Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití informačních technologií ve výuce přírodopisu a biologie Mgr. Michaela Drozdová Mgr. Pavel Drozd, Ph.D.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití informačních technologií ve výuce přírodopisu a biologie Mgr. Michaela Drozdová Mgr. Pavel Drozd, Ph.D."— Transkript prezentace:

1 Využití informačních technologií ve výuce přírodopisu a biologie Mgr. Michaela Drozdová Mgr. Pavel Drozd, Ph.D.

2 Cíle kurzu seznámení s ICT a možnostmi jejich efektivního využití (integrace do výuky přírodopisu a biologie) inovace běžných metod a forem vzdělávání realizace moderních a netradičních edukačních postupů –využití internetu, digitální technika, počítačové hry

3 Aktuální stav ICT v biologii původně v rámci projektů SIPVZ – školení lektorů pro kraje projekt zrušen (nepodán projekt EU) VŠ získávají akreditace – zajišťováno v rámci dalšího vzdělávání učitelů

4 Obsah kurzu 1.ICT v moderní biologii vstupní dotazník úkol: Vyhledání databází a technologií diskuze: Vhodnost využití ICT 2.Internet v biologii úkol: Vyhledání stránek s tématikou biologie 3.Digitální obraz ve výuce biologie úkol: Skenování biologického objektu a úprava digitálního obrazu 4.Speciální možnosti využití ICT diskuze: Interaktivní prvky ve výuce 5.Počítačová prezentace ve výuce úkol: Příprava vlastní prezentace výstupní dotazník

5 Využití v jednotlivých fázích vyučovacího procesu: příprava na výuku (projekční fáze): významné biologické portály, elektronické časopisy, obrazové a zvukové databáze... vlastní výuka (realizační fáze): programy pro prezentaci a fixaci učiva, multimediální výukové software, virtuální laboratoře a exkurze, využití skeneru a digitálního fotoaparátu, netradiční využití dataprojektoru pro prezentaci biologických pokusů... využívání ICT k samostatnému studiu žáků a studentů (autodidakce): počítačové hry, testy a kvizy na internetu, zajímavé vědeckopopulární WWW stránky

6 ICT

7 ICT v současné moderní biologii (aneb potřebuje biolog ICT?) ICT pro regulaci experimentů ICT pro měření (získávání) dat ICT pro uchování dat ICT pro výpočty a analýzy (zpracování dat) ICT pro prezentaci a komunikaci

8 Uchování dat Databáze publikací abstrakty – např. Biological Abstracts, Current Contents) full-textové databáze (PDF, HTML) – Springer, Kluwer, Eric, EBSCO... citační – Science Citation Abstracts Open Access Databáze – volně přístupné (full text nebo abstrakty) Bioinformatika sekvence DNA, RNA proteinové struktury (řazení AMK) genomové databáze

9 Uchování dat Taxonomie a klasifikace taxonomické databáze, databáze fylogenetických znaků, databáze klasifikační Audio, Video, Obrazové obrazové – vynikající při rychlé, zběžné determinaci (morfospecie) Ekologické a biogeografické databáze faunistické a floristické databázové systémy slouží pro ukládání dat o výskytu a biologii určitých druhů živočichů nebo rostlin (např. Fauna 2000, TurboVeg)

10 ICT ve výuce biologie (aneb potřebuje učitel ICT?) informativní typ výuky heuristický typ výuky regulativní typ výuky

11 ICT ve výuce přírodopisu a biologie Metoda učení podporované počítačem Computer based instruction – CBI - počítač je zde „pomůckou“ učitele Metoda učení řízeného počítačem Computer managed instruction – CMI - počítač jako řídící a organizační centrum výuky

12 Lístky okvětní Tyčinka Pestík

13 Internet

14 Internet v biologii - výhody ohromné množství informací (včetně zdrojů pro výuku) – hypertext jednoduché ovládání stahování celých stránek (Teleport, HTTrack – oblíb. položka offline - Vlastní) diskuzní skupiny multimediální – pdf, gif, mpg, jpg, mp3, doc, zip, rar

15 viry (worms, trojské koně, dialery), spam (elektronická pošta) věrohodnost informací nevhodný obsah copyright jazyk (Eurotran Explorer) !!!!!!!! ČAS !!!!!!!!! Internet v biologii - problémy

16 Internet – vyhledávání a portály obecné vyhledavače – Global Search, Google, Seznam, Yahoo, Altavista speciální vyhledavače – Scirus, knihovnické vyhledavače použitá maska (AND, OR, +, -, závorky, celé spojení, *) klíčová slova – správná volba – základ angličtina

17 Virtuální prohlídky zoologických zahrad virtuální prohlídky –ZOO Ústí nad LabemZOO Ústí nad Labem –ZOO JihlavaZOO Jihlava –ZOO PlzeňZOO Plzeň –ZOO OstravaZOO Ostrava –ZOO OlomoucZOO Olomouc –... pracovní listy –ZOO LiberecZOO Liberec –ZOO Dvůr KrálovéZOO Dvůr Králové –ZOO Ústí nad Labem (jen ukázky)ZOO Ústí nad Labem (jen ukázky) –...

18 Video ukázky ze zoologických zahrad ZOO Zlín ZOO Dvůr Králové... Odhalení – Český rozhlas další stránky fanoušků ZOO: –ukázky různých videí z evropských i světových zahradukázky různých videí

19 Webkamery -seznam českých i světových on-line webových kamer ze zoologických zahrad -USA, Evropa, světová akvária -webkamery zvířat českých zoologických zahrad -webkamery podle států ZOO Praha ZOO Praha – sloni, tučňáci, gorily...

20 Webkamery

21 Ukázky světových zoologických zahrad ZOO San Diego webové kamery – pandy, lední medvědi, orangutaniwebové kamery hry – Polar Bear Plunge, Elephant Odysseyhry education – příprava na hryeducation Smithsonian National Zoological Park webové kamery – ryby Amazonky, medvědi, gorily, plameňáci, lvi, kiwiwebové kamery education Central Park Zoo Memphis Zoo

22 ZOO a sociální sítě Facebook –ZOO PrahaZOO Praha –ZOO Ústí nad LabemZOO Ústí nad Labem –ZOO LiberecZOO Liberec –ZOO Dvůr KrálovéZOO Dvůr Králové –ZOO PlzeňZOO Plzeň –... Twitter ?

23 On-line hry virtuální zoologická zahradahttp://www.switcheroozoo.com/default.htm –Build An Online Habitat –Where do I live? –Switch Zoo – Make New Animals ZOO Plzeň – krmení zvířatZOO Plzeň ZOO Ostrava – interaktivní pexeso

24 Soutěže a kvízy online ARNIKA – „Co víte o stromech?“ARNIKA

25 Soutěže a kvízy online Hra o Zemi - EKOSTOPAHra o Zemi

26 Soutěže a kvízy online

27 ŽÁKOVSKÁ – žákovská knížka, rozvrh hodin, komunikace s vyučujícím, e-learning, plány zkoušeníŽÁKOVSKÁ KATEDRA – školní matrika, elektronická třídní kniha, docházka, studijní výsledky, učební plány, termíny akcíKATEDRA OLAT – Online Learning And Training (licence pro 100 žáků na 1 rok SŠ 4900,-, ZŠ 3600,-)OLAT

28 Materiály pro výuku ARNIKA /www.arnika.org/ - Zachraňme stromy (tisk na A3)www.arnika.org

29 Projekty a dotace pro školy Projekty odboru životního prostředí...Projekty –př. Liberecký kraj – Program podpory ekologické výchovy a osvětyProgram podpory ekologické výchovy a osvěty Projekty odboru školství... NAEP – Národní agentura pro evropské vzdělávací programyNAEP –zde transformovány projekty Sokrates a Leonardo da Vinci Školní ekologické projekty – klub Tereza (Ekoškola)Školní ekologické projekty Projekty odboru životního prostředí...Projekty –př. Liberecký kraj – Program podpory ekologické výchovy a osvětyProgram podpory ekologické výchovy a osvěty Projekty odboru školství... NAEP – Národní agentura pro evropské vzdělávací programyNAEP –zde transformovány projekty Sokrates a Leonardo da Vinci Školní ekologické projekty – klub Tereza (Ekoškola)Školní ekologické projekty

30 Prezentace

31 Prezentace ve výuce prezentace obrázků a animací testy (poznávačka) domácí příprava studentů prezentace pokusů možnosti kvalitních referátů studentů zlepšení rétorických dovedností Zásady zpracování prezentace jednoduchost – závisí na typu použití (domácí příprava, výklad) estetické schéma čitelnost - velikost písma, barva stručnost uvážené animace formát a velikost vložených obrázků

32 Tisk prezentace Tisk podkladů pro studenty:


Stáhnout ppt "Využití informačních technologií ve výuce přírodopisu a biologie Mgr. Michaela Drozdová Mgr. Pavel Drozd, Ph.D."

Podobné prezentace


Reklamy Google