Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 106.1 BÁSEŇ Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Pavlína Sirová
2
106.2 Co už víš? báseň - je psána ve verších
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 106.2 Co už víš? báseň - je psána ve verších básník - autor píšící básně rým - slova se stejnou slabikou (chumelí - veselí, pozpátku - do pátku) verš - jeden řádek básně
3
106.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy?
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 106.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? báseň verš rým sloka rytmus
4
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 106.4 Co si řekneme nového? BÁSEŇ – literární dílo psané ve verších VERŠ – jeden řádek básně - několik veršů spolu dohromady tvoří sloku (neboli strofu) - jednotlivé sloky jsou od sebe odděleny vynechaným řádkem RÝM – slova na konci veršů, která mají stejně nebo podobně znějící slabiky (pohádku – pozpátku) RYTMUS – pravidelnost básně - zjistíme ho vytleskáváním
5
106.5 Procvičení a příklady POHÁDKA
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 106.5 Procvičení a příklady POHÁDKA Miloš Kratochvíl Maminko, už se stmívá, řekni mi pohádku. Tu o tom panu králi, co chodil pozpátku. Jak vždycky, když byl smutný a neměl náladu, si nazul staré boty špičkami dozadu. V nich se vracel a měnil se z krále na prince, až z něj byl malý klouček a běžel k mamince. (Mateřídouška) Najděte v básni rýmy. Kolik má báseň veršů a kolik slok? Zkuste básni vymyslet jiný název.
6
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 106.6 Něco navíc pro šikovné Básně mohou být lyrické nebo epické. lyrická báseň – nemá děj, nepopisuje se v ní žádný příběh - básník v ní vyjadřuje své pocity, přání, touhy nebo dojmy - najdeme zde hodně básnických přirovnání epická báseň – má děj, je založena na vyprávění příběhu, vystupují v ní různé postavy - příběh ve verších epická báseň ZIMNÍ LÁSKA Karel Benetka Hopsa, hejsa, cinky, linky, byly zimní prázdniny. Sněhulák se zamiloval do ovocné zmrzliny. Sliboval jí hory doly, rozpálil se do běla, chtěl si ji vzít za manželku, ona ho však nechtěla. Sliboval jí věčnou lásku, přemlouval ji ze všech sil, chvíli tál a chvíli plakal, až se celý rozpustil. KRÁSNÉ PEŘÍ Vítězslav Nezval Krásné peří, nes mě, nes nad střechy až do nebes, nes mě v nedozírnou výšku, jako nosíš pampelišku. Nes mě vzhůru nad zvony, jako nosíš balóny, jako nosíš vonné listí, jako hvězdy, když se čistí. Nes mě jako motýly, kteří tolik užili, když je nesl světem vánek, že jsou blankytní jak spánek. (Zlatý věk) lyrická báseň
7
báseň, spisovatel, kniha, verš, rým
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 106.7 CLIL poem writer book verse rhyme báseň, spisovatel, kniha, verš, rým
8
106.8 Test znalostí Literární dílo psané ve verších se nazývá: balada
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 106.8 Test znalostí Literární dílo psané ve verších se nazývá: balada pohádka bajka báseň 3. Jak zjistíme rytmus básně? dupáním hrou na klavír vytleskáváním pískáním 2. Jeden řádek básně je: a) sloka b) rým c) verš d) balada Slova na konci řádku mající stejné nebo podobně znějící slabiky tvoří: sloku rým verš Správné odpovědi: d c b
9
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 106.9 Použité zdroje, citace Čítanka pro 4. ročník – Mgr. Zita Janáčková a kolektiv, Nová škola, 2003 Čítanka pro 5. ročník – Mgr. Zita Janáčková, Nová škola, 2007 Fotogalerie ZŠ – Na Stráni, Děčín VI. Obrázky z databáze klipart
10
106.10 Anotace Autor Mgr. Sirová Pavlína Období 07 – 12/2012 Ročník
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Anotace Autor Mgr. Sirová Pavlína Období 07 – 12/2012 Ročník 4. ročník Klíčová slova Báseň, verše, rýmy Anotace Prezentace popisující literární pojem BÁSEŇ. Příklady a procvičování.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.