Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Velikost trhu a faktory jeho vývoje Metody stanovení velikosti trhu a poptávky Ukazatele postavení firmy na trhu
2
Kolik mohou zákazníci koupit celkem? Kolik od nás?
TRH Kolik mohou zákazníci koupit celkem? Kolik od nás?
3
Trh tvoří všichni současní nebo potenciální zákazníci, kteří sdílejí specifickou potřebu resp. požadavek a jsou ochotni a schopni ho uspokojit nákupem určitého výrobku. Otázky na: definici trhu popis trhu objem trhu strukturu trhu vývoj trhu
4
Pojetí trhu Ekonom - abstraktní x konkrétní
Marketér - z hlediska lidského faktoru, zeměpisně, jako celkové místo obchodu, jako interakce vztahů
5
Trh je vymezen: geograficky typem výrobku délkou časového horizontu použitou jednotkou typem zákazníka
6
Popis trhu Druh spotřebitele Druh nákupu Povaha výrobku
Charakter poptávky
7
Je funkcí odezvy na mkt aktivity firem.
Poptávka se může vztahovat k celému trhu nebo k nabídce konkrétního podniku. Je funkcí odezvy na mkt aktivity firem. konjuktura Q recese Výdaje na NV,D,K
8
Zboží dlouhodobé spotřeby
Poptávka počáteční P. výměnná P. dodatečná Rozšířená p. Metody předpovědi poptávky Kvantitativní Kvalitativní
9
Kapacita trhu Potenciál trhu Obsluhovaný trh Proniknutý trh
10
Kapacita trhu = celkový počet potenciálních spotřebitelů
Vycházíme z předpokladu, že by daný produkt kupovali všichni.
11
Potenciál trhu označuje celkové množství výrobku, které by daný trh byl schopen koupit v případě, že by všichni ti, kteří připadají v úvahu disponovali kupní silou. závisí na: počtu potenciálních kupujících intenzitě spotřeby (kolikrát denně) marketingových aktivitách firem (V,D,K)
12
Příklad: žiletky Potenciální počet spotřebitelů
Potřeba: hladká tvář bez vousů Muži Muži starší 15 let Bez „vousatých“ Bez „bezdomovců“ Výše příjmu,….
13
Potenciál prodeje podniku
=podíl na potenciálu trhu, který může podnik maximálně získat Je ovlivňován: Současným potenciálem prodeje Mkt aktivitami v minulosti a současnosti Kupní silou Cenami a kvalitou výrobků ve srovnání s konkurenčními výrobky Aktivitami konkurence Stupněm distribuce Substitučními výrobky
14
Obsluhovaný trh = část trhu nebo tržní segment, který se firma rozhodne obsluhovat
15
Proniknutý trh = zákazníci, kteří již uskutečnili nákup konkrétního výrobku ukazatel penetrace – udává (v %) podíl těch, kteří si výrobek koupili, na celkovém počtu možných uživatelů
16
VELIKOST TRHU VELIKOST PRODEJE P.
Udává celkové množství výrobků, které lze v daném období na daném trhu „reálně“ prodat. VELIKOST PRODEJE P. Udává množství výrobků určitého podniku, které lze v daném období na daném trhu „reálně“ prodat.
17
Metody stanovení velikosti trhu a TP
Rovina výrobce vel. trhu = dovoz+vl. výroba-vývoz vel. trhu = počet dodavatelů x průměrný obrat
18
Úroveň obchodu vel. trhu = počáteční zásoba+nákup-konečná zásoba vel. trhu = počet prodejen x průměrný obrat x průměrný podíl z obratu
19
vel. trhu = obyvatelstvo x průměrné užití na osobu
Úroveň kupujícího Zboží krátkodobé spotřeby: vel. trhu = obyvatelstvo x průměrné užití na osobu vel. trhu = obyvatelstvo x průměrné užití na osobu x průměrná cena - úroveň proniknutí
20
vel. trhu = počáteční poptávka +výměnná poptávka+dodatečná poptávka
Zboží dlouhodobé spotřeby: vel. trhu = počáteční poptávka +výměnná poptávka+dodatečná poptávka
21
Ir = Kt / K(t-1) Tp = Qp / Kt * 100% Index růstu (trhu, prodeje)
Tržní podíl Tp = Qp / Kt * 100%
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.