Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMax Kučera
1
III/2Závislost teploty na čase Potřebné pomůckySešit, učebnice, pero Druh interaktivityVýklad, aktivita žáků Cílová skupina6. ročník Stupeň a typ vzdělání2. stupeň, ZŠ Potřebný čas45 minut Velikost676 kB ZdrojViz použité zdroje
2
Závislost teploty na čase Pro EU peníze školám zpracovala: Mgr. Veronika Kuncová, 2013
3
Měření teploty během dne Teplota během dne se neustále mění. Tyto změny teplot zaznamenávají meteorologické stanice. Přístroj, který měří a zaznamenává změny teplot se nazývá TERMOGRAF.
4
Termograf - princip Změny teplot vzduchu způsobují, že se ručička, která je připevněna na bimetalový pásek, vychyluje směrem nahoru a dolů. Další částí termografu je otočný válec, který se stejnou velmi malou rychlostí neustále otáčí. Na válci jsou na papírovém pásu vodorovně předtištěny dny v týdnu až po jednotlivé hodiny. Na tento papírový pás zaznamenává vychylující se ručička křivku. Jak vypadá takový záznam uvidíte na dalším obrázku – teplotu nám ukazuje červená křivka.
5
Termograf - záznam
6
Termograf - křivka Na výsledné křivce můžeme pozorovat jak se teplota v čase měnila. Kdy se teplota zvyšovala (křivka je směrem nahoru) a kdy naopak se snižovala (křivka je směrem dolů). Dále můžeme v křivce najít konkrétní teploty pro konkrétní čas. teplota klesá teplota roste teplota čas
7
Termograf - křivka Teplota v hodin byla – 4°C, v 7 hodin – 1°C. Jaká teplota byla v 8, 9, 10... hodin?
8
Termograf - křivka Určete teploty pro jednotlivé časy:
9
Termograf – tvoříme graf Abychom mohly vytvořit křivku (graf) teploty, musíme změřit teploty v určitých časových intervalech a tyto hodnoty zapsat do tabulky. Čas v hod 8910111213141516171819 Teplota ve °C 151617192022212221201817
10
Termograf – tvoříme graf Čas v hod8910111213141516171819 Teplota ve °C 151617192022212221201817 Narýsujeme osy – na vodorovnou osu naneseme hodnoty časů - na svislou osu naneseme hodnoty teplot
11
Termograf – tvoříme graf Čas v hod8910111213141516171819 Teplota ve °C 151617192022212221201817 Podívám se na první sloupec tabulky. Hodnotu času najdeme na vodorovné ose a hodnotu teploty na ose svislé. Z těchto hodnot vedeme kolmice. (vyznačené modrou barvou) V místě, kde se kolmice protnou získáme bod.
12
Termograf – tvoříme graf Čas v hod8910111213141516171819 Teplota ve °C 151617192022212221201817 Podívám se na druhý sloupec tabulky. Hodnotu času najdeme na vodorovné ose a hodnotu teploty na ose svislé. Z těchto hodnot vedeme kolmice. (vyznačené modrou barvou) V místě, kde se kolmice protnou získáme bod.
13
Termograf – tvoříme graf Čas v hod8910111213141516171819 Teplota ve °C 151617192022212221201817 Podívám se na třetí sloupec tabulky. Hodnotu času najdeme na vodorovné ose a hodnotu teploty na ose svislé. Z těchto hodnot vedeme kolmice. (vyznačené modrou barvou) V místě, kde se kolmice protnou získáme bod.
14
Termograf – tvoříme graf Čas v hod8910111213141516171819 Teplota ve °C 151617192022212221201817 Zbylé body najdeme stejným postupem. Graf bude vypadat takto:
15
Termograf – tvoříme graf Čas v hod8910111213141516171819 Teplota ve °C 151617192022212221201817 Každé dva sousední body spojíme čarou:
16
Použité zdroje RAUNER, K. a kol.; FYZIKA 6 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus 2004. ISBN 80-7238-210-1. anemo.cz [cit. 2013-03-17]. TG87_400.jpg. Dostupné z WWW: http://www.anemo.cz/administrace/img_katalog/45/pic/TG87_400.jpg. ČHMÚ [cit. 2013-03-17]. nowmulti-T-TPM-Fmax-H-SSV10M-F-D- SRA10M-P_hm-U1TEPL01.gif. Dostupné z WWW: http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/poboc/OS/KW/Captor/tmp/nowmulti- T-TPM-Fmax-H-SSV10M-F-D-SRA10M-P_hm-U1TEPL01.gif.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.