Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRadim Němeček
1
Katedra řízení podniku ŘÍZENÍ OBCHODU (N_ROb) Pavla Břečková pavla.breckova@vsfs.cz Fakulta ekonomických studií
2
2 6 přednášek + 6 cvičení, z/Zk 1. Podnik a jeho struktura. Obchod a jeho role v podniku. Činnosti v rámci obchodu. Řízení obchodu. Trh a konkurence. 2. Obchodní plán, nástroje řízení obchodu. Forecasty. Obchodní pohledávky a jejich zajištění. 3. Obchodní vztahy – situace a vývoj, Obchodní kroky - příprava jednání, obchodní jednání, dokumentace obchodu. 4. Zahraniční obchod. Formy vstupu na zahraniční trh. Kulturní odlišnosti. Specifika jednání. Řízení rizik spojených se zahraničním obchodem. 5. Kontrakt a klíčová ujednání kontraktu, obchodně smluvní dokumentace. Distribuce a distribuční strategie. Dodací podmínky. 6. Nákup v rámci obchodu – strategický a operativní. Obchodní riziko a jeho řízení. Obchodně-marketingový průzkum trhu, sběr dat. ŘÍZENÍ OBCHODU – struktura
3
3 3 OBCHODNÍ PLÁN Klíčový nástroj řízení obchodu = zásadní dokument OBCH oddělení (i součást mktg-obch plánu firmy) = zásadní nástroj řízení obchodu Podklad rozpočtu (strategický dokument firmy) Vliv na sklad Vliv na cash flow – fixace zdrojů Plán investic Plán marketingových akcí Motivátor obchodníků ÚČEL obchodního plánu:
4
4 podle TERITORIA – geograficky podle PRODUKTU - produktové skupiny, manažer odpovídá za všechny činnosti skupiny podle ZÁKAZNÍKŮ – skupiny zák., zákaznických segmentů a jejich společných znaků 4.4. Příklad členění obchodního plánu
5
5 5 OBCHODNÍ PLÁN Ukazatele Sestavení plánu Řízení OP a odpovědnost Principy kontroly Podoba - členění
6
6 6 OBCHODNÍ PLÁN sestavení - ukazatele – principy - kontrola UKAZATELE obrat / tržby období (měsíce) zisk / marže (příp. náklady) měrné jednotky ZÁSADY - Jednotná měřitelná měna (Kč, EUR apod.) / nikoli jen v m.j. - Optimálně na jednom listě - Průběžná kontrola, monitor rozdílů a hodnocení, očekávky ŘÍZENÍ OP: odpovědnost: obch / mktg ředitel - Sestavuje dle dílčích plánů - Objektivní posouzení - Oponentura + dohoda finální podoby (čísla) => vliv na motivační složku Členění podle: produktových skupin teritorií zákazníků
7
7 7 FORECAST [očekávky / prognózy] Stojí na OBCHODNÍM PLÁNU [OP] Principem: znát odchylku oproti OP v příštím období (např. 3-6 měsíců) = Manažerský nástroj přesahující řízení obchodu ÚČEL forecastování: aktuální zajištění klíčových ukazatelů, jež činí firmu úspěšnou: Obrat ZÁSOB Obrat POHLEDÁVEK Obrat ZÁVAZKŮ řízení zdrojů k naplnění OP (FIN, HR, MAT)
8
8 8 Kompetence obchodu v rámci firmy (nikoli např. účetního odd.) Fáze řízení pohledávek 1. Výběr odběratele - preskoring partnera 2. Průběžné obchody s klientem - zajištění pohledávek 3. Platební problémy klientů - vztah se zákazníkem / dluhy Řízení obchodních POHLEDÁVEK Preskoring partnera Zajištění pohledávek Platební problémy - řešení
9
9 9 Ad 1/ PRESKORING partnera BONITA zákazníka / obchodní rating – výsledek prescoringu => KREDIT / SPLATNOST – a platební podmínky - poskytuje/navrhuje obchodník (zkušenost, odhad, zvyklosti v oboru) - institut skonta Ad 2/ ZAJIŠTĚNÍ pohledávek (tj. „obchodních úvěrů“) Pojištění pohledávky Zajištění pohledávky bankou zákazníka - bankovní záruka Směnka Akreditiv (L/C) a další nástroje dokumentární a nedokumentární Faktoring / další nástroje Trade Finance Ad 3/ PLATEBNÍ problémy partnerů Řízení obchodních POHLEDÁVEK - fáze a nástroje
10
10 10. Interní řízení vztahu se ZÁK (systém a zpětná kontrola, přehledy současných, potenciálních a nepravděpodobných ZÁK, pravidelný kontakt, záznamy) Reporting - Přehled návštěv zák., efektivita práce se zák., záznamy z jednání - Databáze, monitor frekvence, kontinuita, feedback Porady (hodnocení, operativní změny, komunikace) Smluvní ujednání (podmínky plynoucí z dříve sjednaných podmínek) Další nástroje řízení obchodu
11
11 Vnitřní uspořádání obchodních útvarů podniků FRONT office - Realizace přímých obchodů - Údaje od ZÁK, komunikace s nimi BACK office - Admin a obchodní zázemí pro obchodní a marketingové aktivity - Logistika
12
12 FRONT office [FO] terén přímý prodej řízení a realizace obchodních plánů komunikace se zákazníkem řízení obchodních pohledávek řízení obchodních forecastů získávání impulsů z trhu spoluvytváření výzkumu trhu reporting Přední linie obchodu
13
13 BACK office [BO] fakturace, celní a logistická administrativa analytika a participace na obchodním plánu a forecastu vytváří systém obchodních výkazů (obchodní plán, pohledávky..) – analýzy + hodnocení, avízo vyřizuje korespondenci zajišťuje admin výběrových řízení, tenderů apod. spolupodíl na přípravě marketingové podpory (veletrhy, PR, reklama) spoluvytváření výzkumu trhu vyřizuje administrativu nákupů (poptávková řízení) – strategie x operativa Support Logistika
14
14 MIDDLE office [MO] často je součástí FO a BO útvar řízení rizik = Finanční Instituce zpracování podkladových informací stanovuje se kreditní rating navrhuje se limit angažovanosti provádí monitoring aktuálního čerpání strukturovaný reporting – informovat o skutečnostech, které by mohly mít vliv na výši podstupovaného rizika předkládá managementu návrhy na úpravu celkového limitu Řízení rizik
15
15 FRONT office Komunikační dovednosti Tvořivost Přesvědčivost Umění dobývat, nadchnout Získávat trhy a ZÁK BACK office Analytické a admin schopnosti Systematičnost Schopnost naslouchat Vyřizovat nepříjemné záležitosti Zvládat nepříjemné formy komunikace Pružně získávat a předávat info Práce s daty 15. Personální předpoklady pro úspěšné působení ve FO / BO
16
16 Shrnutí přednášky: Obchodní strategie Obchodní plán: účel, podoba, ukazatele, tvorba Další nástroje řízení obchodu Obchodní pohledávky – řízení, zajištění Platební podmínky – nástroje dokumentární / nedokumentární Forecast – manažerský nástroj přesahující řízení obchodu Klíčové pojmy: - Obchodní plán - účel, tvorba, rozdělení, ukazatele - Reporting, řízení obchodních vztahů se ZÁK - Obchodní pohledávky – řízení, způsoby zajištění, splatnost, kredit, bonita, rating - Forecast - Barter, faktoring, clearing, dokumentární a nedokumentární platební nástroje Shrnutí a Klíčové pojmy
17
17 Děkuji za pozornost Pavla Břečková [Ing., Ph.D.] pavla.breckova@vsfs.cz vedoucí Katedry řízení podniku (kancelář E325)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.