Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vedlejší věta podmětná, přísudková
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Vedlejší věta podmětná
Tato věta vyjadřuje podmět věty řídící. Obsah této vedlejší věty lze vyjádřit infinitivem nebo podstatným jménem. Na větu podmětnou můžeme odkazovat zájmeny, která nejsou větnými členy. Například: Ti, kdo žalují, půjdou před tabuli. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
3
Jak se ptáme na vedlejší větu podmětnou?
Ptáme se na ni otázkami kdo? co? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
4
Kterými výrazy je uvozena vedlejší věta podmětná?
Nejčastěji je uvozena spojovacími výrazy: kdo, co kde, kam kdy, jak aby, že Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
5
Příklady vedlejších vět podmětných
Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Kdo má rád děti, nemůže jim ublížit. Není mi známo, kdy se vrátí. Mým přáním je, aby vše dobře dopadlo. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
6
Spojte šipkami věty hlavní a vedlejší podmětné:
jíme ovoce a zeleninu. Bylo příjemné, Není jisté, Říká se, že Je zdravé, když Nebylo čitelné, že uspěje. oddávat se vodním radovánkám. co včera napsal. to zavinil on. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
7
2) Rozlište, kdy se jedná o vedlejší věty podmětné, barevně je označte:
Není mi známo, jak příběh pokračoval. Že mi přišel doporučený dopis, jsem se dověděla z informačního lístku ve schránce. V novinách psali, že se na náměstí budou konat výroční trhy. Dosud se nezjistilo, kdo rozbil okno u tělocvičny. Viděli jsme, kdo se díval přes plot k sousedům do zahrady. Bylo zajímavé, co se vyprávělo o hradních strašidlech. Slyšel, jak se z altánku ozývalo chichotání děvčat. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
8
Vedlejší věta přísudková
Tato věta vyjadřuje jmennou část přísudku jmenného se sponou. Obsah této vedlejší věty lze vyjádřit infinitivem nebo podstatným jménem. Na větu přísudkovou můžeme odkazovat zájmeny, která nejsou větnými členy. Například: Nejsem takový, aby mě museli potrestat. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
9
Jak se ptáme na vedlejší větu přísudkovou?
Ptáme se na ni otázkami jaký?/jaká?/jaké? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
10
Kterými výrazy je uvozena vedlejší věta přísudková?
Nejčastěji je uvozena spojovacími výrazy: jak, jaký, jaká, jaké Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
11
Příklady vedlejších vět přísudkových
Vlasy byly, jako by je pozlatil. Obloha byla, jako by ji namaloval. Nebyl, za koho jsem ho považoval. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
12
3) Doplňte vedlejší věty přísudkové:
Člověk byl, Obloha byla, Byl, Petr byl, jako by ho vyměnili. jako by ji vymaloval malíř. jako by ho na nože brali. jako by ho někdo opařil. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
13
4) Nahraďte ve větách přísudky jmenné se sponou vedlejšími větami přísudkovými:
Princezna byla jako začarovaná. Jirka byl jako vyměněný. Krajina byla jako pocukrovaná. Výsledky hokejového utkání byly předpokládané. Princezna byla, jako by ji někdo začaroval. Jirka byl, jako by ho někdo vyměnil. Krajina byla, jako by ji někdo pocukroval. Výsledky byly, jako by je někdo předpokládal. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
14
Použité zdroje: ČESKÝ JAZYK 7. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, s. 40. ISBN ČESKÝ JAZYK 7. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, s. 85. ISBN ČESKÝ JAZYK 7. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, s. 92. ISBN Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.