Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Jan Amos Komenský 8. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Jan Amos Komenský 8. ročník
2
Název : Jan Amos Komenský- 8. ročník
Anotace : Výklad života a díla Jana Amose Komenského, prostředí a doba, v níž žil, společenské a náboženské poměry, odkaz dnešní společnosti. Vypracovala: Mgr. Miroslava Štěrbová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk a literatura Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 8. Datum vytvoření: říjen 2012
3
(78 let)
4
narodil se asi v Nivnici na Moravě v rodině mlynáře jako poslední dítě ke 4 sestrám
- už jako malému chlapci koupil otec synkovi usedlost v Uherském Brodě v domnění, že bude jednou hospodařit
5
- otec brzy zemřel, matka se utrápila krátce poté a dvanáctiletý sirotek byl dán na výchovu k tetě do Strážnice - škola ho velmi bavila a místní pán ze zámku (Karel Starší ze Žerotína) ho poslal na další studia
6
- školní léta prožil ve Strážnici a na bratrské škole v Přerově, pak studoval na univerzitách v Německu (Heidelberg, Herborn)
7
- stal se učitelem a správcem přerovské školy, knězem jednoty bratrské ve Fulneku
8
- po bitvě na Bílé hoře bylo jediným povoleným náboženstvím katolictví
… musel se skrývat, utekl z Fulneku, v té době mu zemřela žena a dvě děti na morovou nákazu … … pak se ještě dvakrát oženil
9
- odešel do Polska do Lešna a tam se stal 1648 biskupem jednoty bratrské (žil zde 30 let)
cestoval …Anglie, Uhry, Švédsko (byl zván jako zkušený učitel a organizátor školství)
10
po požáru v Lešně (1656) odešel do Nizozemí do Amsterodamu
při požáru bylo zničeno mnoho jeho cenných rukopisů a velká část podkladů pro slovník jazyka českého
11
- celý život doufal, že se situace v Čechách změní a on se bude moci vrátit domů, ale návratu do rodné vlasti se nikdy nedočkal (musel by přestoupit na katolickou víru a to nechtěl)
12
zemřel v cizině 15. 11. 1670 v 78 letech a je pochován v Nizozemí
v Naardenu
13
- říká se mu „učitel národů“
PROČ ?
14
protože do školství prosazoval :
odstranit učení zpaměti vyučovat názorně pomocí příkladů postupovat od známého k neznámému učení zaměřovat na praktické potřeby chlapci i dívky, chudí i bohatí vzdělávat od útlého věku a stále… vědomosti, dovednosti, zbožnost
15
Nejznámější tvorba : Orbis pictus (Svět v obrazech)
Brána jazyků otevřená Velká didaktika Labyrint světa a ráj srdce Kšaft umírající matky Jednoty bratrské
16
Velká didaktika přeložena do všech evropských jazyků
17
Komenský se v díle snaží udělat z pedagogiky vědní obor :
do 6 let má být dítě doma … obecná škola …střední škola … akademie (univerzita)
18
- dává důraz i na kázeň a vyučování tělocviku
19
Orbis pictus (Svět v obrazech)
učebnice, obrazový slovník, pedagogický spis
20
Brána jazyků otevřená učebnice latiny
21
Kšaft umírající matky jednoty bratrské kšaft = závěť
- dílo vzniklo po vestfálském míru 1648, kdy padla naděje na návrat do vlasti, jednota bratrská (umírající matka) je odsouzena k zániku a loučí se s pozůstalými a zanechává jim závěť
22
Labyrint světa a ráj srdce
- česky psaný filozofický a náboženský spis, prvky dramatu, místy hovorová čeština
23
poutník (autor) se vydá do světa, doprovází ho Všudybud (lidská zvídavost) a Mámení (lidská pohodlnost) svět je zobrazen jako středověké hrazené město, vchází se do něj Branou života a vychází Branou smrti také je tam Brána rozchodu, kde sedí Osud a určuje každému další kroky
24
od této brány se lidé rozcházejí do 6 ulic (= 6 stavů = řemeslníci, učenci, duchovní, vrchnost, rytíři a válečníci) uprostřed města je hrad Štěstěny a hrad Moudrosti poutník si může cestu zvolit sám Osud mu ji neurčí na cestu má nasazené růžové brýle, které přikrášlují pohled na svět
25
brýle ale nedoléhají…vidí bídu, faleš, závist, lži a intriky, úplatky, namyšlenost…
- v zoufalství a rozčarování se poutník uchyluje do ráje svého srdce a do své duše, kde je jediná hodnota (= víra v Boha)
26
Komenského myšlenky : Nežádej, co vidíš !
Nevypravuj vše, co víš a nevěř všemu, co slýcháš. Mluví-li kdo, mlč a tobě-li co praví, poslouchej !
27
„Ten, kdo nemiluje knihy, nemiluje moudrost
„Ten, kdo nemiluje knihy, nemiluje moudrost. Ten, kdo nemiluje moudrost, stává se hlupákem.“
28
Téma : Jan Amos Komenský - 8. ročník
Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office PowerPoint Použitá literatura : kolektiv autorů : Literatura pro 1. ročník SŠ Soukal, J. : Literární výchova pro II. stupeň ZŠ Košťák, J. :Literatura, I. díl
29
Autor: Mgr. Miroslava Štěrbová
Autor: Mgr. Miroslava Štěrbová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.