Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAnna Dušková
1
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: 65-42-M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika, vztahy Jméno autora: Ing. Hana Juřicová Vytvořeno dne: 25. srpna 2012 Metodický popis: Podpora hodin Základů ekonomiky Anotace: Materiál je určen pro žáky 2.ročníku Hotelové školy-vysvětlení základních ekonomických pojmů – písemná práce, tržní ekonomika, vztahy
2
Písemná práce skupiny A 1. kapitál – definice, pojmy, rozdělení, zdroje, příklady 2. hospodářský proces – definice, činnosti – rozebrat 3. životní úroveň – definice, složky (7) 4. statky – definice, rozdělení, příklady 5. vývoj ekonomie Písemná práce skupiny B 1. práce – definice, pojmy, rozdělení, příklady 2. peníze – definice, vývoj, funkce, formy, měna, kursovní lístek 3. spotřeba – definice, rozdělení, příklady 4. potřeby – definice, rozdělení, příklady 5. výroba a výrobní proces – definice, rozdělení, příklady
3
Tržní ekonomika - založena na rozvíjejících se vztazích - tržní vztahy: - vztah mezi prodejcem, výrobcem a spotřebitelem (prodávající, kupující) - tržní mechanismus: - zabezpečuje fungování hospodářského procesu v tržní ekonomice - založen na procesu vzájemného ovlivňování, působení nabídky, poptávky, ceny - měl by být doplňován vhodnými zásahy státu - 4 základní předpoklady: - soukromé vlastnictví VF - volný pohyb cen - konkurence - dosažení zisku při podnikání
4
tržní vztahy: zboží – statek, služba, která je určena pro prodej (trh) - je výsledkem zbožní výroby (tržní produkce) - vlastnosti: - užitná hodnota (schopnost výrobku uspokojit lidské potřeby) - hodnota (určena množstvím VF obsažených ve statku nebo službě) - směnná hodnota (cena, za kterou se směňuje na trhu)
5
trh - oblast ekonomiky, ve které se střetává nabídka s poptávkou za vzájemného působení ceny - je základním prvkem tržního hospodářství (koordinuje a řídí složité ekonomické procesy a vztahy ekonomických subjektů) rozdělení trhu: 1. dle územního hlediska – a) místní (oblastní, regionální) (Teplice – lázeňské oplatky) b) národní – trh státu charakterizující určité produkty (Rusko – vodka) c) světový – autonomie národních trhů jen částečná (trh s ropou) 2. podle počtu zboží, které na trhu sledujeme – a) dílčí –trh, na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží (trh oděvů) b) agregátní – je trhem veškerého zboží
6
3. podle předmětu zboží, se kterým se na trhu obchoduje – a) trh spotřebních předmětů b) trh výrobních faktorů: - trh práce – poptávka – zaměstnavatel, nabídka – zaměstnanec, cena za práci – mzda, plat - trh půdy – specifický charakter – je statek s omezeným rozsahem - trh věcného kapitálu – výsledky výrobní potřeby – stavby, stroje c) trh finanční – trh peněz - trh finančního kapitálu Zde naleznete odkaz na výše uvedené pojmy: http://cs.wikipedia.org pracovní list č.18: Ke každému trhu z hlediska rozdělení vymyslete 3 konkrétní příklady.
7
pracovní list č.18: typy trhů: - agregátní trh – trh veškerého zboží - trh cestovního ruchu – nabídka a poptávka dovolených s cestovními agenturami - trh vzdělání - nabídka a poptávka po různých typech škol - trh s nemovitostmi – nabídka a poptávka realizovaná realitními agenturami - trh leteckých společností – nabídka a poptávka letů, či přepravních kapacit zboží
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.