Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRobin Šimek
1
www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuStarořecká filozofie I. - A Stupeň a typ vzdělávánístřední Vzdělávací oblast Občanská nauka Vzdělávací obor4. ročníky maturitních oborů Tematický okruhfilozofie Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 18 -19 let AnotaceCharakteristika a rozdělení starořecké filozofie, přehled jednotlivých škol a směrů. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaKosmologická, antropologická, systematická a helénistická filozofie, pralátka, dialektika,, číslo Datum20. 8. 2013 STAROŘECKÁ FILOZOFIE I.
3
antropologická filozofie kosmologická filozofie navazuje na předchozí kulturu Přední Asie a Afriky, kde se dříve než v Řecku rozvinulo písemnictví, zárodky vědeckého a filozofického myšlení. v řeckém prostředí došlo k osvobození od mýtů o světě a člověku a vzniká řada filozofických názorů, směrů a škol, jež se snaží zodpovědět otázky, které jsou aktuální i v současném filozofickém myšlení. zvláštním rysem antické filozofie je její spojení s názory o přírodě, které se později rozvinuly v samostatné vědní disciplíny. Řeckou filozofii můžeme rozdělit na čtyři základní období: helénistická filozofie systematická filozofie orientuje se na ontologické otázky, hledá podstatu, řád a harmonii světa zabývá de gnozeologií, problémem člověka a společnosti snaží se zodpovědět všechny filozofické problémy Hledá smysl lidské existence, zaměřuje se na individuální etiku
4
KOSMOLOGICKÁ FILOZOFIE První filozofické směry vznikly na západním pobřeží Malé Asie. Hledá počátek všech proměnlivých věcí, jejich sjednocující princip – pralátku (arché) ), kterou chápe jako konkrétní smyslovou látku. Thálés (asi 625 – 545 př. n. l. ) Všestranný vědec a myslitel Pralátkou je voda Anaximandros ( asi 611 – 545 př. n. l.) neuznával jediný neměnný zdroj, ale prvotní pralátku, která je blíže neurčena - apeiron. Anaximenés ( 585 – 525 př. n. l.) Pralátkou je vzduch MILÉTSKÁ ŠKOLA (7. – 6. st. Př. N. l. „ hodně znát, to je obtížné…“
5
o jejich dílech nemáme žádné přímé zprávy. Vše víme pouze zprostředkovaně z děl pozdějších filozofů, zejména Aristotela pythagorejci své myšlenky nezapisovali jejich učení bylo zpočátku tajné, obsahovalo hodně náboženských a mystických prvků. Pythagoras ze Samu ( asi 580 – 500 př. n. l. ) PYTHAGOREJCI „ Číslo je podstatou všech věcí.“
6
jeho učení obsahuje náboženské, morální a politické zásady, vychází z víry ve stěhování duší. Vytvořil předpisy týkající se chování a způsobu života člověka – za nejvyšší považuje život meditativní jeho filozofie je ovlivněna aritmetickými a geometrickými studiemi. zkoumal číselné řady, čísla nechápal abstraktně, ale jako plošné obrazce - matematika dokazuje, že svět je poznatelný pomocí rozumu podstatou světa je číselná harmonie, která je i harmonii životní – důkaz vidí v hudbě, objevil vztah mezi délkou struny a tóny stupnice (poloviční struna zní o oktávu výš, dvoutřetinová o kvintu atd.). Základním prvkem světa je matematický bod, jsoucno je součet těchto prvků. Požadavek harmonie promítá i do své etiky. PYTHAGORÁS - POKRAČOVÁNÍ
7
žil v době perské expanze do řeckých měst zažil změnu aristokratické vlády jejíž byl zastáncem, na demokratickou postihuje proměnlivost všech věcí pohyb chápe jako neustálou změnu její příčinou je rozporný charakter jejich existence, protože každý předmět, pokud se pohybuje, zároveň existuje i neexistuje HÉRAKLEITOS Z EFESU (asi 540 – 480 př. n. l.) „ dvakrát nevstoupíš do téže řeky“
8
za pralátku považuje věčně živý a proměnlivý oheň sám tento princip je dynamický ( neustále plane, rozněcuje se a pohasíná), ale jde o stálou kvalitu, což lze považovat za neměnnost. Neměnný je také logos (=světový nebo obecný řád), kterému podléhá celý svět a který zajišťuje jeho harmonické uspořádání. Moudrý člověk musí poznávat logos a žít v souladu s ním. jako první se pokusil vytvořit filozofický systém neustálý boj protikladů vede k tomu, že převažuje jeden, nebo druhý jakmile převáží jeden protiklad, věc zaniká a vytváří se nová, ve které vznikají nové protikladné stránky, jež se opět dostávají do rozporu HÉRAKLEITOS - POKRAČOVÁNÍ
9
Charakterizujte kosmologickou filozofii. Proč bývá také označována jako naivní materialismus? Co je to pralátka? Charakterizujte milétskou školu a její představitele. Co je podstatou světa podle Pythagora? Jak chápe pohyb Herakleitos? OTÁZKY KE ZKOUŠENÍ
10
ZDROJE A PRAMENY MANNOVÁ, Jitka a Ivana ŠLAPÁKOVÁ. Základy společenských věd: filozofie, sociologie, politologie, etika, estetika : (studijní materiál pro žáky středních škol). Vyd. 1. Brno: PC-DIR, 1995. ISBN 80-858-9506-4. MĚŠŤÁNEK, Tomáš. Poznámky k dějinám filozofie. 1. vyd. Praha: Bílý slon, 1992. Trychtýř. ISBN 80-900-7947-4. RUFFING, Reiner. Filozofický depozitář: 50 nejdůležitějších filozofických myšlenek EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Didaktis, 2003, 224 s. Odmaturuj!. ISBN 80-862-8568-5. https://encrypted- tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSnmQHyfrxy_65N6p7GEzDeSgI4nME9P mTXGlG4rwZAI1LVj4bO http://classicalwisdom.com/wp-content/uploads/2013/06/pythagoras-bust.jpg https://encrypted- tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSTN7PQvh6BlWb4FhR_PI- ESWXk1oejoBM7pHzz04sKomoRtPKG
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.