Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
OSVÍCENSTVÍ PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY
2
Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: od klasicismu k romantismu Klíčová slova: osvícenství, lidský rozum, encyklopedie, Diderot, Rousseau, Voltaire Forma: výklad Datum vytvoření:
3
OSVÍCENSTVÍ
4
Podstata osvícenství rozvoj v 18. století ve Francii
rozvoj věd, zájem o poznání zdůraznění úlohy lidského rozumu kritika církve, odmítání tradic, podpora myšlenek rovnoprávnosti a svobody
5
Které společenské vrstvě vyhovují tyto názory
Které společenské vrstvě vyhovují tyto názory? Kdo se tedy stává propagátorem osvícenských myšlenek?
6
Encyklopedisté skupina filozofů, literátů a vědců
společně pracují na Encyklopedii aneb Racionálním slovníku věd, umění a řemesel hlavní redaktor Denis Diderot přispěvatelé např. Voltaire, J. J. Rousseau, Ch. L. Montesquieu podporovali vzdělanost, věřili, že věda přispěje k řešení společenských problémů
7
Co je podstatou encyklopedií? Jaké znáte?
8
román psaný formou dopisů dívka přinucená žít v klášteře
DENIS DIDEROT ( ) Obrázek č. 1 hlavní redaktor a vydavatel Encyklopedie literární dílo – Jeptiška román psaný formou dopisů dívka přinucená žít v klášteře kritika tehdejších poměrů – život jeptišek, klášterní řád
9
Jeptiška „Všechno bylo připraveno už den předtím, zvony vyzváněly a všem oznamovaly, že od té chvíle bude další člověk nešťastný. Srdce mi bušilo. Přišly mě obléknout, neboť to je den svátečního oblečení. Když si vzpomínám na všechnu tu obřadnost, mám i teď pocit něčeho slavnostního, co musí dojmout mladou nevinnou dívku, která po jiném životě netouží. Provázely mě do kostela, sloužila se mše svatá; dobrák vikář myslel, že jsem se odevzdala do vůle Boží a proslovil dlouhé kázání, v němž obrátil každé slovo naruby; bylo to všechno směšné, mluvil o štěstí, o víře, o odvaze a horlivosti a všech těch krásných citech, které u mne předpokládal.“ M. Sochrová, Čítanka I k Literatuře v kostce, str. 114
10
Jaké konkrétní situace se ukázka týká
Jaké konkrétní situace se ukázka týká? Jakým způsobem se zde podává kritika církve? Charakterizujte hlavní hrdinku příběhu? Najděte v tomto díle rysy osvícenského pohledu na svět.
11
JEAN JACQUES ROUSSEAU (1712-1778)
Obrázek č. 2 filozof, spisovatel, kritik dílo Emil čili O výchově obsahuje rysy uměleckého díla, díla pedagogického i filozofického vzor pro výchovu mladých mužů potřeba vlivu přírody, omezit vliv civilizace
12
Co si představíte pod pojmem harmonicky rozvinutá osobnost člověka?
13
Emil čili O výchově „Lidé nejsou od přírody ani králi, ani velmoži, ani dvořany, ani boháči, všichni se rodí nazí a chudí, všichni podrobení životním neštěstím, zármutkům, nehodám, bolestem všeho druhu; konečně všichni jsou odsouzeni k smrti. To jest pravý stav člověka, z něhož není vyňat žádný smrtelník. Začnete tedy studovat v lidské přirozenosti to, co je od té přirozenosti neodlučitelné; to nejlépe působí pravou humanitu.“ M. Sochrová, Čítanka I k Literatuře v kostce, str. 115
14
Jaké typické názory autora lze vyčíst z této ukázky?
15
VOLTAIRE (1694-1778) Obrázek č. 3 filozof, historik, spisovatel
podporoval myšlenku rovnosti všech lidí odpůrce násilí, pověr, válek, absolutismu, náboženského fanatismu
16
Vysvětlete pojmy absolutismus a fanatismus
Vysvětlete pojmy absolutismus a fanatismus. Uveďte konkrétní příklady těchto jevů.
17
Voltaire - citáty „Člověk se narodil k činnosti. Nebýt ničím zaměstnán a neexistovat je pro člověka totéž.“ „Filosof je milovníkem moudrosti, lépe řečeno, pravdy. Všichni filosofové se vyznačovali těmito vlastnostmi. Ve starověku není jediného filosofa, který neposloužil lidem příklady ctností a morálním poučením. Všichni se mohli mýlit v oblasti fyziky, ale tu tak málo potřebujeme v praktickém životě, že filosofové by se bez ní obešli. Celá staletí trvalo, než lidé poznali část zákonů přírody. Ale moudrému stačí jediný den, aby poznal povinnosti člověka.“
18
Objasněte podstatu těchto citátů. Najděte v nich rysy osvícenství.
19
Shrnutí rozvoj osvícenství ve Francii v 18. století
zdůraznění úlohy rozumu a vzdělání práce na Encyklopedii Diderot, Rousseau a Voltaire – všestranně zaměření osvícenci – práce beletristické, pedagogické i folozofické
20
Použité zdroje Literatura
BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna, ISBN POLÁŠKOVÁ, Taťána, Kateřina SRNSKÁ, Alena ŠTĚPÁNKOVÁ a Vlasta TOBOLÍKOVÁ. Literatura pro 2. ročník středních škol: Učebnice. Brno: Didaktis, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, ISBN
21
Použité zdroje Obrázky Internet Obrázek č. 1
Wikipedie: otevřená encyklopedie. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č. 2 Wikipedie: otevřená encyklopedie. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č. 3 Wikipedie: otevřená encyklopedie. [online]. [cit ]. Dostupné z: Internet Wikicitáty [online]. [cit ]. Dostupné z:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.