Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ"— Transkript prezentace:

1 GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
hospodářství (ekonomika)

2 VÝVOJ SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
preindustriální období industriální období postindustriální období agrární typ hospodářství industriální typ hospodářství postindustriální typ hospodářství STRUKTURA SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ primér sběr,lov, rybolov zemědělství, těžba sekundér průmysl, stavebnictví nákladní doprava terciér a kvartér služby, vzdělávání věda, výzkum

3 SEKTORY HOSPODÁŘSTVÍ primární sektor primér sekundární sektor sekundér
získávání surovin a obdělávání půdy lov, rybolov, zemědělství, lesnictví, těžba surovin sekundární sektor sekundér zpracování a transport surovin průmysl, stavebnictví, nákladní doprava terciární sektor terciér nevýrobní odvětví (služby pro obyvatelstvo) bankovnictví, obchod, cestovní ruch, zdravotnictví, právní služby kvartérní sektor kvartér vzdělávání, věda, výzkum, informační technologie

4 EKONOMICKY AKTIVNÍ OBYVATELSTVO
Ekonomicky aktivní obyvatelstvo (EAO) je pracovní síla daného státu a tvoří ji zaměstnané osoby a osoby nezaměstnané, které aktivně hledají práci Ekonomicky neaktivní obyvatelstvo tvoří studenti, penzisté, invalidé, ženy v domácnosti. Základním ukazatelem je úroveň ekonomické aktivity , kterou můžeme charakterizovat jako podíl ekonomicky aktivních obyvatel z celkového počtu obyvatel

5 PODÍL EAO Z CELKOVÉHO POČTU OBYVATEL
stát Počet obyvatel Počet EAO Podíl EAO (%) ČR 10,6 5,3 Řecko 10,8 4,9 Švýcarsko 8,1 Indie 1 236,3 487,3 USA 318,9 155,4 SAE 5,6 4,6 Zimbabwe 13,7 3,9 Čím jsou způsobené rozdíly v podílu EAO u různých zemí?

6 ZAMĚSTNANOST V SEKTORECH
V různých státech pracuje v priméru, sekundéru, terciéru a kvartéru různý počet lidí. V tabulce je zaměstnanost v sektorech ekonomiky států Německo, Indie a Etiopie. Doplň jména států. stát primér sekundér terciér a kvartér 85% 5% 10% 53% 19% 28% 1,6% 24,6% 73,8% Etiopie Indie Německo

7 Graf znázorňuje vývoj zaměstnanosti v sektorech hospodářství v průběhu vývoje lidské civilizace Jak se měnil podíl zaměstnaných v sektorech hospodářství? čas preindustriální obd. industriální období postindustriální obd. primer 85% 70% % 10% sekunder 5% 15% % 15% tercier 75%

8 ÚROVEŇ HOSPODÁŘSTVÍ HDP (hrubý domácí produkt)
GDP (gross domestic product) je ukazatel, který vyjadřuje celkovou hodnotu výrobků a služeb vyprodukovaných na území státu za časové období (obvykle 1 rok) v USD podle směnného kurzu dané měny vůči USD podle parity kupní síly (purchasing power parity) PPP hodnota se vztahuje k cenám vybraného souboru výrobků a služeb, který reprezentuje obvyklou spotřebu obyvatel v daném státu (tzv. spotřební koš)

9 Celková výše HDP odpovídá hospodářské síle státu.
World Factbook

10 HDP v přepočtu na 1 obyvatele v paritě kupní síly (PPP)
World Factbook

11 HDP v přepočtu na 1 obyvatele v paritě kupní síly (PPP)
World Factbook

12 Výše HDP v přepočtu na 1 obyvatele umožňuje porovnávat hospodářskou úroveň států a životní úroveň obyvatel. Uveď příklady států s nejvyšší hodnotou HDP na 1 obyvatele. Uveď příklady států s nejnižší hodnotou HDP na 1 obyvatele.

13 HDP v přepočtu na 1 obyvatele v Evropě (2012)

14 Parita kupní síly (Purchasing Power Parity) PPP
vyjadřuje cenové rozdíly v jednotlivých zemích základem výpočtu PPP je porovnání cen výrobků a služeb v národních měnách (metoda spotřebního koše) teorie PPP říká, že za 100 Kč bychom si po návštěvě směnárny měli koupit v každé zemi světa zhruba totéž Spotřební koš vybraný soubor výrobků a služeb, který reprezentuje obvyklou spotřebu obyvatel v daném státu cca 700 druhů výrobků a služeb (potraviny, nápoje, oděvy, náklady na bydlení, dopravu, trávení volného času….)

15

16 BIG MAC INDEX je porovnání cen výrobku Big Mac společnosti Mc Donalds, který je prodáván ve 120 zemích světa (porovnání provádí časopis The Economist od roku 1986)

17 ÚROVEŇ HOSPODÁŘSTVÍ HNP (hrubý národní produkt)
GNP (gross national product) je ukazatel, který vyjadřuje celkovou hodnotu výrobků a služeb vyprodukovaných občany daného státu na jeho území i v zahraničí za časové období (obvykle 1 rok) v USD


Stáhnout ppt "GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ"

Podobné prezentace


Reklamy Google