Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Skladba – věty podle modality

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Skladba – věty podle modality"— Transkript prezentace:

1 Skladba – věty podle modality
Střední odborná škola Otrokovice Skladba – věty podle modality Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Matějíčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /1 Autor Hana Matějíčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ČJ/2-CJ-1/18 Název DUM Skladba – věty podle modality Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Český jazyk Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: věty podle modality – jejich druhy Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Věta oznamovací, tázací, žádací, přací, rozkazovací, zvolací Datum

3 Skladba – věty podle modality
Náplň výuky: Věty podle modality Věty oznamovací Věty tázací Věty žádací Věty zvolací

4 Věty podle modality neboli podle postoje mluvčího ke skutečnosti
záměr mluvčího sdělit něco o skutečnosti zjistit něco o skutečnosti vyjádřit vůli, aby se něco uskutečnilo Obr. 1

5 Věty oznamovací vyjadřují sdělení, informaci končí tečkou
sloveso ve tvaru oznamovacím intonace klesavá, důraz na posledním slově Otec přinesl štěně. Rád bych ti vyhověl. Obr. 2

6 Věty tázací mluvčí vyjadřuje dotaz končí otazníkem
sloveso ve tvaru oznamovacím nebo podmiňovacím intonace stoupavá Obr. 3

7 Druhy otázek Zjišťovací (odpověď ano – ne) Půjdeš do kina? Doplňovací
V kolik přijedeš? Vylučovací Jdeš do kina, nebo pojedeš k babičce? Rozvažovací Mám už odejít? Řečnické (nevyžadují odpověď) Může se nad tím někdo pozastavovat? Obr. 4

8 Věty žádací rozkazovací (tečka, vykřičník) intonace klesavá
Nemluvte! Zavři dveře. přací (vykřičník) uvozeny částicí ať, nechť, kéž Kéž by nepršelo! Ať je hezky! Obr. 5

9 Věty zvolací vyjadřují citový vztah končí vykřičníkem Haló!
Dnes je nádherně! Ty už jsi tu zas?! Obr. 6

10 Kontrolní úkoly Urči druh věty: Tatínek mi přinesl dárek k narozeninám. Kéž by se vrátilo léto! V kolik hodin přijdeš? Nádhera!

11 Kontrolní úkoly Urči druh věty – řešení: Tatínek mi přinesl dárek k narozeninám. (oznamovací) Kéž by se vrátilo léto! (žádací – přací) V kolik hodin přijdeš? (tázací – zjišťovací) Nádhera! (zvolací)

12 Seznam obrázků: Obr. 1: sababa66, [vid ], dostupné z: Obr. 2: sababa66, [vid ], dostupné z: Obr. 3: Izabella B. [vid ], dostupné z: transparent( )/ Obr. 4: aey, [vid ], dostupné z: Obr. 5: coramax, [vid ], dostupné z: Obr. 6: BCDesigns, [vid ], dostupné z:

13 Seznam použité literatury:
[1] SOCHROVÁ, Marie, Cvičení z českého jazyka v kostce, 1. vyd. Praha, Fragment 2008, s. 196, ISBN [2] MAŠKOVÁ, Drahuše, Český jazyk. Přehled středoškolského učiva, 1. vyd. Třebíč, PV 2006, s. 176, ISBN [3] SOCHROVÁ, Marie, Český jazyk v kostce pro střední školy, 2. vyd. Praha, Fragment 1999, s. 104, ISBN

14 Děkuji za pozornost 


Stáhnout ppt "Skladba – věty podle modality"

Podobné prezentace


Reklamy Google