Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVítězslav Macháček
1
PROBLEMATIKA PSYCHOLOGICKÉ INTERPRETACE DAT PhDr. Jan Šmahaj, smahaj@seznam.cz, FF UP Olomouc Psychological problems of interpretation of data
2
OBSAH: 40 min CÍL, ETIKA „OSOBNOST“ RESPONDENTŮ „OSOBNOST“ INTERPRETUJÍCÍHO STRES, PROKRASTINACE HLEDISKO DŮLEŽITOSTI ČASU MOTIVACE, ZPĚTNÁ VAZBA TÝMOVÁ SPOLUPRÁCE PREDIKČNÍ HODNOTA, OPATŘENÍ ZÁVĚREM
3
????? INTERPRETACE DAT VS. PSYCHOLOGICKÁ INTERPRETACE DAT
4
KOMPLEXNÍ INTERPRETACE DAT PSYCHOLOGIE STATISTIKA, ANALÝZA SOCIOLOGIE
5
PSYCHOLOGICKÝ ASPEKT INTERPRETACE DAT ZAHRNUJE SUBJEKTIVITU, PROMĚNLIVOST ČLOVĚKA A SITUACE JE OVLIVNĚN MOTIVACÍ A CÍLEM JEDNÁ SE O DYNAMICKÝ PROCES, KTERÝ INTERPRETACÍ NEKONČÍ !!! ZDŮRAZNUJE ZPĚTNOU VAZBU VYTVÁŘÍ PROSTOR PRO MAXIMÁLNÍ VYUŽITÍ DOSAŽENÝCH VÝSLEDKŮ OPĚT NA ČLOVĚKA A SITUACI
6
PROBLEMATIKA nejen PSYCHOLOGICKÉ INTERPRETACE DAT Na straně respondenta Na straně „TÝMU“ Situační proměnné (nejméně ovlivnitelné) FORMÁLNÍ CHYBY OBSAHOVÉ CHYBY STATISTICKÉ, MATEMATICKÉ
7
CÍL, ETIKA MÍT VŽDY NA PAMĚTI, ČEHO CHCEME DOSÁHNOUT PROVÁDĚT PRŮBĚŽNÁ OPATŘENÍ, NEBÁT SE ZMĚNY V ZÁVISLOSTI NA TYPU PRŮZKUMU DODRŽOVAT PŘÍSLUŠNÁ ETICKÁ PRAVIDLA (zvážit přínos, anonymita, archivace dat)
8
„OSOBNOST“ RESPONDENTA VNÁŠÍ DO INTERPRETACE VELKÉ MNOŽSTVÍ ? JE SPOJENA S CÍLOVÝM SOUBOREM,JEHO VÝBĚREM A REPREZENTATIVNOSTÍ NUTNO BRÁT V POTAZ ODLIŠNOSTI (PODLE KVÓTNÍCH VÝBĚRŮ S OPOROU O OBDOBNÉ STUDIE, PŘÍPADNĚ VÝVOJOVOU PSYCHOLOGII, OBECNOU PSYCHOLOGII, SOCIOLOGII, DEMOGRAFII aj.)
9
„OSOBNOST“ INTERPRETUJÍCÍHO POZOR NA SUBJEKTIVNÍ INTERPRETACI A ZKRESLENÍ VÝSLEDKŮ ČASOVÉ HLEDISKO - > OČEKÁVÁNÍ VÝSLEDKŮ ROLE HODNOTITELE, MOTIVACE ADAPTAČNÍ FÁZE NEETICKÉ CHOVÁNÍ
10
STRES, PROKRASTINACE KAŽDÁ LIDSKÁ ČINNOST ZAHRNUJE STRESUJÍCÍ FAKTOR, URČITÁ MÍRA MŮŽE BÝT PROSPĚŠNÁ KAŽDÝ JSME JINÝ, DBÁT NA RELAXACI ZNÁT SEBE SAMA – využívat INTROSPEKCI ROZPOZNAT NÁZNAKY PROKRASTINACE DELEGUJTE ÚKOLY, POŽÁDEJTE O POMOC PŘIPRAVTE SI KRIZOVÝ PLÁN
11
NÁZNAKY PŮSOBENÍ PROKRASTINACE spoustu jiných důležitějších věcí na práci, pocit přetíženosti, nevíte odkud (čím) začít, … chybný odhad času, který povinnost zabere, pocit manipulace od toho, kdo vás povinností pověřil, odmítáte povinnost dělat, rádi pracujete v časové tísni, nenávidíte termíny, máte pocit nedostatečných zkušeností nebo oprávnění ke splnění povinnosti, strach z vlastního selhání či neúspěchu
12
BOJ S PROKRASTINACÍ NESPOLÉHEJTE NA PŘEDSEVZETÍ SEZNAMTE SE S METODAMI TIME- MANAGEMENTU PLÁNUJTE SVŮJ ČAS, VYTVOŘTE SEZNAM NEGATIVNĚ HODNOCENOU ČINNOST PROVÁDĚJTE KAŽDÝ DEN (VĚNUJTE JI ČAS) DĚLEJTE SI ZÁZNAMY ŠKRTEJTE, ZVÝRAZŇUJTE, ODMĚŇUJTE SE
13
HLEDISKO DŮLEŽITOSTI ČASU NEČEKANÉ ZMĚNY BĚHEM PRŮZKUMU DŮLEŽITÉ NAVRŽENÍ TIME-MANAGEMENTU VELMI SNADNO SE MŮŽE STÁT DŮLEŽITOU KOMPONENTOU PŘI INTERPRETACI (kdy sbírat data, jak dlouho, časová náročnost dotazníku) OSOBNÍ ÚROVEŇ HODNOCENÍ POTŘEBY ČASU OTÁZKA VALIDITY PRUŽNOST CELÉHO TÝMU / REAKCE NA POTŘEBU – VEDENÍ – SITUACE
14
MOTIVACE BEZ NÍ BY BYLA REALIZACE VÝZKUMU NEREÁLNÁ PRO RESPONDENTY JE U NÁROČNĚJŠÍCH DOTAZNÍKŮ PROMYSLET DOSTATEČNOU MOTIVAČNÍ STRATEGII (SOUTĚŽ, ZPĚTNÁ VAZBA, MOŽNOST PODÍLET SE NA ZMĚNĚ, POŽÁDÁNÍ O POMOC…) ZAMYSLET SE CO MOTIVOVALO RESPONDENTY K VYPLNĚNÍ DOTAZNÍKU POZITIVNÍ PŮSOBENÍ NA ZAMĚSTNANCE, možnost podílet se, zvýšit si kvalifikaci, použít bonusy apod…
15
ZPĚTNÁ VAZBA NEPOSTRADATELNÁ SOUČÁST INTERPRETACE MÁ HODNOTÍCÍ CHARAKTER JE NUTNÉ VYTVOŘIT O NÍ ZÁJEM A VYUŽÍT JI JAKO MOTIVAČNÍ NÁSTROJ SLOUŽÍ S VÝSLEDKY JAKO - ODMĚNA PRO RESPONDENTY VELMI PODSTATNĚ OVLIVŇUJE PRACOVNÍ KLIMA A CHUŤ DO DALŠÍCH PRŮZKUMŮ
16
„Pohled od budoucna“ DESKRIPCE KOMPARACE INTERPRETACE PREDIKCE
17
NÁSLEDNÁ OPATŘENÍ DÁVAJÍ PROSTOR PRO MAXIMÁLNÍ ZMĚNU NA ZÁKLADĚ INTERPRETAČNÍ A PREDIKČNÍ HODNOTY MOHOU MÍT RŮZNOU FORMU: -TECHNICKOU -PERSONÁLNÍ -VÝUKOVOU -REDUKČNÍ -KOMPARAČNÍ
18
ZÁVĚREM NEPŘECEŇUJTE PSYCHOLOGICKÉ HLEDISKO NEVÁHEJTE OSLOVIT ODBORNÍKY > MEZIOBOROVÁ KOOPERACE DBEJTE NA KVALITU, VČASNOST A STRUČNOST VÝSTUPŮ PROVEDENÉ INTERPRETACE MYSLETE NA SEBE A SPOLUPRACOVNÍKY, RELAXUJTE VYUŽIJTE MAXIMÁLNĚ VÝSTUPY INTERPRETOVANÝCH DAT
19
K ZAMYŠLENÍ: SPECIFIKA ON-LINE DOTAZNÍKU VS. TUŽKA PAPÍR
20
DĚKUJI ZA POZORNOST „Z ničeho se nemá dělat věda, ani z vědy ne, natož pak ze života.“ Jan Werich
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.