Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
5. přednáška - LOGISTICKÝ PODNIK
Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd
2
Poskytovatelé logistických služeb
firmy se zapojují do logistických řetězců zásobovacích nebo distribučních poskytují výrobcům služba na míru
3
Logistický podnik - pokračování
od přepravy, skladování, třídění, kompletace až po přebírání odpovědnosti za uspokojování potřeb zákazníka zabezpečují řízení procesů v logistických řetězcích
4
Logistický podnik poskytovatel logistických služeb, který nabízí řízení výrobcova logistického řetězce podniky se zapojují do logistických řetězců více podniků
5
Logistický podnik - charakteristika
optimalizují logistické služby a snižují logistické náklady hrozí riziko penalizace, je-li horší kvalita služeb riziko pro poskytovatele logistických služeb je nutnost kapitálových investic
6
Logistický podnik pokračování
zvýšení úrovně služeb zákazníkům je pro firmy, které využívají partnerství s poskytovatelem logistických služeb každý z partnerů se specializuje další výhodou je rozložení rizika propojení činnosti firmy, která na trhu prodává s poskytovatelem logistických služeb
7
Strategická aliance prodávajícího s poskytovatelem logistických služeb má rysy
spolupráce efektivní fungování aliance – každý z partnerů pracuje na dvou úrovních: 1. musí plnit svou vymezenou úlohu v logistických procesech 2. musí plnit svou úlohu pro vzájemné partnerství
8
Charakteristika logistického podniku
logistický podnik musí akceptovat podnikovou kulturu partnera a přizpůsobit se jí logistický podnik realizuje převážnou část logistických řetězců vně určité organizace » realizuje propojení mezi dodavatelem a zákazníkem - poskytovatel logistické služby
9
Logistické služby mohou být realizovány na straně
Zásobování Odbytu
10
Hlavní funkce logistického podniku ve fázích zásobování výrobce
přeprava základního a pomocného materiálu, surovin, polotovarů a výrobků příjem dodávek uskladnění dodávek výdej dodávek či jejich částí
11
Hlavní funkce logistického podniku ve fázích odbytu (distribuce)
výstupní kontrola kompletace a balení uskladnění hotových výrobků expedice hotových výrobků přeprava hotových výrobků logistický podnik nevyrábí ani neprodává
12
Služby vázané na dopravu dělíme
na služby operátora, který nabízí kapacitu dopravného nebo přepravného na službu dopravce jako vlastníka, spoluvlastníka nebo provozovatele dopravního prostředku, který nabízí spojení z místa odeslání do místa určení (podle leteckého, letového řádu, ...apod)
13
Služby vázané na dopravu
na službu dopravní sítě zabezpečující místní a dálkovou přepravu v návaznosti na dopravní uzly či logistická centra
14
Služby vázané na dopravu dělíme - pokračování
na služby jednooborové dopravní logistiky v rámci jednoho použitého dopravního oboru i individualizované služby předávající hodnotu na služby logistického podniku » úplné logistické služby četně řízení logistického řetězce (poradenské a komplexní služby )
15
Zasilatel hlavní partnery výrobců zboží poskytujícími jim služby jsou jen zasilatelé (výrobci automobilů je využívají) zasilatelství (spedice) je činnost, při které provozovatel obstará přepravu věcí vlastním jménem v zájmu příkazce na příkazcův účet
16
Zasilatel (aktuální vymezení)
zajišťuje dopravní a přepravní aktivity včetně nakládky a vykládky, uzavírání dopravních smluv, pronájmu prostředků, optimalizaci dopravní trasy provádí dopravu a přepravu včetně svozu a rozvozu zásilek zboží
17
Zasilatel – aktuální vymezení
sdružuje (konsoliduje)a rozdružuje (nekonsoliduje) zásilky ve svěřené přepravě skladuje zboží ve vlastních nebo cizích skladech a vystavuje skladové dokumenty provádí zásobovací nebo distribuční logistické činnosti
18
Zasilatel poskytuje další navazující služby jako
manipulace, balení a přebalování zboží pronajímá a poskytuje manipulační prostředky ověřuje a vystavuje dopravní doklady
19
Služby zasilatele vystavuje speditérská potvrzení
uzavírá přepravní pojištění včetně pojistných smluv přejímá a rozesílá zásilky
20
Zasilatel poskytuje další navazující služby
vyřizuje celní formality kalkuluje přepravné, přezkoumává správnost vyúčtování přepravy dopravcem informuje o dopravních předpisech, tarifech a cenách platí výdaje a poplatky v souvislosti s přepravou zásilky provádí inkaso pohledávek a zajišťuje styk s bankami
21
Logistický (dodavatelský) řetězec
logistický řetězec = nazývá se také dodavatelský řetězec logistické podniky, zasilatelé nebo dopravci působí v logistickém řetězci
22
Logistické řetězce zabezpečují pohyb materiálu, energie, osob ve výrobních a oběhových procesech s využitím informací a financi pohyb – manipulačními, dopravními a pomocnými prostředky
23
Logistické řetězce pro řízení řetězců jsou nezbytné informace (získávání, zpracování a přenos) procesy v řetězci jsou usměrňovány prostřednictvím zpětné vazby
24
Logistické řetězce a rozlišovací úrovně
výroba (dílny, výrobní linky, sklady a mezisklady) v dopravě (železniční stanice, námořní přístavy, letiště) v obchodě (prodejny, maloobchodní a velkoobchodní sklady) větší celky (logistické areály, různé terminály, překladiště, budovy i plochy)
25
V logistických řetězcích lze rozlišit pasivní a aktivní prvky
pasivní prvky jsou objekty transformace (přeměna objednávek výrobků na dodávky »podrobovány netechnologickým operacím) aktivní prvky jsou realizátory transformace
26
Dodavatelský řetězec řízení dodavatelského řetězce »koordinaci toku materiálu a informací od dodavatele surovin k finálnímu zákazníkovi logistický řetězec není silnější než jeho nejslabší článek
27
Dodavatelský řetězec konkurenceschopnost závisí na výkonnosti každého článku řetězce 90 % z globálních výrobců je přesvědčeno, že efektivní a účinný řetězec je kritickým faktorem pro přežití výrobců
28
Nejvážnější chyby dodavatelských řetězců
Řízení řetězců lze identifikovat pomocí následujících příznaků: absence kontroly zásob nedostatečná flexibilita neadekvátní konfigurace sítě
29
Nejvážnější chyby dodavatelských řetězců
špatné rozvržení závodu nedostatečné informace o kalkulaci nákladů špatné rozdělení odpovědnosti neracionalizovaná dodavatelská základna
30
1. chyba – absence kontroly zásob
nadměrná úroveň zásob prošlé zásoby neexistence povědomí o nákladech na skladování vysoké stavy zásob jsou rysem špatného dodavatelského řetězce malé zásoby mohou být pro podnik prospěšné
31
Možnosti snižování stavu zásob
používat různé postupy doplňování zásob (výroba na sklad, výroba na objednávku) rozložit zásoby na jednotlivé základní komponenty
32
Možnosti snižování stavu zásob
zlepšit podnikovou komunikaci (komunikace mezi prodejem, výrobou, nákupem) často sdílet informace (předpověď, propagace, úroveň zásob) s dodavateli a zákazníky
33
2. chyba – Nedostatečná flexibilita
nedostatečná flexibilita dodavatelského řetězce mnoho zakázek k okamžitému dodání dlouhé průběžné doby zakázek maximálně plné skladové prostory mnoho úrovní manažerů s rozhodovacími pravomocemi
34
Zakázky k okamžitému dodání
vyřízeny bez předběžného plánování přednostní objednávky – příčina vysokých nákladů
35
Příčina okamžitých dodávek
nečekané příležitosti na novém trhu vliv nedostatečného využití kapacit impulsem je i špatná interní a externí komunikace vzniknou z obyčejných zakázek, standardní výrobní postup nevyhovuje délkou doby trvání
36
Příčina okamžitých dodávek
předcházet zakázkám k okamžitému dodání vyšší úroveň zásob vede k růstu nákladů flexibilita řetězců sníží doby zakázek a rychleji bude uspokojován trh
37
3. chyba – Neadekvátní konfigurace sítě
Konfigurace sítě – počet a místa výrobních, distribučních a maloobchodních zařízení v rámci dodavatelského řetězce
38
Neadekvátní konfigurace má rysy
stávající konfigurace sítě je dána minulým vývojem velké náklady na dopravu skladování neexistuje strategie dodavatelského řetězce
39
Neadekvátní konfigurace má rysy
má podnik vyrábět a skladovat centrálně nebo vyrábět a skladovat v menších místních továrnách a skladech (lokalizace továren) tyto otázky mají vliv na výkonnost řetězce
40
náklady výroby, dopravy a skladování
Vyrábět a skladovat lokálně, centrálně nebo výroba centrálně, dokončení výrobku lokálně očekávání zákazníka rychlost reakce náklady výroby, dopravy a skladování
41
Pokračování - rozhodování o výrobě a skladování
více závodů v různých lokalitách vyrábějící stejnou škálu produktů, krátká průběžná doba, malé zásoby, malé výrobní dávky jsou blíže konečnému zákazníkovi více skladů – více kapitálu v aktivech, více zásob, riziko zastarávání výrobků, na interní dopravu vyšší náklady a menší náklady na externí dopravu
42
4. chyba - Špatné rozvržení závodu
dlouhé vzdálenosti mezi po sobě jdoucími procesy výrobní středisko není v souladu s logistickým tokem zboží (mnoho vyrovnávacích zásob) špatné ergonomické uspořádání pracovišť z důvodu nedostatku místa
43
Klasifikace plýtvání (Toyota Production Systems)
nadvýroba »čekání » nadbytečná mechanizace » špatný pracovní postup » vysoké zásoby » zbytečné pohyby » chyby pracovníků
44
5. chyba – Neadekvátní informace o kalkulaci nákladů
neexistují jasné struktury nákladů neexistuje jasná strategie přijímaní objednávek velké množství skladových jednotek (mnohé se prodávají v malých množstvích a nepřispívají k tvorbě zisku)
45
Vrcholový management identifikace ziskových výrobků, zákazníků, obchodních kanálů je hodnocení nákladů, zisků pomocí ABC (Aktivity Based Costing) jaké činnosti způsobují růst nákladů a o kolik
46
Vrcholový management ABC systém lze uplatnit v případě jednoduchého zpracování objednávky pro výjimečné objednávky lze užít okamžité kalkulace a rozhodnout, zda objednávku přijmout nebo nikoliv
47
6. Chyba – Špatně definované měření a špatné rozdělení odpovědnosti
neexistuje jasně definovaná podniková strategie odpovědnosti oddělení nejsou v souladu se strategií podniku nejasné definice klíčových ukazatelů výkonnosti dodavatelského řetězce
48
V mnoha podnicích chybí globální strategie
není dobře definována odpovědnost jednotlivých oddělení motivace článku řetězce není v souladu se strategií jednotlivých řetězců oddělení nákupu usiluje o nákup velkého množství, výroba usiluje o velké dávky a maximalizaci využití kapacit
49
V mnoha podnicích chybí globální strategie
oddělení prodeje má tendenci přehánět oddělení logistiky bude podporovat prodej oddělení výroby závisí na prognózách prodeje špatné prodejní prognózy vedou zásobám a k růstu nákladů
50
V mnoha podnicích chybí globální strategie - pokračování
oddělení řízení výroby potřebuje spolehlivé dodávky, musí vytvářet spolehlivé plány a minimalizovat úroveň zásob vzájemně nesladěné požadavky oddělení nejsou v souladu se strategií dodavatelského řetězce společnosti
51
7. Chyba – Neracionalizovaná dodavatelská základna
výběr dodavatelů jen dle nákladů neexistence zpětné vazby o výkonnosti dodavatele žádné nebo jen omezené vztahy s dodavateli
52
Dodavatelská základna
dodavatelská základna přispívá k celkovým nákladům a vytváří konkurenceschopnost podniku oddělení nákupu je motivováno k nákupu za co nejnižší náklady, což vede k široké dodavatelské základně, časté změny dodavatelů, vysoká úroveň zásob
53
Dodavatelská základna - pokračování
nákup surovin je nutné hodnotit součtem všech složek nákladů – náklady na materiál, náklady na zásoby, náklady z nedostatku zásob, režijní náklady na akvizici strategických dodavatelů snižování rizika – koncepce snižování počtu dodavatelů (mají verifikaci, dodávky bez nákladného a časově náročného testování)
54
Citát Dana Jonese Dnes si ve světě konkurují dodavatelské řetězce, nikoliv společnosti, protože výrobní společnosti jsou závislé na flexibilitě a nákladové efektivitě dodavatelů)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.