Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilValentýna Bednářová
1
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0236 Tematická oblast: marketing a management Autor: Ing. Iveta Kubistová Téma: Cena a cíle podniku Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_MM_01_CENA A CILE PODNIKU Datum tvorby: 11.3.2013 Klíčová slova: cena, stanovení ceny, sleva Anotace: materiál slouží k výkladu a procvičení učiva a k zamyšlení nad stanovením ceny
2
CENA A CÍLE PODNIKU
3
Cena Směnná hodnota je kvantitativní poměr, ve kterém se směňuje zboží. Pokud směnnou hodnotu vyjádříme penězi, tak dostaneme cenu. Cena je peněžní vyjádření hodnoty zboží.
4
CÍLE PODNIKU PŘI STANOVENÍ CENY Zisk - takové stanovení výše ceny, kdy budou pokryty všechny náklady spojené s výrobou a bude obsažena určitá míra zisku Maximalizace zisku - podnik si zde stanoví cenu v takové výši, aby zabezpečila maximální celkové tržby z prodeje ve vztahu k vynaloženým nákladům.
5
CÍLE PODNIKU PŘI STANOVENÍ CENY Tržní podíl - Podniky se často snaží přilákat zákazníky počáteční nízkou cenou (zaváděcí) a snaží se získat dominantní postavení na trhu. Růst objemu prodeje - jedná se většinou o krátkodobý záměr podniku spojený s např. výprodejem zásob, kde cílem je uvolnění prostoru pro nové zboží.
6
CÍLE PODNIKU PŘI STANOVENÍ CENY Návratnost investic - dlouhodobá strategie, porovnává se zde návratnost investic s alternativní možností jejího použití. Špičková kvalita výrobku - zde je cílem podniku dosahování vedoucího postavení na trhu ve kvalitě výrobků. Stanovení vyšší ceny je úměrné vyšší kvalitě výrobku. Jiné cíle - např. zabránění konkurenci vstoupit na trh, přilákání nového okruhu zákazníků.
7
ÚLOHA: nalezněte hlavní příčiny změny ceny ! Mezi hlavní příčiny, kdy dochází ke změnám v cenách: chování konkurence nevyužití výrobní kapacity a odbyt snížení ceny výrobků v důsledku změn tržního podílu firmy ke zvýšení ceny při zvýšení vstupních nákladů na výrobu z důvodu nesouladu mezi nabídkou a poptávkou
8
ZMĚNY CENY srážka při platbě - v hotovosti nebo při dřívější úhradě faktury kvantitativní srážka (množstevní rabat) - předem známé snížení ceny při nákupu většího objemu zboží funkční srážky - poskytována distribučním článkům které při jejím poskytnutí přebírají na sebe některé marketingové funkce sezónní srážky - slevy z cen při nákupu mimo sezónu prémie - poskytuje se pravidelným zákazníkům, kteří v průběhu určitého období zakoupí zboží v určité hodnotě
9
Zdroje: Karlíček Miroslav a kol., Základy marketingu, Grada 2013, ISBN: 978 - 80 - 247 - 4208 - 3 Vlastní zdroje autorky
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.