Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
MIS = marketingový informační systém
2
Definice Marketingový informační systém je souhrn činností souvisejících se shromažďováním, analýzou a vyhodnocováním informací, které jsou důležité pro plánování, organizování, řízení a kontrolu marketingových aktivit
3
Marketingové rozhodnutí a komunikace Marketingové prostředí
informace Marketingové rozhodnutí a komunikace Podnikový management Marketingové prostředí Vnitřní zdroje Marketingový výzkum Vnitřní podniková evidence Podnikové informační toky Kvalitativní a kvantitativní analýza Vnitřní: Organizace a řízení Finanční situace Technický rozvoj Lidské zdroje Umístění podniku Image firmy Vnější: MIKROPROSTŘ. Partneři Zákazníci Konkurence Veřejnost MAKROPROSTŘ. Ekonomické Politicko-právní Podnikatelské Vědecko-technické Demografické Sociálně-kulturní Přírodně-ekologické informace
4
Dělení informací Veřejně přístupné - sekundární
Zjistitelné market. výzkumem - primární Přísně střežené – tajné
5
Informace primární vs. sekundární
V: přesné, mám je k dispozici jen já, aktuální N: drahé, hůře dostupné, časově náročné Sekundární V: levné, rychlé, snadno dostupné N: má je i konkurence, mohou být zastaralé a nepřesné
6
Zdroje informací Pozorování Dotazování Experiment Zdroje informaci
Zdroje primárních informaci Zdroje sekundárních informaci Vlastní marketingový výzkum kvalitativní kvantitativní vnější Vnitřní Pozorování Dotazování Experiment Oficiální statistiky Obchodní komory Knihovny, Internet Podniková kartotéka Cestovní zprávy Údaje o prodejích Skupinové rozhovory Psychologické metody Psychologické explorace
7
Marketingový výzkum Sběr a vyhodnocení primárních informací
Získání informací o Zákazníkovi Konkurenci 4P
8
Závěry a doporučení managementu
Kroky MAR výzkumu Definování problému Plán výzkumu Sběr informací Analýza údajů Závěry a doporučení managementu
9
1. KROK = Definice problému
Definovat Co chceme zjistit Příčiny problému Dobře definovaný problém je napůl vyřešený
10
2. KROK = Plán výzkumu Zjistit Naplánovat
Které informace jsou přístupné (sekundární) Které informace budeme zjišťovat výzkumem (primární) Naplánovat Metodu sběru dat Místo a čas sběru dat Velikost a výběr vzorku respondentů Harmonogram výzkumu Rozpočet výzkumu
11
3. KROK = Sběr dat METODY VÝBĚR RESPONDENTŮ Pozorování Dotazování
Experiment VÝBĚR RESPONDENTŮ Všichni respondenti Vybraní respondenti Záměrně – výběr je přesně definován Náhodně – koho potkám, toho se zeptám
12
Metody sběru dat - POZOROVÁNÍ
sledování respondenta, bez zásahu pozorovatele Výhody – získám přesné a objektivní informace Nevýhoda – nevím, proč se tak zákazník chová Dělení : Zjevné / skryté Před / při / po akci Strukturované / nestrukturované
13
Metody sběru dat - DOTAZOVÁNÍ
Kladení otázek pomocí dotazníku Otázky klademe s ohledem na věk respondenta vzdělání respondenta Otázky klademe Jasně Krátce Srozumitelně Dbáme na přiměřený počet otázek
14
Dotazník Seznam otázek, které klademe respondentovi
Při tvorbě dotazníku musíme vědět: koho se budeme ptát (formulace otázek závisí na věku, pohlaví, vzdělání) na co se budeme ptát (nedávat zbytečné otázky, dávat jen ty důležité) jak se budeme ptát (otázky otevřené, uzavřené)
15
Typy otázek Uzavřené - dané varianty odpovědí, ANO / NE
Otevřené - odpověď je volná, není varianta odpovědi Polootevřené / polouzavřené – více variant plus a jiné – napiš jaké
16
lepší dostupnost různého sortimentu více pracovních příležitostí
Věděl jste, že se dnes otevíral nový supermarket? ano ne Co myslíte, že nový supermarket přinese? lepší dostupnost různého sortimentu více pracovních příležitostí další (uveďte) ……………………………………….. Jak se stavíte k tomu, že počet supermarketů v našem městě stoupl na pět? …………………………………………………………………………
17
Problematický dotazník
Špatně kladené otázky – zákazník neodpoví pravdu Údaj si nepamatuje Je to intimní otázka Kolikrát denně si čistíte zuby? Jaký je váš přesný příjem? Kolik inzerátů tohoto výrobku jste viděl letos v dubnu a kolik loni v dubnu? Díváte se na televizi často?
18
Domácí úkol Vymyslete 7 otázek na „problematický dotazník“
V PowerPointu Poslat mailem
19
Dělení dotazování Osobní Písemné Telefonické Elektronické
20
Osobní dotazování METODA - face to face, přímý kontakt s respondentem
VÝHODY: můžeme respondenta sledovat (neverbální komunikace), můžeme otázku vysvětlit, dát doplňující otázku, větší motivace k odpovědím, vysoká návratnost NEVÝHODA: dotazovaný sleduje tazatele (nutná sebekontrola, zdržet se negativní neverbální komunikace), vysoké náklady na proškolení tazatele, ztráta anonymity respondenta – nepříjemný pocit, časově, finančně náročné
21
Typy rozhovorů Při strukturovaném rozhovoru klade tazatel respondentovi přesně formulované otázky ve stanoveném pořadí podle dotazníku, který sám během rozhovoru nebo po jeho skončení vyplňuje. Při nestrukturovaném rozhovoru klade tazatel respondentovi otázky volně, s cílem získat předem stanovené informace
22
Písemné dotazování METODA: komunikace probíhá poštou – dopisem
VÝHODY: anonymita pro respondenta, odpadá neverbální komunikace, pohodlné pro respondenta – vyplní kdy chce on NEVÝHODY: malá návratnost, časově náročné, jednoduché otázky, kratší dotazník ZVYŠOVÁNÍ NÁVRATNOSTI: dárek, zpáteční obálka se známkou, možnost výhry, průvodní dopis
23
Telefonické dotazování
METODA – přes telefon / mobil VÝHODY: okamžitá reakce, slyším hlas (hlasitost, barva, smích, atd.), můžeme otázku vysvětlit, doplnit NEVÝHODA: krátké dotazování, není kontakt na každého, finančně náročné, ne všude je signál
24
Elektronické dotazování
METODA – přes internet, ICQ,SKYPE VÝHODY: nejlevnější způsob, více lidí najednou, okamžitá odpověď NEVÝHODA: neznáme kontakty, není všude přístup k Internetu
25
Metody sběru dat - EXPERIMENT
Metoda sběru dat v uměle vytvořených podmínkách Česky také pokus Je základem rozšiřování vědeckého poznání Dělení: Dle místa realizace Laboratorní X Přirozené podmínky Dle časového sledu Předchozí X Následné testování Dle použitých metod Pozorovací X Dotazovací
26
4. KROK = Analýza údajů Roztřídíme dotazníky Spočítáme
Četnost odpovědí Nejnižší hodnotu Nejvyšší hodnotu Průměrnou hodnotu Odchylku
27
5. KROK = Doporučení managementu
předání závěrečné zprávy, která obsahuje: text tabulky grafy
29
Domácí úkol Zpracujte dotazník pro vaši učební praxi
Minimálně 6 otázek Forma – možný okamžitý tisk
30
písemka Učebnice str. 5-15 Opakovací otázky – str. 15/ č. 7-15
200 otázek – otázka č
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.