Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY
2
Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: od klasicismu k romantismu Klíčová slova: klasicismus, trojí jednota, komedie, tragédie Forma: výklad Datum vytvoření:
3
Klasicismus v literatuře
4
Klasicismus v literatuře
vzniká ve Francii v 17. století inspirace antickým uměním důraz na rozum, kázeň, pravidla umění vázáno přesně stanovenými pravidly, omezována fantazie a originalita autora
5
Jaké společenské vrstvě bylo umění asi určeno?
6
Literatura literatura dělena na styl vysoký a nízký
styl vysoký – eposy, ódy, tragédie, náměty z minulosti, život vyšších vrstev styl nízký – bajka, satira, komedie, náměty ze současnosti, život neurozených vrstev přísná pravidla především pro vyšší styl – trojí jednota (místa, času, děje)
7
Vysvětlete tyto pojmy: óda, epos, bajka, satira.
8
Další druhy umění i zde projev přísných pravidel
inspirace opět antikou malý zájem o nové proudy a originalitu architektura – hlavní rys trojúhelníkové štíty a antické sloupy, medailony a vavřínové věnce parky a zahrady – keře stříhané do geometrických tvarů, altány, aleje… malířství – výjevy z každodenního života a krajinářství
9
Vítězný oblouk v Paříži…
Obrázek č. 1 Obrázek č. 2 Vítězný oblouk v Paříži… Zámek Dobříš – zámecká zahrada…
10
Zámecké parky jsou označovány podle druhu úpravy jako francouzské a anglické. Čím se od sebe odlišují? Který z těchto typů patří do doby klasicismu?
11
Moliére (1622-1673) (Jean – Baptiste Poquelin)
Obrázek č. 3 od mládí působil v kočovné společnosti úspěch, stal se ředitelem královského divadla autor divadelních komedií zájem o morálku nadčasová témata – lakota, náboženské pokrytectví, přetvářka…
12
Koho můžeme označit za pokrytce? Uveďte příklad takového chování.
13
Tartuffe kritika církve
hlavní postava chce lstí a podvodem získat majetek bohatého měšťana, svádí mu ženu a chce se oženit s jeho dcerou hra vyvolala odmítavou reakci církve
14
Hra kritizuje náboženský fanatismus
Hra kritizuje náboženský fanatismus. Co si pod tímto pojmem představujete?
15
Lakomec nejznámější divadelní hra hlavní postava lichvář Harpagon
jediný smysl jeho života jsou peníze, které preferuje i před svými dětmi
16
Kdo je to lichvář?
17
Ukázka… Chyťte zloděje!
„Harpagon: Chyťte zloděje! Chyťte zloděje! Chyťte zloděje! Chyťte vraha! Stráž! Panebože na nebi! Je po mně! Zabili mě! Podřezali mě! Ukradli mi moje peníze! Kdo to mohl být? Kam se propad? Kde se skrývá? Kam se vrtnout, abych ho našel? Kam běžet? Kam neběžet? Není tamhle? Nebo tady? Kdo je to? Stůj! Vrať mi mé peníze, padouchu!“ (M. Sochrová, Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ, str. 113)
18
V čem je tragikomičnost této ukázky?
19
Zdravý nemocný typ hypochondra
domnívá se, že za peníze si může koupit vše, i zdraví tyranizuje své okolí, je potřeba využít lest
20
Koho považujeme za hypochondra
Koho považujeme za hypochondra? Může být takový člověk pro své okolí nejen tyranem, ale i tím, komu se lze vysmívat?
21
Další představitelé klasicismu
Pierre Corneille (1606 – 1684) Cid – tragédie – střet citů a morálky (milenci stojí před volbou mezi láskou a povinností) Jean Racine (1639 – 1699) Faidra – tragédie – opět střet morálky a lásky (Faidra se zamiluje do nevlastního syna, oba hlavní hrdinové předčasně tragicky zemřou)
22
Interpretace textu Moliére: Tartuffe (M. Sochrová, Čítanka I. k Literatuře v kostce, str. 111) Moliére: Lakomec (M. Sochrová, Čítanka I. k Literatuře v kostce, str. 113) P. Corneille: Cid (M. Sochrová, Čítanka I. k Literatuře v kostce, str. 110)
23
Shrnutí klasicismus vzniká v 17. století ve Francii
vychází z přísných pravidel, inspiruje se antickým uměním v literární tvorbě se rozvíjí hlavně divadlo komedie – Moliére tragédie – P. Corneile, J. Racine
24
Použité zdroje Literatura
BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna, ISBN POLÁŠKOVÁ, Taťána, Kateřina SRNSKÁ, Alena ŠTĚPÁNKOVÁ a Vlasta TOBOLÍKOVÁ. Literatura pro 2. ročník středních škol: Učebnice. Brno: Didaktis, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, ISBN
25
Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1
Letenky do Paříže: tipy, rady, osobní zkušenosti. [online]. [cit ]. Dostupné z: pariz.cz/pamatky-pariz/arc-de-triomphe-vitezny-oblouk/ Obrázek č. 2 Žena.cz. [online]. [cit ]. Dostupné z: rychle-slohy-architektury-zvladnete-to/ Obrázek č. 3 Wikipedie: otevřená encyklopedie. [online]. [cit ]. Dostupné z:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.