Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Spojka třecí kotoučová – diagnostika

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Spojka třecí kotoučová – diagnostika"— Transkript prezentace:

1 Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Střední odborná škola Otrokovice Spojka třecí kotoučová – diagnostika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Cupák Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /2 Autor Ing. Vladimír Cupák Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-OPD/2-ST-1/5 Název DUM Spojka třecí kotoučová – diagnostika Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Opravárenství a diagnostika pro automechaniky Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: účel spojky, hlavní části třecí spojky, diagnostika závad a opravy spojky Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Spojka třecí kotoučová, lamela, přítlačný kotouč, ložisko, diagnostika závad Datum

3 Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Náplň výuky Účel spojky Hlavní části třecí spojky Diagnostika závad spojky Opravy spojky

4 Spojka třecí kotoučová
Účelem spojky je: spojit klikový hřídel motoru se vstupním hřídelem převodovky a tím umožnit přenos točivého momentu z motoru do převodovky, umožnit měkký a plynulý rozjezd vozidla, krátkodobým přerušením přenosu točivého momentu umožnit řazení rychlostních stupňů v převodovce, zabránit přenosu vibrací z motoru do převodovky.

5 Hlavní části třecí spojky
třecí ústrojí přítlačné ústrojí vypínací ústrojí seřizovací ústrojí nosná část Obr. 2: Lamela spojky Obr. 1: Přítlačný kotouč.

6 Závady spojky Lehké závady
jsou to takové závady spojky, které lze opravit aniž by bylo nutno demontovat převodovku od motoru, za účelem demontáže spojky (prasklé lanko, poškozený bowden, zavzdušněné nebo poškozené kapalinové ovládání spojky apod.)

7 Těžké závady jsou to takové závady spojky, které nelze opravit bez demontáže převodovky od motoru, za účelem demontáže spojky (poškozené vypínací ložisko, poškozený přítlačný kotouč, poškozená lamela apod.) Obr. 3: Ukázka částí spojky z katalogu náhradních dílů

8 Diagnostika závad spojky
diagnostika závad spojky je založena na kontrole funkčnosti spojky za provozu vozidla (řazení rychlostních stupňů, plynulý rozjezd vozidla, jízda do kopce při plném zatížení vozidla apod.) vizuální kontrola se provádí zejména u lehkých závad spojky

9 Opravy spojky druh a rozsah opravy je stanoven na základě diagnostiky závad opravy lehkých závad (výměna lanka s bowdenem, doplnění brzdové kapaliny a odvzdušnění, výměna hadičky, hlavního válce apod.) opravy těžkých závad (výměna vypínacího ložiska, lamely, přítlačného kotouče apod.)

10 Kontrolní otázky: Čím může být způsobeno rychlé opotřebení spojkového obložení? Z kterých částí se skládá spojka? Popište rozdíl mezi lehkými a těžkými závadami?

11 Seznam obrázků: Obr. 1: [vid ], dostupné z: Obr. 2: [vid ], dostupné z: Obr. 3: [vid ], dostupné z:

12 Seznam použité literatury:
[1] POŠTA, J. a kolektiv, Opravárenství a diagnostika II, Informatorium, Praha, ISBN:

13 Děkuji za pozornost 


Stáhnout ppt "Spojka třecí kotoučová – diagnostika"

Podobné prezentace


Reklamy Google