Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Aktivní vyhledávání uživatelů drog v prostředí malého města
Mgr. Irena Bartoníčková terénní pracovnice CTP HK, Laxus o.s. Michaela Kropáčková, Dis. terénní pracovnice CTP SK, Semiramis o.s.
2
Cíle příspěvku Seznámit se specifiky vyhledávání UD na malých městech
Seznámit s formami a způsoby aktivního vyhledávání UD na malých městech Představit dlouhodobou praxi Laxus o.s. a Semiramis o.s.
3
Kdo jsme a kde působíme Centrum terénním programů Královéhradeckého kraje: Jičínsko, Rychnovsko, Náchodsko, Trutnovsko, Hr. Králové a okolí Velikost měst: 3 – 21 tisíc Centrum terénních programů Středočeského kraje: Mladoboleslavsko, Mělnicko, Nymbursko, Praha východ Velikost měst: 3,5 – 22 tisíc
4
Charakter malého města
Typy malých měst: Města vesnického rázu Města jako turistický cíl Města průmyslová Znaky pro malá města: Nízká anonymita Uzavřená drogová scéna Častý SVIP (sekundární výměnný program)
5
Drogová scéna na malých městech
Uzavřenost (klienti se pohybují na bytech) Anonymita SVIP
6
Co ovlivňuje vyhledávání UD na malých městech
Dostupnost drogových služeb v okolí města „Drogová historie“ města Užívané drogy ve městě Migrace uživatelů drog, squatování v cizích městech Propojenost drogových scén jednotlivých měst Policejní akce zaměřené na distributory a dealery drog
7
Způsoby aktivního vyhledávání UD
Přímé Oslovování Nepřímé lékárenské balíčky Kluby, herny, bary, hospody Spolupráce s odbornou veřejností
8
Přímé vyhledávání - Oslovování
Cíle oslovování: Vyhledat uživatele drog a navázat je na služby terénního programu Získat od oslovených osob informace o drogové scéně ve městě Zvýšit povědomí o službě terénního programu ve městě mezi cílovou skupinu (CS) Pravidla oslovování: Důstojné oslovování osoby Vyhnout se stigmatizaci Pokud oslovený kontakt odmítne, nenaléháme a kontakt ukončíme
9
Průběh oslovování Situace, kdy je vhodné oslovovat:
„Poflakující se“ skupinky nebo jednotlivci Bezpečné místo pro kontakt Kdy není vhodné kontaktovat: Osoba jeví známky agresivity, je pod vlivem alkoholu Klient jde s rodiči nebo je ve společnosti kamarádů Osoba sedí v autě, jede na kole Na autobusových zastávkách, vlakových nástupištích atd. V okolí léčebných zařízení
10
Kontaktované osoby Výběr osob: Osoby jevící příslušnost k CS
Osoby, které by mohly znát někoho z CS Široká veřejnost Tykání/Vykání: Osobám primárně vykáme, v průběhu kontaktu domlouváme tykání Jaké informace sdělujeme osloveným osobám: Představíme se (terénní pracovníci) Představíme z jaké jsme organizace S kým pracujeme – komu je služba určena Jaké služby poskytujeme Služby jsou anonymní a zdarma Co zjišťujeme od kontaktovaných osob: Zda ve svém okolí mají někoho, kdo drogy užívá Jak vnímají drogovou scénu ve svém městě Zda má sama osoba zkušenosti s užíváním drog Osloveným osobám předáváme leták o naší službě.
11
Co může při oslovování nastat
Výstupy: Oslovený neuživatel Oslovený neinjekční uživatel Oslovený nitrožilní uživatel Jaké situace mohou při oslovování nastat: Osoba se může cítit dotčena, že byla označena jako uživatel drog Osoba může být agresivní Osoba má radikální názory na služby pro uživatele drog Osoba je cizinec (nejčastěji se setkáváme s Ukrajinci, Rusy, Poláky)
12
Komunikace mezi pracovníky
Dohoda proběhne předem Koho oslovit Kdo povede kontakt
13
Nepřímé vyhledávání Lékárenské balíčky
Propagační materiály – kluby, herny, bary, hospody Spolupráce s odbornou veřejností
14
Lékárenské balíčky Lékárny ve městech, kde probíhá TP
Lékárenský balíček: Zdarma přidáván k prodaným injekčním stříkačkám Obsah: HR materiál, informační leták Spolupráce s lékárnami: Zjišťujeme prodeje injekčních stříkaček, kdo nakupuje stříkačky, doba ve kterou nejčastěji probíhají prodeje atd.
15
Propagační materiály v klubech, hernách, barech, hospodách
Letáky o TP, určené pro uživatele drog Umisťujeme na bar, k automatům Plakáty o službách Semiramis o.s. Umisťujeme na toalety Informační letáky pro obsluhu podniku (Laxus o.s.) O bezpečném sběru odhozených injekčních stříkaček Propagační zápalky (Laxus o.s.) Propagace probíhá po domluvě s obsluhou nebo provozovatelem. Cílem je zvětšit povědomí o službě mezi skrytou populaci uživatelů drog, informovat obsluhu - co dělat při nálezu injekčního materiálu v podniku.
16
Spolupráce s odbornou veřejností
Osobní kontakt s: Lékaři (psychiatři, chirurgové…) – letáky do ordinací, domluva o vzájemném odkazování Městské úřady (kurátoři, OSPOD, kontaktní osoby) – vzájemné odkazování Městská policie – odhozený injekční materiál, rizikové lokality Ostatní sociální služby – vzájemné odkazování Informační materiály
17
Děkujeme za pozornost Kontakty:
Centrum terénních programů Středočeského kraje Ptácká 162, Mladá Boleslav, Centrum terénních programů Královéhradeckého kraje Říční 1252, Hr. Králové,
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.