Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

JOBS Mgr. Petr Kalus. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5. AJ.03 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "JOBS Mgr. Petr Kalus. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5. AJ.03 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114."— Transkript prezentace:

1 JOBS Mgr. Petr Kalus

2 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5. AJ.03 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: říjen 2012 Ročník: 3. ročník a 4. ročník – čtyřleté gymnázium (RVP-G), Septima a Oktáva – osmileté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblastJazyk a jazyková komunikace Vzdělávací oborAnglický jazyk Tematický okruhJOBS Tento materiál byl vytvořen jako osnova pro maturitní okruh: Jobs na Gymnáziu a JŠ Svitavy na několik tematicky propojených hodin (pro výklad i opakování – shrnutí učiva). Obsahuje přehled slovní zásoby a základní frazeologie doplněný o cvičení na upevnění a procvičení dané slovní zásoby. Zahrnuta jsou i cvičení na samotný rozvoj mluvní dovednosti v dané tematické oblasti. Materiál je primárně zaměřen na dva poslední ročníky gymnázia, i přesto se dá využít i v nižších ročnících osmiletého i čtyřletého studia vcelku nebo jeho jednotlivé části. Pomůcky: interaktivní tabule

3 JOBS accountant/ ə kaʊn.t ə nt/účetní plumber/plʌm. ə r/instalatér butcher/bʊtʃ. ə r /řezník cashier/kæʃɪər /pokladní electrician/ɪl.ektrɪʃ. ə n/elektrikář optician/ɒptɪʃ. ə n/optik porter/pɔ:tər/nosič, vrátný baker/beɪ.k ə r /pekař barber/bɑ:b ə r /holič chambermaid/tʃeɪm.b ə.meɪd/pokojská chef/ʃef/šéfkuchař lawyer/lɔɪ. ə r/právník receptionist/rɪsep.ʃən.ɪst/recepční surgeon/sɜ:d ʒə n/chirurg

4 JOBS builder/bɪl.d ə r /stavitel architect/ɑ:kɪ.tekt/atchitekt tailor/teɪ.l ə r/krejčí vet/vet/veterinář welder/wel.d ə r/svářeč technician/teknɪʃ. ə n/technik barman/barwoman/bɑ:r /barman/ka secretary/sek.r ə.tri/sekretářka judge/ dʒ ʌ dʒ /soudce fishmonger/fɪʃmʌŋ.g ə r /obchodník s rybami bricklayer/brɪkleɪ. ə r /zedník shopkeeper/ʃɒpki:p ə r/majitel obchodu

5 Job responsibilities Complete the suitable occupations: OCCUPATIONSRESPONSIBILITIES answering the phones, doing paperwork, arranging appointments, dealing with correspondence working with numbers, being in charge of finances in a company doing chores, looking after a house designing buildings, suggesting reconstruction changes preparing and selling meat cutting men’s hair and shaving their beard looking after animals and their health secretary accountant chambermaid architect butcher barber vet

6 Job responsibilities Complete the suitable occupations: OCCUPATIONSRESPONSIBILITIES serving drinks and communicating with customers selling fish and seafood doing manual work, building or repairing houses carrying people’s luggage trying to defend or prosecute the accused cooking food and overseeing cooks repairing technical equipment barman/ barwoman fishmonger bricklayer porter lawyer chef technician

7 WORD FORMATION Complete the sentences with an appropriate form of the word. 1.Lucy has been ……………. (employ) for six weeks. 2.Yesterday, I saw an ………………… (advertise) in the newspaper for a clerical job. 3.If you want to apply for a job, you have to fill in this ……………………… (apply) form. 4.Many ………………(employment) lost their jobs. 5.After a few weeks of hard work, Tom was................... (promotion). 6.Our company lacks ………………….(experience) sales representatives. unemployed advertisement application employees promoted experienced

8 WORD FORMATION 7. Everyone should try to impress their …………… (employ). 8. After graduating from Yale, he filled one of the ……………. (vacant) in our firm. 9. There were about 60 …………….. (apply) for the job. 10. Some of my colleagues don’t have the appropriate ………………… (qualify). 11. At first, he found the job really ………………. (demand). 12. The executive manager of our company should offer his ……………….... (resign). employer vacancies applicants qualification demanding resignation

9 Comparing various jobs 1.Compare the advantages and disadvantages of these occupations: a teacher vs. a bus driver an accountant vs. a doctor a vet vs. a police officer a web designer vs. a newsreader See the following slide for vocabulary help

10 Comparing jobs work a 9-5 day work shifts work overtime suffer from work-related stress work long hours work unsocial hours work flexible hours work under pressure work with people work in a team work at your own pace to be well-paid to be badly/poorly paid meet tight deadlines meet interesting people travel to exotic destinations work in an open-plan office

11 Types of jobs Intellectual jobs  clerical workers and white collars  higher education often required  many types: economic jobs (economists) technical jobs (architects) natural science jobs (vets) art jobs (painters) humanistic jobs (historians) Manual jobs  shorter education (apprentice centres)  manual workers and blue collars  physically demanding work  certain technical skills needed

12 Types of jobs State sector jobs in offices, schools, ministries or health services pay is not so attractive relatively high job security good working conditions Private sector small companies vs. multinational corporations working conditions often vary often higher demands for qualification and work experience unsocial hours better salaries and fringe benefits

13 Looking for a job Looking for job offers: advertisements, the Internet, personnel agencies Writing a letter of application (+CV) If chosen, job interview (what to do and how to behave?) Successful interview-getting the job Unsuccessful interview- new experience + self-reflection Signing the work contract Starting again

14 Self-check 1)What types of jobs do you know? What can you say about them? 2)How does it run when you look for a job? 3)What is your dream job? Why?

15 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a literatura 1.VINCE, Michael. FCE Language Practice. Oxford: Macmillan Publishers Limited, 2003, ISBN 1-4005-00765-6. 2.SMITH-DLUHÁ, Gabrielle. Angličtina Otázky a Odpovědi. Dubicko: Infoa, 2008, ISBN 978-80-7240-489-6. 3.EL-HMOUDOVÁ, Dagmar. Angličtina Maturitní Témata. Třebíč: Petra Velanová, 2006, ISBN 978-80-86873-04-6. 4.SMITH-DLUHÁ, Gabrielle. Anglicko-česká maturitní témata. Dubicko: Infoa, 2002, ISBN 80-7240-082-7. 5.CAMBRIDGE UNIVERSITY. Cambridge Advanced Learner's Dictionary. Cambridge : Cambridge University Press, 2003, ISBN 0-521-53105-5. Veškeré použité obrázky pocházejí z otevřené galerie Microsoft Office (Powerpoint 2010).


Stáhnout ppt "JOBS Mgr. Petr Kalus. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5. AJ.03 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114."

Podobné prezentace


Reklamy Google