Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilHynek Horák
1
http://www.ietbrno.eu Kolejní 2906/4 612 00 Brno Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Institut experimentálních technologií Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
2
Komunikace vědy a výzkumu (VaV) směrem k veřejnosti a průmyslovým podnikům Bc. Pavlína Langerová společnost AUDICA, s.r.o. www.audica.cz Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
3
Jak mluvit s novináři profesionální komunikační dovednosti vědců ven ze své organizace směrem k médiím na konferencích, v osobním i písemném styku
4
Možnosti rozhovoru „door stop“ – nečekaně, v terénu „on the fly“– v místě, kde se dá očekávat „on the place“ – tam, kde ho lze očekávat „Call or Cell“ – domluvený rozhovor „Caffe place“ – domluvený rozhovor
5
Novinářské potřeby FAKTA (co, kdo, kdy, kde, jak) Reprezentativní mluvčí AUTORITA Není důležité CO kdo říká, ale KDO co říká Časové omezení Zvuky, citace, obrazy tvoří zprávy atraktivnější, důvěryhodnější
6
Nejčastější otázky Co se stalo? Kdy a kde? Proč? Kde jsou důvody pro událost? Co jste udělali pro to pro komunikaci vašeho výzkumu, patentu? Co to přinese do budoucnosti?
7
Pravidla Držte si vyrovnaný a vstřícný postoj k médiím Udržte si otevřenost, přístupnost a porozumění k novinářům Je to obousměrná komunikace. (novinář potřebuje vás a vy jeho)
8
Pravidla II. Nenechte za sebe mluvit někoho jiného Když je to možné, tak zajistěte občerstvení Nepředstírejte. Reportér může být lépe informován než ve skutečnosti říká NOVINÁŘ SE PTÁ NA TO, CO VÍ
9
Rozhovor z pohledu novináře Větší kontrola v redakci (PR) Musí se připravit, alespoň otázky… Musí to přepsat 60 min. je cca 7 str. rukopisu Musí se někam dostavit
10
Plus pro novináře Nemusí být na poradě Rozhovory jsou atraktivní pro čtenáře Utužení/získávání kontaktů Možnost zjistit novinky Relativně málo práce Rychle hotové Je důležitý
11
Co novinář dělá před… Hledá podklady, informace, zdroje,.. Radí se s editorem/kolegy Přemýšlí nad komunikační strategií Hledá vaše přednosti/chyby Chce vás vytáhnout ven z kanceláře – ocení jiné místo např.konference
12
Co děláte vy? Hledáte podklady Radíte se s kolegou, nadřízeným, odborníkem,.. Přemýšlíte nad komunikační strategií A zjistíte si informace Vyberete prostředí
13
Co musíte vědět vy? 1.O čem bude rozhovor 2.Jste ten nejlepší člověk na rozhovor? 3.Co je cílem rozhovoru? 4.Jaký bude výstup? (rámeček, v textu…) 5.Kdo bude rozhovor vést?
14
6.Pro koho je uvedený rozhovor určený (televize, tisk… Pořad? Kontext?) 7.Jak dlouho bude rozhovor trvat 8.Bude se fotografovat nebo ne? 9.Jaká je vaše úloha v rozhovoru (statik, sólista…) Co musíte vědět vy?
15
10.Automaticky umět odpovědět na otázky: Kdo jste, co děláte, odkud jste, co je náplní vaší práce, jak dlouho pracujete na VUT, fakultě, v oboru,.. Co musíte vědět vy?
16
Mějte kontrolu nad akcí 1.Zjistěte si maximum o redaktorovi (jeho články, minulost etc.) 2.Pochvalte jeho práci a řekněte, že ho čtete 3.Neříkejte za každou otázkou: to je dobrá otázka, pane redaktore
17
4.Je rozdíl mezi redaktorem a redaktorkou 5.Buďte vstřícní, ale ne moc 6.Na otázky neodpovídáte redaktorům, ale jejich cílové skupině 7.Dejte redaktorům maximum info před a po rozhovoru (o vás, o fakultě) Mějte kontrolu nad akcí
18
8.Nepoužívejte cizí slova a žargon 9.Nenavážejte se do kolegů a do fakulty 10.Novináři nejsou vaši kamarádi – nikdy 11.a 12.Cvičte, cvičte, cvičte Mějte kontrolu nad akcí
19
13.Nebavte se o politice a náboženství 14.Neřešte budoucnost a vize 15.Nespekulujte nad hypotetickými možnostmi 16.Nikdy neříkejte „no comment“ 17.Nelžete a nemlžte 18.Neodpovídejte pouze ano/ne Mějte kontrolu nad akcí
20
19.Dívejte se na novináře, ne do kamery 20.Když nevíte odpověď, tak to řekněte 21.Vyhněte se rozpakům, překážkám. 22.Vyberte si čas na rozmyšlení Mějte kontrolu nad akcí
21
23.Neopakujte negativní slova – skandál, krach, nebezpečí, strašný, smrt…. 24.Nemluvte v záporech 25.Když se něco nepovede, poproste novináře a začněte znovu. 26.Hlídejte pozitivní i negativní část rozhovoru Mějte kontrolu nad akcí
22
27.Hlídejte tempo rozhovoru (dlouhé odpovědi) 28.Nepoužívejte často otázku „proč“ 29.Délka ideální odpovědi (20, 30, 120 s.) 30.Proložte odpovědi vtipem, příměrem… Mějte kontrolu nad akcí
23
31.Nebojte se říci, že to je vaše osobní věc 32.Hlídejte si fakta. Můžete je doplnit později 33.Vždy se můžete vrátit k tématu použitím věty: „já si myslím, že by čtenáře/posluchače zajímalo….“ Mějte kontrolu nad akcí
24
V průběhu rozhovoru Poslouchejte otázky - Musíte otázkám porozumět Soustřeďte se Nechte novináře dokončit otázku Zapomeňte na své ideály Čistěte odpověď
25
Body language: Používejte neverbální komunikaci Ruce/nohy Hlas Oblečení Veďte novináře k otázkám, které chcete vy. V průběhu rozhovoru
26
Druhy otázek Ano/ne A co kdyby… Takže je pravda, že… Co uděláte když A a pak B? Ne Takže, jinak…
27
Řešení… Na začátek bych rád… Nemá cenu se zaměřovat… Rád bych vysvětlil… Musíte to vidět v kontextu… To souvisí s ….
28
Ano,…., a navíc… Ne, dovolte mi vysvětlit…. Nevím, …., ale vím… Jistě, vím to, ale také vím… Ale důležitější je…. Ano, tak to bylo, ale dnes si myslíme… Řešení…
29
Pár tipů navíc Buďte sami sebou Mluvte jednoduše Zachovejte klid – nic není staršího, než včerejší noviny Nezapomínejte, že jste pod kontrolou – všechno je nahrané všechno je nahrané i kdyby stokrát byl řečen opak
30
Keep It Short and Simple Krátce a jednoduše Keep It Simple Dělej to jednoduše Programátoři projektu Apollo a základní zásada na konec: KISS
31
http://www.ietbrno.eu Kolejní 2906/4 612 00 Brno Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Tel.: 541 149 510 Fax: 541 149 512 e-mail: iet@feec.vutbr.cz Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.