Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně,"— Transkript prezentace:

1 Globální problémy – nedostatek energie, surovin a vody, problémy výživy, nemoci

2 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor: Mgr. Václava Talábová Předmět: Základy biologie a ekologie - ekologie

3 Obsah 1 Nedostatek energie 2 Nedostatek energie 3 Energetická krize 4
Alternativní zdroje energie 5 Možnosti řešení 6 Voda - realita 7 Spotřeba vody 8 Příčiny nedostatku vody 9 Možnosti řešení 10 Problémy výživy - historie

4 Obsah 11 Problémy výživy - fakta 12 Možnosti řešení 13 Nemoci 14
Nemoci - výčet 15 Možnosti řešení

5 Nedostatek energie 1 historicky dlouho přetrvával názor, že zásoby surovin na Zemi jsou tak veliké, že je lidstvo stále může čerpat podle svých potřeb změnu názoru na neomezenou možnost čerpání neobnovitelných energetických zdrojů a nerostných surovin přinesla v polovině 70.let 20 století takzvaná energetická a surovinová krize

6 Nedostatek energie 2 problém souvisí s rychlým ekonomickým rozvojem po druhé světové válce v průběhu 20.století se ve světě vytěžilo a spotřebovalo mnohem více paliv a surovin než za celou předchozí existenci lidstva nerozumné a nadměrné využívání těchto přírodních zdrojů vedlo k vyčerpání ložisek v průmyslových oblastech následovalo vyhledávání nových ložisek rozšiřováním těžby vzrůstaly nepříznivé ekologické dopady na přírodu

7 Energetická krize 3 energetická krize byla vyvolána také politickým bojem arabských zemí proti Izraeli několikanásobné zvýšení cen ropy na světových trzích následky růstu byly rozvinutými zeměmi překonány – vývoj nových výrobních technologií šetřící energii a materiály nárůst cen dalších surovin – řešením byla recyklace a využívání plastů

8 Alternativní zdroje energie
4 geotermální, sluneční, přílivová, větrná, zřejmě v dohledné době nenahradí tradiční zdroje často u nich zdůrazňovaná ekologická čistota není zcela dokonalá nejstarším alternativním zdrojem je geotermální energie (Nový Zéland, Čína, USA) dále energie přílivu (Kanada, Francie, USA), větrné elektrárny (Sv. Amerika, Dánsko, Nizozemsko), sluneční – vysoké náklady, příslibem biomasa celkově však v nejbližší době bude energetika založena na dosud využívaných zdrojích se všemi negativními důsledky

9 Možnosti řešení přes všechny protesty podporovat jadernou energetiku
5 přes všechny protesty podporovat jadernou energetiku postupně zvyšovat podíl alternativních zdrojů energie podporovat výzkum nových technologií (např. vodíkový pohon apod.)

10 Voda - realita více než 70% procent světové plochy je pokryto vodou
6 více než 70% procent světové plochy je pokryto vodou pouhá 2,5% ze všech vodních zdrojů vodou sladkou většina pitné vody obsažena v polárních ledovcích (74%) nebo pod zemským povrchem (25%) zásoby vody jsou na Zemi rozloženy velmi nerovnoměrně

11 Spotřeba vody 7 na Zemi není v podstatě nedostatek vody, ale je akutní nedostatek vody sladké, čisté a pitné. nedostatkem vody trpí asi 20% světové populace, 65% má k vodě ztížený přístup a pouze 15% si vody užívá bez omezení za poslední století se spotřeba vody zvýšila šestinásobně na jednoho Evropana připadá litrů vody denně, na jednoho Australana a Američana až 300 litrů

12 Příčiny nedostatku vody
8 růst populace klimatické vlivy (souvisí s všeobecnou cirkulací atmosféry) znečišťování vodních zdrojů člověkem (pesticidy, hnojiva, splašky, prům. odpadní vody) plýtvání vodou ve vyspělých zemích Největší nedostatek vody: Afrika, Střední a JV Asie, Čína, Indie, JZ USA

13 Možnosti řešení 9 omezení plýtvání ve vyspělých zemích (limity, zdražení, časové omezení) financování čištění vodních zdrojů financování hydrogeologických průzkumů

14 Problémy výživy - historie
10 výživa lidstva je prvním globálním problémem v historii vyživovací otázky se staly součástí velkých dějinných událostí spojených se stěhováním národů, válkami i význačnými politickými činy

15 Problémy výživy - fakta
11 dle OSN na Zemi soustavně hladoví 500 miliónů lidí a více než 1 mld trpí nedostatkem potravy. pouze cca 500 miliónů lidí na Zemi je zabezpečených přebytkem potravin (Evropa, severní Amerika, Austrálie) v rozvojových zemích žije 95% všech hladovějících nejhorší situace je v tropické Africe, kde žije 90% lidí v bídě a hladoví 150 miliónů obyvatel v rozvojových zemích ročně umírá na následky hladu 20 miliónů lidí, z nichž 75% tvoří děti

16 Možnosti řešení Tzv. ZELENÁ REVOLUCE probíhá déle než 30 let
12 Tzv. ZELENÁ REVOLUCE probíhá déle než 30 let z mezinárodní pomoci formou peněz, techniky, hnojiv, ochranných chemických látek, speciálně vyšlechtěných odrůd pšenice, kukuřice, rýže i jiných přinesla větší výnosy a zvýšení produkce na světovou úroveň

17 Nemoci lidstvo provází od začátku jeho existence
13 lidstvo provází od začátku jeho existence v minulosti lidstvo napadaly opakovaně nejrůznější nemoci, např. mor, tyfus, pravé neštovice, cholera, chřipka, malárie, lepra některé z nich trápí obyvatelstvo doposud pandemie je rozsáhlá epidemie, kdy onemocnění (nejčastěji infekční) postihne velké skupiny lidí společnou příčinou většiny pandemií je nedostatečná hygiena obyvatel, kontaminovaná voda a potraviny, parazitické organismy

18 Nemoci - výčet AIDS Chřipka Malárie Ptačí chřipka Ebola Cholera
14 AIDS Chřipka Malárie Ptačí chřipka Ebola Cholera Břišní tyfus Sars

19 Možnosti řešení více finančních prostředků na výzkum léčby
15 více finančních prostředků na výzkum léčby prevence v dodržování základních hygienických návyků zabezpečení dostatku nekontaminované vody   vhodná úprava konzumovaných potravin celosvětové očkování pokud existuje účinná vakcína důsledná karanténní opatření

20 Použité zdroje https://docs.google.com/document/d/186DQ31JvZ7OqO7rQ10YxJhrH4oy06M_iwA4dcaN8ZkI/preview?pli=1


Stáhnout ppt "Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně,"

Podobné prezentace


Reklamy Google