Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAgáta Benešová
1
Bc. Jan Sálus Fakulta elektrotechnická 4. Června 2012, Praha Bc. Jan Sálus (salusjan@fel.cvut.cz) 1 Dopravní kontrola
2
Úvod Dopravní kontrola ve veřejné dopravě Systém přepravní kontroly je velice nákladný Trpí nežádoucím jevem únikem zisků → snaha o eliminaci Reálný systém → složitá práce → modelování systému. Přístup – Agentní modelování Modelování je proces: Převodu systému z reálného světa do světa modelů. Rozboru a optimalizace Převedení řešení zpět do reálného světa. Uvažuje systém složený z mnoha základních autonomních rozhodovacích jednotek → agenti. Globální chování systému vyplyne ze vzájemné interakce mnoha jednotlivců operujících ve sdíleném prostředí. Bc. Jan Sálus (salusjan@fel.cvut.cz) 2 Dopravní kontrola
3
Popis prostředí Bc. Jan Sálus (salusjan@fel.cvut.cz) 3 Dopravní kontrola
4
Popis pasažéra Bc. Jan Sálus (salusjan@fel.cvut.cz) 4 Dopravní kontrola
5
Uvažování pasažéra Plánování: Metoda větví a mezí s pohledáváním do hloubky Minimalizace ceny plánu Pořadí výběru akcí při prohledávání stavového prostoru 1. Jízda metrem 2. Chůze pěšky … Učení se prostředí: Apriorní znalost prostředí Uniformě rozdělená pravděpodobnost kontroly Pozorování (ne)kontrolování → úprava pravděpodobnosti kontroly Statistické průměrování Apriorní znalost → fiktivní pokusy Bc. Jan Sálus (salusjan@fel.cvut.cz) 5 Dopravní kontrola
6
Experimenty Rozdělení pasažérů podle preference složek cenové funkce. Konvergence systému do ustáleného stavu. Strategie inspektorů: Předvídatelná Nepředvídatelná S jednotlivci Ověření chování typů S populací Velikost prostředí: Jedna linka Celá síť Bc. Jan Sálus (salusjan@fel.cvut.cz) 6 Dopravní kontrola
7
Experimenty Bc. Jan Sálus (salusjan@fel.cvut.cz) 7 Dopravní kontrola Předvídatelné prostředí Dynamika systému Nepředvídatelné prostředí
8
Shrnutí Chování modelu: Ověřeno experimentálně Intuitivní chování: více inspektorů → více koupených lístků Použití modelu: Snížení úrovně úniku zisků. Optimalizace nákladů/zisků společnosti. Vývoj strategií inspektorů. Odhalení slabých míst v dopravní kontrole. Bc. Jan Sálus (salusjan@fel.cvut.cz) 8 Dopravní kontrola
9
Děkuji za pozornost! Dotazy? Bc. Jan Sálus (salusjan@fel.cvut.cz) 9 Dopravní kontrola Vizualizace simulace
10
Reference Kooreman, P. (1993), ‘Fare evasion as a result of expected utility maximisation’, Journal of transport economics and policy. Piliavin, I., Thornton, C., Gartner, R. a Matsueda, R., L. (1986), ‘Crime, deterrence, and rational choice’, American Sociological Review 51, 101–119. Jakob, M., Moler, Z., Komenda, A., Yin, Z., Jiang, A., X., Johnson, M., P., Pěchouček, M. a Tambe, M. (2012), Agentpolis: Towards a platform for fully agent-based modeling of multi-modal transportation (demonstration), in ‘12th International Conference on Autonomous Agents and Multiagent Systems (to appear)’. Bc. Jan Sálus (salusjan@fel.cvut.cz) 10 Dopravní kontrola
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.