Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Marketing Autor: Ing. Petr Libra
Nabídka výrobků ze dvora Marketing Autor: Ing. Petr Libra TENTO PROJEKT BYL V LÉTECH 2013 AŽ 2015 SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY
2
Co je to marketing? Marketing Nauka o trhu zákazníci a jejich potřeby
3
Co jsou to Potřeby zákazníka?
Potřeba = pociťovaný nedostatek, který se snažím odstranit pomocí spotřeby statků a služeb Potřeby zákazníka Marketingový výzkum Nástroje market. mixu Ovlivňování potřeb zákazníků Poznání potřeb zákazníků
4
Nástroje marketingového mixu
k ovlivňování potřeb zákazníků K čemu slouží? výrobek cena distribuce propagace Jaké jsou nástroje marketingového mixu?
5
Komunikace se zákazníkem
I. Propagace Co je to propagace? Komunikace se zákazníkem firma zákazník
6
Komunikační proces přenos dekódování příjemce sdělení zakódování zdroj
šumy zpětná vazba
7
Jak by mělo vypadat účinné sdělení?
Model AIDA Attention – upoutání pozornosti Interest – vzbuzení zájmu Desire – vyvolání přání Action – dosažení akce
8
Formy propagace (propagační mix)
reklama podpora prodeje prodejní personál public relations (vztahy s veřejností) přímý marketing
9
reklama neosobní forma propagace prostřednictvím placených médií
noviny, časopisy, televize, rozhlas, billboardy, plakáty, internet, apod. Jaká média? informovat přesvědčovat připomínat Jaký je cíl reklamy? závisí na druhu média Výhody a nevýhody?
10
Zásady tvorby reklamního sdělení
zaujmout přínos pro zákazníka zásady důvěryhodnost odlišnost od konkurence
11
Zásady tvorby reklamního sdělení
nápad, humor výběr slov hudba, melodie nálada používané prostředky osobnost (sportovec) důvěryhodná osoba
12
Podpora prodeje reklamní předměty ochutnávky výstavky zboží soutěže
kupóny, prémie vzorky, zboží
13
osobní kontakt, zasáhne menší počet zákazníků
Prodejní personál osobní propagace osobní kontakt, zasáhne menší počet zákazníků Výhody a nevýhody? prodavači obchodní cestující dealeři
14
Public relation (publicita)
vztahy s veřejností příznivé povědomí o firmě, pozitivní vztah veřejnosti Co je cílem? články v novinách rozhovory v televizi tiskový mluvčí Nástroje
15
Přímý marketing přímé oslovení zákazníka
patří sem – teleshopping, zásilkové katalogy, prodej přes internet (zboží, jízdenky, vstupenky, letenky, zájezdy, ubytování apod.)
16
(jeho základní funkce)
II. Výrobek samotný výrobek (jeho základní funkce) instalace servis design jádro obal kvalita úvěr záruka značka rychlost dodávky
17
Životní cyklus výrobku, tzv. S - křivka
V běžném tržním prostředí prochází výrobek určitými stadii tržní životnosti: od zavedení výrobku na trh až do jeho stažení z trhu. Celý průběh života výrobku je obvykle rozdělován do těchto čtyř etap: zavádění růst zralost (dospělost, nasycenost) pokles (útlum) Jednotlivé etapy se od sebe odlišují především rozsahem a tempy růstu poptávky.
18
Životní cyklus výrobku, tzv. S - křivka
peníze zavádění růst zralost pokles prodej zisk čas otazníky hvězdy dojné krávy bídní psi počáteční osvojitelé počáteční většina pozdní většina inovátoři opozdilci Délka, časové rozložení, ale i průběh životního cyklu se u jednotlivých oborů i výrobků významně liší. Některé výrobky setrvávají na trhu velmi dlouho (Aspirin, Alpa, hašlerky), jiné mohou mít jepičí život, zejména extravagantní módní novinky.
19
Inovace výrobku Důležité je načasování inovace výrobku, to znamená nahrazení stávajícího výrobku výrobkem novým. Nový výrobek by měl být uveden na trh ve fázi zralosti původního výrobku.
20
Výrobní sortiment, výrobní řada
Výrobní program, výrobní sortiment celková struktura vyráběných a výrobcem nabízených výrobků se obvykle nazývá výrobní programem, výrobním sortimentem nebo nabídkou výrobce = výrobkový mix Výrobní řada skupina výrobků s obdobnou funkcí se nazývá výrobní řadou
21
Charakteristika výrobního sortimentu
Šíře výrobního sortimentu = počet výrobních řad Hloubka výrobního sortimentu = počet typů jednotlivých výrobků v rámci výrobní řady
22
Značka výrobku Značka (logo, logotyp) odlišuje výrobek od ostatních výrobků na trhu a je nehmotným majetkem firmy – dá se prodat. Ochranná známka je značka, která je právně chráněna, je registrována (u nás Úřad průmyslového vlastnictví,
23
Charakteristika značky
originalita odlišení od konkurence (tvar, barva, apod.) jméno krátké snadno zapamatovatelné snadno vyslovitelné (i v cizím jazyce) v cizích jazycích by nemělo mít jiný význam
24
Druhy značek značka výrobce – výrobek je prodáván pod značkou výrobce
značka distributora (obchodu) – výrobek je prodáván pod značkou distributora (obchodníka) velké řetězce (Albert, Kaufland, Rossman) využívá volné kapacity výrobce velký objem, levnější zboží potraviny, drogistické zboží
25
Druhy značek - pokračování
kmenová značka pokrytí mnoha výrobků jednou značkou (př. Philips) reklamou značky podporuji mnoho výrobků nižší náklady na propagaci a uvádění nového výrobku na trh individuální značka pro každý výrobek vlastní značka (př. Procter&Gamble) pokud neuspěje jeden výrobek, nepoškodí to jméno jiného výrobku, popř. firmy může uplatnit různé strategie pro různé výrobky
26
III. P2 Cena lze pružně měnit na rozdíl od zbývajících prvků marketingového mixu cena výrazně ovlivňuje poptávku po výrobku
27
Cíle firmy při stanovení ceny
maximalizace zisku spíše vysoká cena, snaha snížit náklady rizika - vysoká cena přiláká konkurenci, což povede k poklesu cen, omezování nákladů může vést k zaostávání za konkurencí růst tržního podílu a růst objemu prodeje nízká cena rychlá návratnost investic spíše vysoká cena likvidace konkurence vysoká kvalita výrobku vysoká cena přežití
28
Metody stanovení ceny 1. Cena podle nákladů 2. Cena podle konkurence
kalkuluji s náklady, ziskem (zisk výrobce, marže obchodníka) a s DPH 2. Cena podle konkurence cenu mohu stanovit: vyšší – u značkového zboží, dávám najevo kvalitu zboží nižší – spoléhám na to, že zákazníci jsou citliví na cenu (pozor mohu vzbudit dojem nižší kvality zboží) stejnou – spoléhám na necenovou konkurenční výhodu (např. lepší služby, servis apod.) 3. Cena podle hodnoty vnímané zákazníkem typické pro značkové, luxusní, prestižní zboží kolik je zákazník ochoten za zboží zaplatit (drahé parfémy, hodinky, luxusní auta) 4. Cena podle poptávky beru v úvahu cenovou elasticitu (pružnost) poptávky
29
Strategie stanovení ceny
Strategie „skimming“ (slíznutí smetany) u nových výrobků maximální počáteční cena Strategie pronikání rychlé proniknutí na trh s novým výrobkem nízká cena Stanovení cen ve výrobních řadách správné nastavení cen (cenových rozdílů) mezi jednotlivými výrobními řadami
30
Strategie stanovení ceny
Psychologický přístup ke stanovení ceny cena ukazatel kvality baťovské ceny (999,- Kč) používání slev Diskriminační stanovení ceny různé ceny (i když jsou náklady stejné) nižší cena pro důchodce, studenty různá cena na různých trzích
31
Změna ceny Důvody pro změnu ceny konkurence využití výrobní kapacity
zachování tržního podílu zvýšení nákladů nesoulad mezi nabídkou a poptávkou uvolnění skladů
32
Změna ceny Srážky a slevy z ceny
sleva při platbě v hotovosti (při včasné platbě) množstevní sleva (za odebrané množství) sezónní sleva (prodej mimo sezónu) funkční sleva (za služby – reklama, servis nebo za umístění v prodejně) věrnostní sleva (pro stálé zákazníky)
33
K O N E C Příloha Metodiky 02.1 projektu Praktický výcvik žáků v Malém hospodářském dvoře, který byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.