Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAgáta Horáková
1
Anotace Prezentace, která se zabývá opakováním podobných geometrických útvarů. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují podobnost. Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slovaShodnost, poměr podobnosti, věty o podobnosti a stejnolehlost. Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityPříklady s řešením. Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina12-15 let Celková velikost / datum227 kB soubor.doc (MS PowerPoint) / září - 2011 IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 9 - 13
2
Podobnost Opakování podobnosti
3
Příklady Kdy jsou dva útvary shodné? Dva objekty jsou shodné, když mají stejný tvar a velikost. Jaké jsou věty o shodnosti trojúhelníků? sss sus usu Sus Zakresli tyto věty na trojúhelníkách.
4
Příklad Co vše patří do podobnosti? Shodnost Poměr (zvětšení x zmenšení) Poměr délek Měřítko mapy
5
Jaké věty o podobnosti trojúhelníků znáš (celé znění) a zakresli? sss – shodují-li se ve všech třech poměrech příslušných si stran, poté jsou podobné. sus – shodují-li se ve dvou poměrech odpovídajících si stran a úhlu jimi sevřeném, poté jsou podobné. uu – shodují-li se ve dvou vnitřních úhlech, poté jsou podobné.
6
Čím je určena stejnolehlost? Stejnolehlost je určena středem stejnolehlosti a reálným číslem různým od 0 a 1 (koeficient stejnolehlosti). Co je samodružný bod u stejnolehlosti? U stejnolehlosti je to bod, který je středem stejnolehlosti. Čemu je roven poměr podobnosti u stejnolehlosti? Poměr podobnosti je (k) je roven absolutní hodnotě koeficientu stejnolehlosti |h|.
7
Jak vypočítáme poměr podobnosti? Zjistíme poměr délek všech odpovídajících si dvojic. |A´B´| |B´C| |A´C´|... k (poměr délek) |AB| |BC| |AC| Co určuje k >1, k <1, k=1 a zakresli na vlastním příkladu? Je-li k > 1 jedná se o zvětšení. Je-li k < 1 jedná se o zmenšení. Je-li k = 1 jedná se o shodnost.
8
Narýsujte libovolný útvar a jeho obraz s koeficientem stejnolehlosti h >1. Co můžete o útvaru říci? Využijte tyto vlastnosti – identita, zmenšený, zvětšený, otočený, převrácený, podobný, za vzorem, před vzorem. Podobný Zvětšený Za vzorem
9
Narýsujte libovolný útvar a jeho obraz s koeficientem stejnolehlosti h (0,1). Co můžete o útvaru říci? Využijte tyto vlastnosti – identita, zmenšený, zvětšený, otočený, převrácený, podobný, za vzorem, před vzorem. Podobný Zmenšený Před vzorem
10
Narýsujte libovolný útvar a jeho obraz s koeficientem stejnolehlosti h < -1. Co můžete o útvaru říci? Využijte tyto vlastnosti – identita, zmenšený, zvětšený, otočený, převrácený, podobný, za vzorem, před vzorem. Podobný Zvětšený Převrácený Před vzorem
11
Narýsujte libovolný útvar a jeho obraz s koeficientem stejnolehlosti h (-1,0). Co můžete o útvaru říci? Využijte tyto vlastnosti – identita, zmenšený, zvětšený, otočený, převrácený, podobný, za vzorem, před vzorem. Podobný Zmenšený Převrácený Před vzorem
12
Narýsujte libovolný útvar a jeho obraz s koeficientem stejnolehlosti h = -1. Co můžete o útvaru říci? Využijte tyto vlastnosti – identita, zmenšený, zvětšený, otočený, převrácený, podobný, za vzorem, před vzorem. Shodný = stejná velikost Převrácený Před vzorem
13
Čerpáno Obr. 1 – 4. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
14
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.