Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIrena Horáčková
1
Diferenciace sykavek Diferenciace sykavek a rozvoj fonematického sluchu je důležitá pro správné použití hlásek v řeči. Využíváme nejen při nápravě, ale může preventivně působit i na riziko vzniku SPU ve školním věku. V prezentaci naleznete tabulku sykavek, kartičky a plácačky. Materiál můžeme využít i jako prosté přikládání kartiček k jednotlivým obrázkům, které sebou nesou správný zvuk – viz. tabulka sykavek. Lze zakomponovat do TEACH programu a fonematický sluch procvičovat i s dítětem s PAS. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Věra Gošová.. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
2
Dítě seznámíme s obrázky a přesvědčíme se, zda ví, jakou hlásku sebou obrázek nese. Zkoušíme vyslovovat hlásky (ne zvuk – či či, ale hlásku „Č“) a dítě ukazuje na obrázek podle toho , kterou hlásku slyšelo. (C, S, Z, Č, Š, Ž). Pokud toto zvládneme, můžeme postoupit dále. Tabulka sykavek c-c-c-c-c ssssssssss zzzzzzz či či či či šššš šššš bžžžžžž
3
Plácačky vystřihneme a zalaminujeme.
1) Zkoušíme vyslovovat jednotlivé hlásky tak, jako u tabulky sykavek. 2) Vybereme pouze dvě hlásky, např. C-S nebo Č-Š atd. Dále vysvětlíme na hláskách C-S. Dítěti dáme odpovídající dvě plácačky a zřetelně s přehnanou výslovností vyslovujeme slova s počátečními hláskami, které jsme vybrali. (CITRÓN, SLON ATD.) V první fázi by se daná hláska měla objevit jen na začátku slova. Dítě nám podle toho, co slyšelo, ukáže buď cvrčka nebo hada. 3) V této fázi opakujeme postup bodu 2, ale s nepřeháněnou výslovností. 4) Zařadíme slova, kde se hlásky vyskytují jinde než na začátku slova. 5) Dítěti ukazujeme jen kartičky se slovy. Dítě samo slova vyslovuje a podle toho co slyšelo přiřazuje k plácačkám. 6) Bod 2–4 opakujeme s novou dvojicí hlásek. Až vystřídáme ve dvojici všechny sluchově podobné dvojice (C-S, S-Z, C-Č, S-Š, Z-Ž, Č-Š, Š-Ž). 7) Můžeme kombinovat i více hlásek. 8) V tuto chvíli již dítě sluchově rozlišuje všechny hlásky, ve všech pozicích.
5
C KLEC PALÁC PALEC PEC KOPEC CITRÓN CIBULE CÍVKA CEDULE CANDÁT CÁKA
COP CUKR VEJCE OPICE PAVOUCI PTÁCI MICKA PECKA PLACKA
6
S STOPA STOPKA STAN STODOLA SLON PES LES DOPIS SÍŤ SELE SALÁM SALÁT
SOVA SUD VOSA HUSA KOSTEL MASKA LUSKY POSTAVA
7
Z ZIMA ZÍDKA ZELENINA ZELÍ ZEBRA ZÁHON ZÁMEK ZUBY ZUBR ZOBÁK ZOBE
JAZYK VÁZA MEDŮZA VOZÍK KOZA SAZE OZDOBA ZVON ZNÁMKA
8
Č
9
Š
10
Ž
11
CITACE Tabulka sykavek cvrček
[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < had < moucha < kočka < vlak < čmelák <
12
Citace hláska C klec [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < palác < palec < pec < kopec < citrón < cibule < cívka < cedule < candát < cáká < cop < cukr < vejce < opice < pecka < placka < pavouci < ptáci < micka <
13
stopa [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < stan < < stodola < slon < pes < les < dopis < síť < sele < salám < salát < sova < sud < vosa < husa < kostel < maska < lusky < postava < Citace hláska S
14
zima [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < zelenina < zelí < zebra < zámek < zídka zuby < záhon < zubr < zobák < zvon < známka < koza < ozdoba < jazyk < váza < medůza < vozík < < země < Citace hláska Z
15
Citace hláska Č klíč [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < míč < meč < bič < čáp < gauč < kolotoč < potápěč < rýč < čaj < čuník < čepice < česnek < čolek < činky < čočka <
16
Citace hláska Š myš [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < koš < věž < nůž < šála < šavle < šaty < šašek < šunka < Šípky – Věra Gošová šipka < šiška < liška < mašle < mušle < kaštan <
17
Citace hláska Ž žába [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < žalud < želva < žena < žirafa < židle < žížala < žampion < růže < lyže < bažant < kružítko < žloutek < žluva < loupežník <
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.