Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus"— Transkript prezentace:

1 Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Adamčíková Zdeňka Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus Stupeň a typ vzdělávání Střední odborná škola s maturitou Vzdělávací oblast Ekonomika Vzdělávací obor 63-41-M/01 Tematický okruh Finanční gramotnost Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák,1.ročník Anotace Žáci 1. ročníku získají nové znalosti z oblasti trhu a naučí se orientovat v základních pojmech. Vybavení, pomůcky - Klíčová slova trh, subjekty trhu, dělení trhu, tržní mechanismus, základní prvky tržního mechanismu, schéma Datum

2 Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE
je místo, kde se střetává nabídka s poptávkou, prodávající s kupujícím je to mechanismus, jehož prostřednictvím dochází k výměně činností a výsledků těchto činností nebo hodnot mezi několika ekonomickými subjekty je základní prvek tržního hospodářství Další

3 Subjekty trhu domácnosti podniky stát (vláda) Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE
Další

4 domácnosti Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE
přicházejí na trh za účelem uspokojení potřeb nakoupené produkty spotřebovávají představují tedy spotřebitele Další

5 podniky Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE
nakupují výrobní faktory, které přetvářejí na produkty, které prodávají Další

6 stát (vláda) Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE má specifické postavení
prostřednictvím zákonů stanovuje podmínky pro ostatní účastníky trhu Další

7 Dělení trhu 1. Podle množství zboží Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE
dílčí – jeden druh zboží např. trh s mobilními telefony, trh automobilů agregátní – trh veškerého zboží Další

8 Z hlediska územního členění
Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE Z hlediska územního členění místní – trh místních specialit (např. olomoucké tvarůžky), region města Prahy, Plzně, Olomouce atd. národní – trh určitého státu, pro nějž jsou charakteristické určité produkty (např. italská pizza), nadnárodní – střední Evropa, EU atd. světový – globálně pojatý trh celého světa, vývoj cen určitých komodit na světovém trhu (např. vývoj cen ropy) Další

9 3. Podle předmětu směny Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE
trh výrobků a služeb (trh produktů) základní, primární trh výrobních faktorů trh práce, trh půdy, trh kapitálu trh finanční peněžní, kapitálový Další

10 Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE
Tržní mechanismus je založen na procesu vzájemného ovlivňování a působení nabídky, poptávky a ceny zabezpečuje fungování hospodářského procesu v tržní ekonomice měl by být doplňován vhodnými zásahy státu Další

11 Jak tržní mechanismus funguje
Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE Jak tržní mechanismus funguje jestliže nabízené množství je větší než poptávané množství, část statků (a služeb) se neprodá výrobci ve snaze prodat snižují cenu, což vyvolá růst poptávaného množství, přebytek mizí a trh se dostává do rovnováhy Další

12 Jak tržní mechanismus funguje
Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE Jak tržní mechanismus funguje jestliže nabízené množství je menší než poptávané množství, vzniká neuspokojená poptávka začínají se tvořit fronty, vytvářejí se pořadníky, nabízejí úplatky výrobci při této situaci zvyšují cenu, a tak nedostatek mizí Další

13 Základní prvky základní prvky tržního mechanismu tvoří:
Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE Základní prvky základní prvky tržního mechanismu tvoří: agregátní (celková) poptávka (P = D) agregátní nabídka (N = S) cena (C = P) Další

14 Tržní mechanismus Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE
nabídka a poptávka se střetnou na trhu vytvoří se cena, která při dalším rozhodování ovlivňuje nabízející i poptávající Nabídka Poptávka Cena Trh Další

15 4. Charakterizujte tržní mechanismus?
1. Charakterizujte trh. 2. Kdo je subjektem trhu? 3. Jak členíme trh? 4. Charakterizujte tržní mechanismus?

16 Zdroje a prameny ZLÁMAL J., MENDL Z., Ekonomie nejen k maturitě, 1. díl vyd., ComputerMedia, ISBN: ČECHOVÁ J., MÜNCH, O., MACHÁČKOVÁ J., KLÍNSKÝ P., Ekonomika pro gymnázia. 2 vyd., EDUKO nakladatelství, s.r.o., ISBN: Obrázky:


Stáhnout ppt "Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus"

Podobné prezentace


Reklamy Google