Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKristýna Macháčková
1
Úloha 1 Měření vzdálenosti pomocí ultrazvuku na vstupu mikropočítače Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013
2
Zadání úlohy Sestavit zařízení, které bude měřit vzdálenost nejbližšího předmětu před senzorem. V případě výskytu předmětu, vypíše program na displeji mikropočítače NXT informaci o vzdálenosti. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Úlohu lze použít např. jako hlídač určitého malého prostoru v oblastech měření vzdálenosti i bez přítomnosti světla.
3
Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 - Navrhnout algoritmus pro uvedenou úlohu - Sestavit zařízení z komponent podle zadání (mikropočítač NXT, ultrazvukový senzor) - Připojit senzor k mikropočítači - Naprogramovat mikropočítač NXT - Otestovat systém, zapsat hodnoty do tabulky - Provést změny nastavení – konfigurace Postup
4
Vstupní zařízení: Ultrazvukový senzor Výstupní zařízení Displej mikropočítače Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Použité díly
5
Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Algoritmus
6
Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace
7
Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace
8
Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace
9
Spustíme vývojové prostředí LEGO MINDSTORMS Education NXT Programming V záložce File vybereme možnost New a vytvoříme nový projekt Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program
10
V pravé části programu se nachází nástrojová lišta s programovými komponenty Nástrojová lišta obsahuje tři záložky, zvolíme prostřední – Kompletní zobrazení Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program
11
Flow Loop Smyčka je část kódu, který se opakuje, pokud je splněna podmínka Smyčka se nachází v záložce Flow pod tlačítkem s názvem Loop Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Smyčka
12
Klikneme-li levým tlačítkem myši na programovatelný prvek, vyvoláme nabídku vlastností Control – Nastaví podmínku, kdy se má smyčka opakovat Forever – Běží do nekonečna Sensor – Běží pokud je na určitém sensoru daná hodnota Time – Běží po určitý čas Count – Běží po určitý počet opakování Logic – Běží pokud má proměnná danou hodnotu Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Vlastnosti smyčky
13
Flow Loop Pro čtení dat ze senzoru opakovaně použijeme smyčku Z panelu nástrojů vložíme komponent Smyčka do vlákna programu Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program
14
SensorUltrasonic sensor Senzorový prvek umožnuje číst data ze sensoru Ultrazvukový sensor se nachází v záložce Sensor pod tlačítkem s názvem Ultrasonic sensor Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Sensor - Ultrazvuk
15
Klikneme-li levým tlačítkem myši na programovatelný prvek, vyvoláme nabídku vlastností Port – Nastaví port, na kterém se nachází senzor Compare – Nastaví měřenou vzdálenost Show – Nastaví zda měřenou hodnotu dostáváme v palcích nebo v centimetrech Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Vlastnosti Sensor - Ultrazvuk
16
SensorUltrasonic sensor Vložíme ultrazvukový senzor do smyčky Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program
17
Klikneme na něj levým tlačítkem a nastavíme: 1.Nastavíme port, na kterém se nachází senzor 2.O Comapre se nezajímáme, chceme pouze číst hodnotu 3.Nastavíme výstupní hodnotu v centimetrech Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program
18
Chceme-li zobrazovat hodnotu, kterou přečteme ze senzoru, použijeme prvek Display Tento prvek se nachází v záložce Action pod tlačítkem s názvem Display Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem ActionDisplay
19
Klikneme levým tlačítkem myši na programovatelný prvek a vyvoláme nabídku vlastností Action – Text – Nastaví display pro zobrazování textu Clear – Nastaví, zda se má celá obrazovka překreslit Text – Nastaví text, který se má zobrazit Position – Nastaví pozici textu Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Vlastnosti Display
20
ActionDisplay Vložíme display do vlákna programu, do smyčky, za komponentu ultrasonického senzoru Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program
21
Klikneme na něj levým tlačítkem a nastavíme: 1.Nastavíme Action na Text 2.Zaškrtneme možnost Clear 3.Vymažeme textové pole 4.Zvolíme Line 1 Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program
22
Každý prvek má panel proměnných hodnot, ten zobrazíme levým kliknutím na zvýrazněnou plochu Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s proměnnými
23
Výstupní port Distace (číslo): Poskytuje hodnotu vzdálenosti, kterou mění senzor Vstupní/Výstupní port Text (text): Nastaví hodnotu, která se bude zobrazovat na displeji Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s proměnnými
24
Vzhledem k tomu, že port Distance u Ultrasonického senzoru poskytuje číslo a port Text u prvku display vyžaduje text, musíme použít převodník, pomocí kterého převedeme číslo na text. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s proměnnými
25
Pro převod čísla na text použijeme prvek Number to Text Nachází se v záložce Advenced pod tlačítkem s názvem Number to Text Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Advenced Převodník Number to Text
26
Vložíme prvek Number to Text do vlákna programu, do smyčky mezi prvky Sensor a Display. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program
27
Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program „Přípojné body“ proměnných hodnot můžeme spojovat pomocí kliknutí levým tlačítkem na „Přípojné body“, které chceme spojit. 1.Spojíme výstupní hodnotu senzoru Distace s vstupní číselnou hodnotou prvku Number to Text
28
Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program 1.„Přípojné body“ proměnných hodnot můžeme spojovat pomocí kliknutí levým tlačítkem na „přípojné body“, které chceme spojit. 2.Spojíme výstupní hodnotu senzoru Text vstupní hodnotou prvku Text prvku Display
29
Program je dokončen, už ho stačí jen nahrát tlačítkem PLAY Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program
30
Spustíme program Na displeji se zobrazí vzdálenost v centimetrech (cm) Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace 56 cm
31
Provedeme měření událostí ve svém okolí (vzdálenost spolužáka, výšku třídy, velikost lavice atd.) Výsledky zapíšeme do tabulky Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Popis výstupu
32
Děkuji za pozornost Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Po provedení úlohy ukliďte pracoviště a zkontrolujte, zda máte všechny zapůjčené součástky.
33
Použité zdroje a literatura Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013 Všechna díla jsou z dílny autora.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.