Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohumír Valenta
2
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice
3
Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07./2.2.00/29.0019. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
4
ZÁKONITOSTI KOMUNIKACE VE SKUPINĚ. KOMUNIKACE A SEBEVĚDOMÍ, SELF- PREZENTACE (SELF-IMAGE), MEDIACE KLÍČOVÉ POJMY self-image, self-prezentace, vlastnosti lháře, sebevědomí, sebeláska, sebeúcta, správné držení těla, dobrý dojem
5
SELF-IMAGE, SELF- PREZENTACE Self- prezentací budeme rozumět způsob, jakým prezentujeme (představujeme a předkládáme k vnímání) sami sebe druhým osobám. Z hlediska zákonů sociální percepce víme,že nejdůležitější ze všech kroků v lidské interakci je moment utváření prvního dojmu.
6
VLASTNOSTI LHÁŘE Vlastnosti, kterými oplývá lhář: Méně gestikuluje Více se dotýká sám sebe na obličeji př. Škrábání krku Vyhýbavý, těkavý, nesouvislý pohled Méně slov Neprozrazuje o sobě moc Motorický neklid Udržování odstupu
7
SEBEVĚDOMÍ, SEBELÁSKA, SEBEÚCTA Dobrý dojem však nevzbudíme jako lidé s nízkým sebevědomím. Dobře působí lidé zdravě sebevědomá, mající úctu k sobě samému a disponující schopností ovládat své emoce. Sebeúcta začíná u sebelásky. Člověk by se měl mít rád takový, jaký je. Mít rád i to, jak vypadá. Když s něčím není spokojený, podniknout takové kroky, aby dosáhl pro sebe přijatelného zlepšení.
8
SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Prvním důležitým bodem, jak zaujmout na schůzce je náš postoj těla. Neměli bychom se krčit, ani příliš povyšovat.
9
SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Obrázek 1: Správné držení těla: Zdroj: Lewis, 1995
10
SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Důležité je oslovení jménem Oční kontakt Obrázek 2: Pohledová zóna při formální (vlevo) a neformálním (vpravo) setkání Zdroj: Lewis, 1995
11
SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Pozor na dotyky Ovládat čas a prostor Dbejme vhodný střih při oblékání Ovládat dobře komunikaci Buďme opravdoví
12
DOBRÝ DOJEM Hospodařte s každou vteřinou prvního setkání. Být dobrým posluchačem je skutečně účinnější způsob, jak udělat dobrý dojem, než být nadaným řečníkem. Buďte si vědomi čehokoli, čím byste mohli vyvolávat u druhých negativní pocity - i když třeba neobjektivně a nespravedlivě - a snažte se tyto vlastnosti překonat. Také si buďte vědomi toho, čím můžete na druhé působit pozitivně, a na těchto svých silných stránkách stavte. Význam prvního dojmu krátkého mezilidského kontaktu je patrná z následujícího procentuálního zastoupení jednotlivých komponent. Celých 55% působení představuje úprava zevnějšku a neverbální komunikace, dalších 38% pak intonace, výška a síla hlasu a pouhých 7% výsledného dojmu je dáno vlastním („řečeným“) obsahem. Je patrné, jak s postupující vizualizací médií narůstá intenzita vnímání a zároveň jak se posunuje jeho obsah v neprospěch racionálních složek.
13
CÍLE KAPITOLY pochopení jakými vlastnostmi oplývá lhář, znalost pojmu jako sebevědomí, sebeláska, sebeúcta, porozumění zdravého držení těla, pochopení dobrého dojmu.
14
DĚKUJI ZA POZORNOST
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.