pro srážení krve  Nedostatek vede k osteoporóze (řídnutí kostí), snadněji dojde ke zlomenině, paradentóza, bolesti svalů, může vést k roztroušené skleróze  Spotřeba vápníku – dospělí: 0,8 – 1 g/den, dospívající děti: 1,5 g/den, zvýšená spotřeba u kojících a těhotných žen (až 2 g/den). Využitelnost vápníku se snižuje s věkem – problém osteoporózy u starších žen po menopauze

6 Vápník  Metabolismus vápníku je vázán na vitamín D, využitelnost vápníku v těle je vázána také na hořčík  Zdroj – mléko, mléčné výrobky, luštěniny, vejce, listová zelenina

7 Hořčík  Patří mezi minoritní, esenciální prvky, je pro zdraví člověka naprosto nezbytný  Funkce – je součástí svaloviny, podílí se na svalové činnosti, udržuje v rovnováze nervovou činnost, působí v ochranných procesech (antioxidační, antitoxický, protialergický, protizánětlivý, působí proti ionizujícímu záření), podílí se na srážení krve, na vylučování (činnost střev, močového měchýře)  Nedostatek – poruchy nervové soustavy, poruchy spánku, svalové křeče, mravenčení končetin, podílí se na snižování cholesterolu (je důležitý pro tvorbu enzymu lecitinu, který snižuje hladinu cholesterolu) – nedostatek vede k vyšší hladině cholesterolu

8 Hořčík  Spotřeba – muži – 350 mg/den, ženy – 300mg/den, kojící a těhotné ženy – 450 mg/den. Poměr příjmu vápníku : hořčíku by měl být 2:1, hořčík je také vhodné doplnit vitaminem C a skupiny B  Zdroj – luštěniny, obilniny, listová zelenina, ořechy, čokoláda (kakao), Dologran – zdroj vápníku a hořčíku (jemně mletý granulovaný dolomit)

9 Fosfor  Patří mezi minoritní, esenciální prvky  Funkce – podílí se společně s vápníkem na výstavbě kostí a zubů, je součástí ATP, podílí se na stavbě nukleových kyselin, je součástí fosfolipidů (tvoří buněčné membrány)  Nedostatek – vede ke svalové slabosti, bolesti kloubů. K nedostatku dochází zřídka, spíše může dojít k nadbytku. Nedostatek pouze u lidí se zažívacími poruchami, lidé trpící anorexií, alkoholici atd.

10 Fosfor  Nadbytek fosforu vede k porušení rovnováhy mezi vápníkem a fosforem a to následně vede k usazování vápníku ve tkáních. Nadbytek fosforu také zhoršuje vstřebávání železa.  Spotřeba – mg  Zdroj – tmavé maso, ryby, obilniny, luštěniny, - pozor např. na Coca-colu – nežádoucí vysoké množství P

11 Zinek  Patří mezi minoritní, esenciální prvky  Funkce – udržuje buňky ve zdravém stavu, je nezbytný k tvorbě bílkovin, DNA, stimuluje tvorbu inzulínu, správná funkce pohlavních orgánů, má vliv na imunitu  Nedostatek – k nedostatku dochází poměrně často – stravou dodáváme 6 mg /den, denní spotřeba je však mg. Vede k opoždění růstu, špatnému hojení, u plodů rozštěp páteře, snížení imunity (infekční onemocnění)

12 Zinek  Spotřeba – 10-20mg/den, při nádorových onemocněních je spotřeba až 180 mg/den  Zdroj – bohatým zdrojem jsou dýňová semena (denní spotřebu pokryje asi 8 g semínek), dále pšeničné klíčky a otruby, houby, med, ořechy, králík, kořenová zelenina

13 Draslík  Patří mezi minoritní, esenciální prvky  Funkce – pomáhá udržovat krevní tlak  Nedostatek – velká žíznivost, celková slabost, nedostatek draslíku se projevuje zejména při hyperfunkci štítné žlázy, při nadměrném pocení.

14 Draslík  Spotřeba – mg/den, zvýšená spotřeba po úporných vedrech, při odvodnění organismu, při průjmech atd.  Zdroj – luštěniny (fazole, hrách), vlašské ořechy, mandle, brambory, černý rybíz, listová zelenina, maso, paprika, sušené švestky

15 Sodík  Patří mezi minoritní, esenciální prvky  Funkce – nezbytný pro svalovou a nervovou činnost, společně s draslíkem reguluje hladinu vody v těle  Nedostatek – nedochází k němu, maximálně při nadměrném pocení.  Nadbytek - bývá problém, není žádoucí – vede ke zvýšení krevního tlaku  Spotřeba – mg/den,  Zdroj – masné výrobky a polotovary, kuchyňská sůl, minerální vody

16 Železo  Patří mezi minoritní, esenciální prvky  Funkce – nezbytný prvek, součástí hemoglobinu – váže se na něj kyslík a železo je přenašečem kyslíku po těle, 20% železa je v játrech, dále se nachází ve slezině, ve svalech. Železo je důležité zejména pro regeneraci krve, k tomu je také zapotřebí kyselina listová, vitamin C, kobalt a vitaminy skupiny B  Nepřítel železa je vysoký obsah mléka a mléčných výrobků ve stravě, sladkosti

17 Železo  Nedostatek – velmi častý, ženy při menstruaci ztrácí až 30 mg denně. Projev nedostatku – bledá a nezdravá pokožka, stavy slabosti, vypadávání vlasů, bolesti hlavy, gastritické potíže  Spotřeba –15 mg/den  Zdroj – melasa, játra, švestky, sušené meruňky, ořechy, semena slunečnic, dýní

18 Jod  Patří mezi stopové, esenciální prvky  Funkce – důležitý pro činnost štítné žlázy  Nedostatek – snížená funkce štítné žlázy, únava, spavost, pomalé reakce  Spotřeba – 0,15 mg/den  Zdroj – kvalitní voda, ryby, obilniny, jodizovaná sůl, višně, třešně, jod je možné jod také inhalovat

19 Křemík  Patří mezi stopové, esenciální prvky  Funkce – důležitý pro činnost srdce (snižuje hladinu cholesterolu), růst kostí zejména u dětí, udržuje zdravý vzhled vlasů, nehtů, pokožky, zubů (dodává pevnost a pružnost). Má protizánětlivé účinky,  Nedostatek – lámavost nehtů a vlasů, stárnutí kůže  Spotřeba – 5 mg/den  Zdroj – otruby, ovesné vločky, černý chléb, pivo, kopřiva, zejména přeslička rolní, kořenová zelenina

20 Mangan  Patří mezi stopové, esenciální prvky  Funkce – důležitý pro vývoj buněk, tvorbu krve a správné využití vitaminu B1, spolu s kobaltem zabraňuje šedivění vlasů. Snižuje obecně toxicitu řady sloučenin – např. dusičnanů.  Nedostatek – vitamin B1 může být při nedostatku manganu toxický  Spotřeba – 20 mg/den  Zdroj – čaj, kakao, jeřabiny, pepř, dále olivy, med, mořské ryby

21 Měď  Patří mezi stopové, esenciální prvky  Funkce – pomáhá při tvorbě myelinových vrstev (kolem nervových vláken), chrání před vředy, rakovinou žaludku, podílí se na tvorbě krve, tvorba kolagenu, podílí se lepším využití cukrů, tvorba melaninu (pigment kůže)  Nedostatek –chudokrevnost, zhoršení využitelnosti cukrů, ztráta pigmentu  Spotřeba – 2,5 mg/den  Zdroj – avokado, houby, ořechy, hovězí játra  Wilsonova choroba – neschopnost využít měď, měď se hromadí v játrech a je toxická

22 Použitá literatura: Co nám chybí, Jiří Janča, 1992

23 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Rozdělení minerálních látek podle zastoupení v potravinách  Prvky (ML) majoritní – tvoří více než 1% - C,N,S,P,O,H  Prvky (ML) minoritní – tvoří 0,05."

Podobné prezentace


Reklamy Google