Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
13. Multiprodukční firma Osnova přednášky
Tvorba cen více komodit prodávaných jednou firmou Tvorba cen více komodit, jež vyrábí jedna firma Transferové ceny
2
Analýza vzájemného vztahu poptávek
Mezní příjmy v případě nabídky 2 zboží: MRA = ∂TR / ∂QA = ∂TRA /∂QA + ∂TRB /∂QA MRB = ∂TR /∂QB = ∂TRB /∂QB + ∂TRA /∂QB Zboží jsou křížové komplementy, pokud: ∂TRB /∂QA > 0 Zboží jsou křížové substituty, pokud: ∂TRB /∂QA < 0
3
Vybrané tržní strategie v případě prodeje více komodit jednou firmou
Firma nabízí substituty - „spící“ patenty - zdražení jednoho výrobku stimuluje poptávku po ostatních komoditách - základní výrobek a jeho varianty Firma nabízí komplementy - snížení ceny „základního“ produktu - expandující monopol
4
Tvorba cen více komodit, jež vyrábí jedna firma ve variabilní proporci
5
Tvorba cen více komodit, jež vyrábí jedna firma ve fixní proporci
6
Transferové ceny: úvod
7
Transferové ceny: firma
Firma = TRF – TCA – TCB d / d Q = MRF – MCA – MCB MRF – MCA – MCB = 0 MRF = MCA – MCB
8
Transferové ceny: divize
Závod A (výrobce) A = PT Q – TCA d A / d Q = PT – MCA = 0 PT = MCA Závod B (prodejce) B = TRF - PT Q – TCB d B / d Q = MRF - PT – MCB = 0 PT = NMR
9
Transferová cena: určení
Divize maximalizují zisk za podmínek: PT = MCA PT = NMR Z čehož plyne podmínka pro určení optimální výše transferové ceny: MCA = NMR
10
Určení transferové ceny při neexistenci vnějšího trhu meziproduktu
11
Transferová cena při existenci vnějšího konkurenčního trhu meziproduktu
12
Transferová cena při existenci vnějšího nedokonale konkurenčního trhu meziproduktu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.