Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pieter Brueghel starší

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pieter Brueghel starší"— Transkript prezentace:

1 Pieter Brueghel starší
Nizozemské malířství

2 Nizozemské malířství 16. století
Středisko: Antverpy 1. Generace Quentin Massys; Jan Gossaert (Mabusse) Lucas van Leyden 2. Generace Pieter Brueghel Manýrismus Bartolomeus Spranger

3 Malířská rodina Brueghelů
Pieter Brueghel starší („selský“) ( ) Pieter Brueghel mladší („pekelný“) ( ) Jan Breughel (sametový) ( ) Jan Brueghel mladší ( )

4 Pieter Brueghel starší: životopisná data
Pocházel z tzv. Limburska Působil v Antverpách Žák v dílně Pietra Coecka van Aelst, později v jeho grafické dílně Solidní humanistické vzdělání, přijat do antverpské dílny svatého Lukáše Cesty: Itálie, Francie Svatba s Maycken Cockovou 1569 umírá v Bruselu P.C. dvorní malíř Karla V. Čte díla humanistů: Erasma Rotterdamského; Rabelaise; M.C. žena jeho bývalého učitele

5 Dílo: zdroje inspirace
Cesty: krajinomalba Putování, venkovské prostředí Vysedávání ve vlámských krčmách Studium dobových zvyklostí Studium lidské povahy na venkově a jednotlivých povahových rysů Účast na vesnických zábavách

6 Známé i neznámé obrazy Ikarův pád 1555-60 Pohled na Neapol (1562)
Alchymista 1558 Nizozemská přísloví 1559 Dětské hry 1560 Bláznivá Markéta 1561 Triumf smrti Stavba babylónské věže 1563 Nesení kříže 1564 Žně 1565 V zemi peciválů 1567 Mrzáci 1568 Podobenství o slepcích Selská svatba 1568 Svatební tanec v přírodě Přísloví o ptačím hnízdě 1568 Straka na šibenici 1568 Bitva masopustu s půstem1559 Lovci na sněhu

7 Pravý dolní roh: tonoucí chlapec; titulní epizoda díla; lhostejnost dospělých vůči tragídii mladého Ikara, kteří jej museli zahlédnout na nebi (pozvednutý pastýřův zrak), avšak většina se již vrátila k původní činnosti „Žádný oráč nepřeruší práci kvůli smrti člověka“ Také obdiv k heroickému činu

8 Dětské hry Typické brueghelovo téma; asi 230 dětí a jejich svět; jediná dospělá osoba žena, která na peroucí se chlapce vylévá džbán vody Metafora světa dospělých; satiricko-moralistní vyznění Dětské hry nejsou vždy zcela nevinné a někdy také mohou své aktéry poněkud odhalit 2 děti s modrými pelerínami (symbol podváděných mužů) Dívenka drtící cihlu na prach (pro malířský pigment) Děti nemají individuální rysy

9

10

11

12 Bláznivá Markéta (Dulle Griet)
Legenda z 15. Století; typ semetriky a pekelné fúrie; vypráví o ní divadelní hra z r. 1561 Markéta je pomatená, krade a rabuje dokonce před branou pekelnou. V jedné ruce drží meč a ve druhé svůj lup. Za jejími zády houf dalších malých Markét zápasí s příšerami a vojáky. Markéta kráčí směrem k peklu (otevřená tlama); k pekelnému klobouku je připevněna skleněná koule, do níž jsou uzavřeny milenecké páry. Symbol prostopášnosti. Vliv Bosche. Člověk sedící na střeše nechává z pytle pršet zlaté mince.

13 Triumf smrti Navazuje na středověkou tradici apokalyptických jezdců (Durer) Člověk pozastaven tváří v tvář smrti Ta je ukázána ve všech podobách Masakr nehoda požár potopení lodi exekuce V tomto okamžiku jsou si všichni rovni; zachycena celá společnost, protože smrti neunikne nikdo (inspirace boschovým triptychem fůra sena? Válečná tragédie na horizontu 4 živly spojené se smrtí Voda otrávená země jalová vzduch prořídlý oheň triumfující Levá část zpustošená země předjetí surrealismu

14 Babylónská věž 2 verze Vídeňská ranější. Oživená postavami Častý motiv vlámského umění 15. Století Legenda čerpaná z tzv. Starožitností židovských Josef flavius: věž nechal budovat král Nimrod, pravnuk Noema. Král v levé dolní části obrazu. Vpřítomnosti architekta přijímá hold od kameníků. Velikost postav ve srovnání s postavami zedníků. Monumentální konstrukce vybudovaná na skále.Ústí řeky po pravé straně obrazu může být reminiscencí Šeldy.

15 V zemi peciválů 1567 Alegorie lenosti a obžerství; zem+ lenošení a mlsání

16 Mrzáci: 1568; v prvém plánu 5 zmrzačených žebráků, každý z nich obrácen jiným směrem; zdíní pohybu;neuspořádanost Pokrývky hlavy. Král, měš´tan, sedlák, voják, biskup. Tajemná postava v černím hábitu míjí skupinku anebo si jí záměrně nevšímá. Liščí chvosty narážky na činnost gézů. Skupina malomocných Symbol degenerace člověka, hřích a úpadek. „Ach, mrzáci, cožpak můžete být šťastní? Soucit?

17 Podobenství o slepcích
Symbolické dílo, pranýřuje zaslepenost Kompozice: klesajícá úhlopříčka, zleva doprava se zde nejistě pohybuje 6 slepců Ztrácejí rovnováhu, strhávají se navzájem Dokonalé zachycení jednotlivých momentů ztráty rovnováhy a pádu Postupné fáze pohybu

18 Brueghel velice rád pozoroval venkovany při jídle, pití, seznamování nebo jiných povyraženích a potom to všechno vtipně ztvárnil na plátně. Um+l výborně malovat vesničany a vesničanky, aniž by přikrášloval jejich těžkopádné tance, neohrabaná gesta, neotesané chování a zvyklosti. Rolnický tanec

19 Straka na šibenici, také Veselá cesta k šibenici
Straka představuje klepny, které by B. s chutí poslal na šibenici Narážka na pronásledování, jímž Španělé sužovali protestanty v tehdejších Flandrech Tančící venkované a vodní mlýn: symboly života, který trvá i přes všechna protivenství Krása harmonie pastelové odstíny Kompozičně lemováno 2 vysokými stromy v popředí (později Constable) Vzdálenější plán: lehce zamlžená a nádherná krajina; kontrast mezi popředím a pozadím

20 Lovci na sněhu Sčítání lidu v betlémě

21


Stáhnout ppt "Pieter Brueghel starší"

Podobné prezentace


Reklamy Google