Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Mobilní operační systémy
STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND Mobilní operační systémy PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI Podpora kvality výuky informačních a telekomunikačních technologií ITTEL CZ.2.17/3.1.00/36206
2
Mobilní OS = operační systém pro mobilní zařízení
Definice Mobilní OS = operační systém pro mobilní zařízení Převážně smartphone a tablet Nativní podpora zabudovaných funkcí přístroje GSM Wi-Fi Bluetooth GPS Fotoaparát Mikrofon NFC Dotyková obrazovka … STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
3
Podíl trhu STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
4
Jádro: EKA2 (EPOC Kernel Architecture 2) Zdroj: Closed-source
Symbian Výrobce: Nokia Jádro: EKA2 (EPOC Kernel Architecture 2) Zdroj: Closed-source Programovací prostředí: C++ Architektura: ARM 64-bitový systém: Ne Multitasking: Ano Multi-touch: Ano Vicejazykový: Ano Distribuce aplikací: Nokia Ovi Store První verze: 1997 STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
5
Vyvinut společností Symbian Ltd. Odkoupen firmou Nokia
externě vyvíjen firmou Accenture Vývoj již ukončen Poslední verze OS = Nokia Belle Feature Pack 2 STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
6
Výrobce: BlackBerry Ltd. Jádro: QNX Zdroj: Closed-source
Programovací prostředí: C, C++, HTML5, Java Architektura: ARM 64-bitový systém: Ne Multitasking: Ano Multi-touch: Ano (od verze 6) Vicejazykový: Ano Distribuce aplikací: BlackBerry World První verze: leden 1999 STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
7
Pouze pro zařízení společnosti BlackBerry (dříve RIM)
Postupný úpadek na úkor populárnějších OS BlackBerry OS Již ukončen další vývoj Poslední verze 7.1 Nástupce BlackBerry 10 Leden 2013 Nové jádro – QNX Obsahuje Android vrstvu Snadný port aplikací STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
8
Výrobce: Microsoft Corporation Jádro: Windows NT Zdroj: Closed-source
Windows Phone Výrobce: Microsoft Corporation Jádro: Windows NT Zdroj: Closed-source Programovací prostředí: C, C++ Architektura: ARM 64-bitový systém: Ne Multitasking: Ano Multi-touch: Ano Vicejazykový: Ano Distribuce aplikací: Windows Phone Store První verze: listopad 2010 STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
9
Přímý nástupce Windows Mobile Oproti předchůdci uzavřenější platforma
Windows Phone Přímý nástupce Windows Mobile Oproti předchůdci uzavřenější platforma Windows Phone 7 stále jádro CE Windows Phone 8 – Windows NT kernel Domovská obrazovka = dlaždice Sjednocený vzhled s ostatními Windows Hlavní nevýhoda Oproti konkurenci málo aplikací STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
10
Snaha přenést Windows i na tablety s ARM architekturou
Windows RT Snaha přenést Windows i na tablety s ARM architekturou Vzhled ala Windows 8 Obsahuje i klasický pracovní desktop Oproti x86-64 verzím nedostatky Nevýhoda - nenabízí kompatibilitu Win32 aplikací STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
11
Programovací prostředí: C, C++, Java Architektura: ARM
Android Výrobce: Google Inc. Jádro: Linux / Unix Zdroj: Open-source Programovací prostředí: C, C++, Java Architektura: ARM 64-bitový systém: Ne Multitasking: Ano Multi-touch: Ano Vicejazykový: Ano Distribuce aplikací: Google Play První verze: říjen 2008 STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
12
Nejúspěšnější mobilní OS současnosti
Android Nejúspěšnější mobilní OS současnosti Hlavní nevýhoda – velká roztříštěnost platformy Mnoho zařízení s různým HW Nejednotnost updatů i bezpečnostních záplat Uživatel vydán na pospas výrobcům zařízení Pomalé či vůbec žádné aktualizace na starších zařízeních Jednotlivé verze pojmenovávány po sladkostech Červenec 2013 – verze 4.3 (Jelly Bean) Následující – verze 4.4 (KitKat) STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
13
Částečně uzavřený systém
Android Částečně uzavřený systém Ve výchozím stavu nelze zasahovat do systémových souborů Lze instalovat aplikace i z jiných zdrojů Proto vyšší náchylnost na malware oproti iOS Rootnutí – zpřístupnění zásahů do systému STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
14
Nástroje pro vývojáře aplikací
Android Snadná změna vzhledu Pomocí aplikací - Launcherů Změna celé úvodní obrazovky, ikon, nastavení, notifikací… Nástroje pro vývojáře aplikací Android SDK Google App Inventor Eclipse s Android Development Tools A další 30% z každé prodané aplikace si Google nechává STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
15
Struktura systému – rozdělení na jednotlivé vrstvy
Android Struktura systému – rozdělení na jednotlivé vrstvy STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
16
Jádro Knihovny Nejnižší vrstva systému Využívá Linux kernel 3.x
Android Jádro Nejnižší vrstva systému Využívá Linux kernel 3.x Obsluha hardwaru Drivery, správa napájení Knihovny Druhá vrstva Garantování základních příkazů a vlastností OS Integrovaná podpora multimédií – Media Framework Knihovny pro vykreslování grafiky – OpenGL ES Relační databázový systém SQLite WebKit STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
17
Android Runtime Třetí vrstva Obsahuje základní knihovny
Dalvik Virtual Machine – virtuální stroj Aplikace překládány do bit kódu a poté spuštěny Optimalizován na mobilní aplikace Určen pro mobilní hardware - šetří baterii Snadná optimalizace aplikací jen pro Dalvik Pomalejší ale celkově lepší než přímé zpracovávání STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
18
Application Framework
Android Application Framework Čtvrtá vrstva Nejdůležitější pro vývojáře Poskytuje přístup k službám ui, notifikace, běh aplikací na pozadí… Applications Vrchní aplikační vrstva Zajišťuje běh aplikací Např. Prohlížeč, SMS, a další STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
19
Programovací prostředí: C, C++, Objective-C Architektura: ARM
iOS Výrobce: Apple Inc. Jádro: Unix Zdroj: Closed-source Programovací prostředí: C, C++, Objective-C Architektura: ARM 64-bitový systém: Ano (od verze 7.0) Multitasking: Ano (od verze 4.0) Multi-touch: Ano Vicejazykový: Ano Distribuce aplikací: App Store První verze: červen 2007 STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
20
Vychází z Mac OS X = postaven na bázi Unixu
iOS Vychází z Mac OS X = postaven na bázi Unixu Používaný u všech mobilních zařízení firmy Apple Nasměroval vývoj ostatních OS Uzavřený systém = nemožnost zásahu do systému Instalace programů pouze z App Store iOS jailbreak = odstranění omezení Neoficiální úprava Přístup k systémovým souborům Např. možnost instalace aplikací nejen z App Store STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
21
První mobilní rozhraní ovládané prstem Multi-touch již od první verze
iOS První mobilní rozhraní ovládané prstem Multi-touch již od první verze Nejprve omezený multitasking, plnohodnotný od iOS 4 Září 2013 – iOS 7 STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
22
Programování aplikací Nástroj pro vývojáře = iOS SDK
C, C++, Objective-C Nástroj pro vývojáře = iOS SDK Dostupné zdarma Roční poplatek za členství Zveřejnění placené aplikace za poplatek Z každé prodané aplikace si Apple bere 30% STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
23
Struktura systému - rozdělení do více vrstev
iOS Struktura systému - rozdělení do více vrstev Cocoa Touch Media Core Services Core OS STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
24
Základní vrstvy nejsou objektové – používají C API Core OS
iOS Základní vrstvy nejsou objektové – používají C API Core OS iOS kernel Nejzákladnější vrstva Nad ní postavena většina frameworků Nejčastější použití - při komunikaci s exter. Hardwarem TCP/IP, souborový systém, ochrana, správa napájení … STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
25
Core Services Media Systémové služby
iOS Core Services Systémové služby Např. iCloud, Automatic ReferenceCounting, GCD Systémové funkce využívají těchto služeb Programátor je nemusí využívat Vrstva obsahuje frameworky Např. Accounts, Address Book, Core data, Core foundation Media Obsahuje grafické, video a audio prvky Obsahuje např. frameworky Core graphics, Core Animation, Core Image, OpenGL ES, Quartz STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
26
Cocoa Touch Vrchní vrstva Primárně Objective-C
iOS Cocoa Touch Vrchní vrstva Primárně Objective-C Rozpoznávání dotykových gest Podpora multitaskingu, akcelerometru, fotoaparátu atd. Definuje základní architekturu aplikací Obsahuje klíčové frameworky pro tvorbu aplikací Foundation Kit Framework UIKit Framework Game Kit Framework iAd Framework Map Kit Framework STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
27
Operační systém založený na Linuxu Původně vyvíjen firmou Palm
webOS Operační systém založený na Linuxu Původně vyvíjen firmou Palm Dnes vlastněn LG Electronics První verze v roce 2009 jako nástupce PalmOS Určen pro ARM platformu Programuje se v HTML5, C, C++ Původně určen pro mobilní zařízení Postupně se stal používaným systémem do smart TV od LG STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
28
Uveden čínskou společností Alibaba Group Smartphone OS na bázi Linuxu
Yun OS Neboli také Aliyun OS Uveden čínskou společností Alibaba Group Smartphone OS na bázi Linuxu Červenec první verze Dohady o původu systému Podle Google – upravená verze Androidu Pirátské verze aplikací v jejich store STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
29
OS vyvíjen firmou Samsung Snaha Samsungu mít vlastní úspěšný OS
Tizen OS vyvíjen firmou Samsung Snaha Samsungu mít vlastní úspěšný OS Vychází z předchozích OS = Bada i MeeGo Založen na Linuxu Programovací jazyky - HTML5, C, C++ STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
30
Mobilní OS vyvíjený finskou společností Jolla Ltd.
Sailfish OS Mobilní OS vyvíjený finskou společností Jolla Ltd. Založen na základu OS Mer (vychází z MeeGo) Jádro OS – Linux Podpora Android i MeeGo aplikací STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
31
Připravovaný systém od Canonical Ltd.
Ubuntu Touch Připravovaný systém od Canonical Ltd. Využití populární distribuce Linuxu – Ubuntu Vytvořen dotykový interface na mobilní zařízení Podporovaná ARM i x86 architektura Únor 2013 – vydána Developer Preview verze STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
32
Připravovaný OS od společnosti Mozilla Open-source – Linux jádro
Firefox OS Připravovaný OS od společnosti Mozilla Open-source – Linux jádro ARM platforma Programovatelný v C++, Java, HTML5 3 hlavní vrstvy Gonk – Linux kernel, hardware vrstva Gecko – aplikační vrstva Gaia – HTML5 a UI vrstva STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
33
Asha = low-end platforma firmy Nokia
Další OS Asha = low-end platforma firmy Nokia Mer = open-source OS vycházející z MeeGo Nemo Mobile = open-source Os vycházející z Mer GridOS = OS využívající Android kernel SHR = vyvíjen komunitou, jádro systému z Linuxu STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA NA PROSEKU
34
DĚKUJI ZA POZORNOST Střední průmyslová škola na Proseku, 2013 STŘEDNÍ
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.