Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
VÝKLAD
2
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ TROPY = ZÁSTUPKY
založeny na přenášení významu slov METAFORA - na základě (vnější) podobnosti METONYMIE - na základě (vnitřní, věcné) souvislosti jevů FIGURY sousloví založená na opakování slov, hromadění slov nebo syntaktických (skladebných) celků. Nemění se význam slov.
3
FIGURY Sousloví založená na opakování slov, hromadění slov nebo syntaktických (skladebných) celků. Nemění se význam slov.
4
FIGURY ALITERACE ANAFORA EPIFORA založené na opakování jednoho
EPANASTROFA nebo více slov EPIZEUXIS PLEONASMUS TAUTOLOGIE založené na hromadění GRADACE = KLIMAX významů ANTIKLIMAX ELIPSA
5
FIGURY ALITERACE opakování začátečních hlásek (či slov) na počátcích po sobě jdoucích slov; v poezii i v próze Potkal potkan potkana pod kamenem, pod kamenem
6
FIGURY – opakování slov
ANAFORA na počátku dvou po sobě jdoucích veršů vždy veselo bývalo v Kyjově, vždy veselo v Kyjově bude
7
FIGURY – opakování slov
EPIFORA na konci dvou po sobě jdoucích veršů když jsem k vám chodíval přes ty lesy, ach ouvej přes ty lesy
8
FIGURY – opakování slov
EPANASTROFA na konci jednoho a na počátku dalšího verše a nazván Volžanin po vychování, po vychování u matky Volhy
9
FIGURY – opakování slov
EPIZEUXIS v rámci jednoho verše Okolo lesa pole lán, Hoj jede, jede z lesa pán
10
FIGURY – hromadění významů
PLEONASMUS = přímé (explicitní) vyjádření skutečnosti, která je z kontextu již zřejmá nasadil si klobouk na hlavu slyšeti ušima vidět na vlastní oči po modrém blankytu hygienická čistota
11
FIGURY – hromadění významů
TAUTOLOGIE táž skutečnost je pojmenována dvěma různými slovy nebo souslovími věčně a navždy teď a nikdy jindy
12
FIGURY – hromadění významů
GRADACE = KLIMAX pojmenování jsou řazena se zvyšující se intenzitou významu pochod, útok, vítězství slávy nápoj to chutný, lahodný, chuť skvělá, zlatavý mok to rajský, ba přímo nektar božský
13
FIGURY ANTIKLIMAX = opak gradace, zeslabování významů
14
FIGURY ELIPSA = vynechání určité části výpovědi (plynoucí z kontextu)
je deset (hodin) jede pětkou (tramvají, vlakem) my o vlku (mluvíme) A zas do hrozného křiku (se dalo)
15
Děkuji za pozornost. PhDr. Eliška Vacková
16
Literatura: Prokop, V. Teorie literatury. Sokolov. O.K. – Soft 2008 Hrabák, J. Poetika. Praha. Československý spisovatel 1977 Vlašín, Š. a kol. Slovník literární teorie. Praha. Československý spisovatel 1984 Martinková, V. Teorie literatury 1 – 4. Praha. Fraus 2012 [cit ] Vlastní archiv
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.