Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Finanční řízení podniku 1. př kaderabb@fsv.cvut.cz
2
1.Podstata podniku a podnikání 2.Typologie podnik 3.Cíle a funkce podniku
3
1. Podstata podniku a podnikání a)Podnikání – zisk uspokojení zákazníků riziko kapitál Stakeholders 2 filosofie podniku
4
b) Podnikatel: - tvořivost - inovátor - využití příležitostí Podnikatel Manager Lídr
5
c) Definice podniku: Podnik je instituce vzniklá k výkonu podnikatelské činnosti, tedy institucionalizované podnikání
6
d) Právní úprava podnikání zákon 531/1991 zákon 455/1991 Podnik je souhrn hmotných, osobních, nehmotných složek podnikání. K podniku náleží: - věci - práva - obchodní majetek
7
Ad 2)Typologie podniků Podle právní formy: -Podniky jednotlivců -Osobní společnosti -Kapitálové společnosti -Družstva -Stání (veřejné) podniky
8
Podle sektorů. - zemědělské - průmyslové -služby
9
Podle velikosti: -malé -střední -Velké Literatura doplňková: Frková,J.,Udržitelný rozvoj malých a středních podniků na jednotném trhu EU, FinEco, Praha, 2009
10
Podle typu výroby -Hromadná -Vázaná -Druhová -Sériová -Plynulá -Kusová
11
Sdružení podniků: a)Zájmová sdružení - konsorcia - společný podnik - kartel - trust - franchising
12
b) Koncentrace - koncern - holding
13
c) Fůze - horizontální - vertikální - konglomerátní
14
Nadnárodní společnosti Trans nacionální společnosti
15
Ad 3)CÍLE A FUNKCE RODNIKU a)Okolí podniku b)Cíle podniku c)Funkce podniku
16
Ad a)Okolí podniku -globalizace, EU -Okolí podniku: hmotné a nehmotné -Prvky okolí:
17
Geografické Sociální Politické Legislativní Ekonomické Ekologické Technologické Etické Kulturně historické
18
ad ) ekonomické okolí Dostupnost a ceny VF Daně Ekonomický růst Měnová politika a inflace Devizová politika Odběratelé Dodavatelé Finanční instituce
19
Úloha státu: - ovlivňuje prvky okolí podniku -ekonomický liberalismus -autonomie podniku –za kolik kolik komu kde - omezení -veřejné statky -lobbing x korupce
20
Okolí je dynamické Nová ekonomika, znalostní ekonomika E – commerce: B2C, B2B, C2C Vlastní představa vývoje
21
Informace: prognózy, informace svazů a sdružení, informace o trzích, cenách zákaznících, konkurenci, o vývoji techniky a technologie Obchodní věstní Burzovní informace, tisk
22
Ad b) Cíle podniku a)Primární b)Druhořadé
23
Primární cíle: -maximalizace zisku -růst tržní ceny akcií -ROI,ROE,EPS
24
Příklad: 100 tis. akcií, 40 mil zisku, 100 tis akcií 20 mil zisku. 400 Kč / akcie x 300 Kč/ akcie Cíl- zisk na akcii ne celkový zisk
25
Příklad: dva investiční projekty: 1.5let zisk na akcii 8 Kč /rok 2.3roky zisk na akcii 12 Kč/rok Úroková míra 10% 1.Projekt vynese 30,3 na akci 2.Projekt vynese 29,8 na akcii Cíl: růst ceny akcie ne zisk na akcii
26
Příklad:dva projekty: 1.Projet má diskontní sazbu 11% 2.Projekt má diskontní sazbu 9% V diskontní sazbě zohledněno riziko Čím větší riziko, tím větší musí být výnos
27
Dividenda – dividendová politika Reinvestovaný kapitál
28
Růst ceny akcií – zisk/akcie - tok výnosů - riziko - dluhy - dividendová politika
29
Maximalizace shareholders value - Hodnota podniku z hlediska cíle
30
Malý x velký podnik Velký: oddělení vlastnictví od řízení corporate governance ? Vlastní cíle managentu
31
Malý podnik – velký význam v ekonomice V ČR – podíl na zaměstnanost MSP 62% - podíl na celk. počtu podniků 99,8 Odlišnosti – vlastník řídí, forma vlastnictví, forma řízení, přístup ke kapitálu
32
MVA, Market value added EVA, Economic value added EVA = NOPAT – C.WACC MVA = Tržní hodnota podniku – obch.kapitál
33
CVA- customer value added PVA- poeple value added
34
Druhy cílů: -hiererchie: vrcholové podřadné - velikosti: neomezené omezené -času -vztahu mezi cíli -obsahu MBO – management by objectives
35
Ad c) Funkce podniku a)Primární : - prodejní - zásobovací - výrobní
36
b) podpůrné: -Personální -Investiční -Finanční -VT -Správa Dnes i controling a interní audit Všechy funce jsou vzájemně propojeny
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.