Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEduard Bílek
1
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ObP.2.20 Ochrana práv spotřebitele Vytvořeno:25.05.2013 Ověřeno: 31.05.2013 Třída:PRO2, ŘU2, PV1, PRO1
2
Ochrana práv spotřebitele Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět:Obchodní provoz Ročník:1., 2. Autor:Yvona baboráková Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:ochrana spotřebitele, bezpečnost potravin, porovnání cen Anotace: Materiál je určen k seznámení se základními principy a pravidly politiky ochrany spotřebitele EU.
3
Základní principy politiky ochrany spotřebitele EU Uznání spotřebitelů jako rovnoprávných a odpovědných účastníků obchodu na vnitřním trhu, kterým má být umožněno činit informovaná rozhodnutí ohledně nákupu zboží a služeb. Jejich zájmy jsou chráněny zejména s ohledem na zvyšující se komplexitu trhů. Spotřebitelům má být umožněno vyhledávat nejvýhodnější obchody po celé Evropě.
4
Vymezení některých pojmů Spotřebitel – fyzická nebo právnická osoba, která nakupuje výrobky k vlastní spotřebě. Prodávající – podnikatel, který prodává výrobky nebo poskytuje služby. Dodavatel – podnikatel, který dodal prodávajícímu výrobky. Padělek – výrobek nebo zboží, na němž je bez souhlasu majitele ochranné známky stejné nebo zaměnitelné označení.
5
"Deset základních pravidel" ochrany spotřebitele v Evropské unii 1. Nakupujte co chcete, kde chcete. 2. Pokud je zboží vadné, vraťte ho. 3. Vysoké standardy v oblasti bezpečnosti potravin. 4. Informujte se o tom, co jíte. 5. Smlouvy musí být vůči zákazníkům férové.
6
6. Spotřebitelé mohou někdy měnit svá rozhodnutí. 7. Možnost jednoduššího porovnání cen. 8. Spotřebitelé nemají dostávat zavádějící informace. 9. Ochrana spotřebitele během dovolené. 10. Účinné urovnávání přeshraničních sporů.
7
Základní pravidla ochrany spotřebitele 1. Vadné zboží lze vždy vrátit. 2. Spotřební zboží musí být bezpečné. 3. Informace o potravinách musí být uvedeny na obalu. 4. Smlouvy musí být čestné. 5. Reklama musí být pravdivá. 6. Některé obchody lze zrušit i bez důvodu. 7. Spotřebitel na dovolené musí být zvlášť chráněn.
8
Kontrolní otázky 1. Vysvětlete pojem spotřebitel a dodavatel. 2.Jmenuj alespoň 5 pravidel ochrany spotřebitele.
9
Správné odpovědi 1. Fyzická nebo právnická osoba, která nakupuje výrobky k vlastní spotřebě; dodavatel - podnikatel, který dodal prodávajícímu výrobky. 2. Vadné zboží lze vždy vrátit. Spotřební zboží musí být bezpečné. Informace o potravinách musí být uvedeny na obalu. Spotřebitelé mohou měnit svá rozhodnutí.
10
Použité zdroje KAPLOVÁ, Františka. Obchodní provoz pro střední odborná učiliště. 1.vyd.Olomouc, 2001, ISBN 80- 7182-131-4. ec.europa.eu/ceskarepublika/service/consumer/inde x_cs.htm Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.