Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlžběta Lišková
1
Ekonomika církví a náboženských společností
2
Charakteristika církví a náboženských společností označení církev se pojí zejména s křesťanstvím náboženstvím, mimokřesťanská společenství (židé, muslimové, buddhisté apod.) odmítají označení církev a označují se jako náboženské společnosti.
3
Právní zakotvení na církve a náboženské společnosti má vliv: právo světské (sekulární, konfesní), právo církevní.
4
Konfesní právo právní disciplína, zabývající se státními předpisy, který se týkají církví, státní zákony většinou stručně a rámcově garantují uplatňování svobody svědomí a stanovují podmínky registrace náboženské společnosti, přiznává církvím výkon zvláštních práv: vyučovat náboženství na státních školách, vykonávat duchovní službu v ozbrojených silách, věznicích, uzavírat církevní sňatky, zachovávat povinnost mlčenlivosti duchovními v souvislosti s výkonem zpovědního (či obdobného) tajemství, je-li to tradicí v dané církvi, zřizovat církevní školy.
5
Církevní právo právní systém určité církve a náboženské společnosti, je zde upravena vnitřní organizace a činnosti uskutečňované v rámci církve a náboženské společnosti, při zkoumání ekonomiky církví a náboženských společností je nutné vnímat oba druhy práva.
6
Vztah státu a církví a náboženských společností vztah je určující pro ekonomické postavení církví a náboženských společností v daném státě, v současnosti se odráží zejména v majetkoprávní oblasti.
7
Vztah státu a církví a náboženských společností lze rozlišit: identifikaci, neidentifikaci, identifikace značí sepětí státu a církve, stát zaručuje výsadní postavení a institucionální provázání s jednou nábožensko ideologií.
8
Vztah státu a církví a náboženských společností neidentifikace – stát respektuje církevní a světonázorovou neutralitu, existují záruky ochrany individuálních a korporativních náboženských svobod, lze rozlišit vztahy: konkordát, kooperace, odluka.
9
Konkordát vztah může být potvrzen formou smlouvy mezi státem a reprezentací příslušné církve, ve smlouvě jsou zakotveny vzájemné vztahy, povinnosti, práva a způsob financování.
10
Kooperace vztah se vyznačuje náboženskou svobodou, uznáním církve po stránce právní i ve vztahu k její vnitřní autonomii, církve díky majetkové vyjasněnosti a respektovaném způsobu financování se mohou podílet na rozvoji všech sfér veřejné politiky (charita, vzdělávání, zdravotnictví),
11
Odluka zvláštní právní postavení náboženského zřízení ve státě, církve se vylučují z právního kruhu státního, náboženství se stává věcí soukromou, náboženské organizace musí být právnickou osobou veřejného práva.
12
Financování církví a náboženských společností v ČR církve a náboženské organizace podléhají registraci u Ministerstva kultury, registrace zakládá nárok na příspěvek ze státního rozpočtu, pokud církev či náboženská společnost o něj požádá, stát hradí: mzdy a pojistné duchovních, mzdy a pojistné administrativy, prostředky na věcné náklady, prostředky na údržbu církevního majetku.
13
Financování církví a náboženských společností v ČR současný stav je ovlivněn zejména vývojem v průběhu 20. století, zejména majetkové reformy (první 1919, druhé 1947), majetkoprávní uspořádání doposud není vyřešeno, proto stát převzal část odpovědnosti za financování církví a náboženských společností.
14
Financování církví a náboženských společností v ČR příjmy církví a náboženských společností tvoří: příspěvky fyzických a právnických osob, příjmy z prodeje a z pronájmu movitého, nemovitého a nehmotného majetku církví a náboženských společností, úroky z vkladů, dary a dědictví, sbírky a příspěvky z části výtěžků podle zvláštního zákona, půjčky a úvěry, příjmy z podnikání nebo z jiné výdělečné činnosti, dotace.
15
Modely financování církví a náboženských společností německý model, rakouský model, italský model.
16
Německý model pro model je typický systém církevních daní, církve mají právo vybírat ve svůj prospěch daň, právo vybírat daň je zakotveno ve státním právu, stát daň vybírá a předává jí církvím, církevní dani nepodléhají všichni daňoví plátci, ale povinnost vzniká a zaniká se členstvím, církevní daň má formu přirážky k dani státní a její výši stanovují volené církevní orgány v konečné fázi podléhá státnímu schválení.
17
Německý model mezi další finanční zdroje lze zařadit: pomoc ze strany státu, nepřímá státní podpora církevních příjmů, státní subvence, finanční náklady státu na výuku náboženství a na duchovní péči.
18
Rakouský model zdrojem financování jsou: církevní poplatky, výnosy z nemovitostí, kostelní sbírky, státní příspěvky související s vyučováním náboženství, majetková renta za zestátněný majetek.
19
Rakouský model církevní poplatek: výše povinného poplatku je určena řádem církevních příspěvků, má charakter občanskoprávní dávky (ne veřejnoprávní jako církevní daň – není administrován státem), dlužné příspěvky lze občanským soudem vymáhat,
20
Italský model italský model je založen na systému daňových asignací, každý občan může rozhodovat o tom, jak bude použita určitá část jeho daně z příjmu, poplatník může přiznat tuto část daně: příslušné církvi, věnovat na sociální a humanitární účely, nepřiznané části daně se rozdělí na všechny účely v poměru, v jakém se ostatní poplatníci rozhodli připsat své daně státu či církvi. církvi může asignovat část své daně i nečlen církve.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.