Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Francouzská renesanční literatura
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
2
kompaktní národní celek s relativně pevnou centrální vládou
Francie kompaktní národní celek s relativně pevnou centrální vládou renesance se zde rozvíjela v průběhu 15. a 16. století Chenonceaux [šenonso] je jeden z nejkrásnějších renesančních zámků ve Francii, na rozdíl od většiny z nich ale nestojí na březích Loiry.
3
François Villon (1431? – 1463?) jeden z nejznámějších básníků středověku tvorba navazuje na poezii potulných žáků (vagatů) kritik společnosti = první prokletý básník
4
François Villon François de Montcorbier [monkorbje] po smrti otce se ho ujal benediktýnský mnich Guillaume Villon, díky němu získal univerzitní vzdělání a dosáhl hodnosti mistra chráněnec vévody Karla Orleánského bouřlivák, neustále se pohyboval na hranici zákona – několikrát vězněn za rvačky a krádeže za zabití odsouzen k trestu smrti, ten mu byl změněn na 10 let vyhnanství z Paříže po propuštění z vězení 1463 už o Villonovi nejsou žádné zprávy
5
Tvorba Prostřednictvím Villonovy poezie vstupovaly do světové literatury postavy pobudů, opilců lehkých žen i mocných osobností té doby, zasazené do prostředí hospod, nevěstinců, paláců i vězení.
6
Malá závěť (Odkaz, Malý testament) 1456
satirické rozloučení se se světem - komická přání a odkazy přátelům i nepřátelům - básně satirické, provokující, vyjadřující smyslové opojení životem, i motivy zoufalství a melancholie
7
Velká závěť (Závěť, Velký testament) 1461
pomíjivost lidského života, strach ze smrti a nespravedlnosti prostředí pařížských hospod i paláců pocity společenského vyvrhele parodicky se mísí vysoký a nízký styl některá básně mají formu francouzské (villonské) balady = 3 strofy (7 až 12 veršů) + poslání (poloviční počet veršů); poslední verš každé strofy se opakuje jako refrén Vysvětlete verše: „znám Čechy bludem zmámené znám Řím, jenž mocí na blud tlačí.“ Jaký je obsah básně?
8
Čtyřverší, jež napsal Pařížan Villon v pařížském Châteletu
(byl odsouzen k smrti oběšením) Františku, už tě nepotěší, že Francouz jsi a ze vsi zdejší; teď na krk oprátku ti věší; ať pozná, oč je zadek těžší.
9
Balada z hadrů
10
Jarmila Loukotková - Navzdory básník zpívá
11
Francois Rabelais ( ) humanista, lékař, renesanční prozaik původně byl mnichem 1511 vysvěcen na kněze klášter opustil, studoval medicínu 1532 se stal lékařem v Lyonu
12
Gargantua a Pantagruel
pětidílný románový cyklus o životě královského rodu obrů parodie na rytířské romány a satira na středověkou společnost (výsměch soudům, školství i klášternímu životu) propagace užívání vlastního rozumu a logiky užívání různých stylových vrstev jazyka (vulgarismy, latinismy, archaismy, neologismy, přísloví atd.) užití nadsázky (hyperboly)
13
Gargantua – pěstuje kult svobody a přirozenosti
Kniha začíná narozením Gargantuy (syn obra Grand Gousiera), pokračuje jeho výchovou, studiemi v Paříži, válkou a založením utopického opatství Thelémského. Pak přichází na svět Gargantuův syn Pantagruel, jenž, když dospěje a vystuduje, se vydá na dobrodružné cesty se svým přítelem Panugrem. Grand Gousier – představitel středověkého feudálního asketismu Gargantua – pěstuje kult svobody a přirozenosti Pantagruel – ryze renesanční postava
15
Zámek Montaigne u Bordeaux
Michel de Montaigne ( ) humanistický spisovatel a filozof jeho dílo ovlivnilo myslitele 17. a 18. století, zejména osvícence zakladatel literárního žánru – eseje syn bohatého šlechtice vystudoval filozofii a práva Rodinné sídlo Zámek Montaigne u Bordeaux
16
„ Látka knihy, milý čtenáři, jsem zkrátka já sám.“
Eseje třídílný soubor volných úvah o životě, výchově, lásce, přátelích, zvycích atd. úvahy podávány ve formě autorova osobního hledání podnítily zájem o otázky individua a studium psychologie důraz je vždy kladen na rozum „ Látka knihy, milý čtenáři, jsem zkrátka já sám.“
17
Jaká věda je podle autora nejdůležitější?
Jaká je podle Montaigne jedna z hlavních zásad výchovy? Jaké jsou hlavní chyby vychovatelů? Koho Montaigne označuje za Aristotelova žáka? Která myšlenka vás nejvíc zaujala? Proč? Rafael Santi Athénská škola
18
Francouzská renesanční literatura
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Balajka, Bohuš a kol.: Přehledné dějiny literatury I. SPN, Praha 1992 Bláhová, Renata a kol.: Literatura pro 1. ročník středních škol. DIDAKTIS, Brno 2008 Bláhová, Renata a kol.: Literatura pro 1. ročník středních škol, pracovní sešit. DIDAKTIS, Brno 2008 Prokop, Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19. století. O.K. –Soft, Sokolov 2001 Sárközi, Radek: Elektronická učebnice literatury, Abeceda, o. s., Most Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 1. ročník středních odborných škol. SPN, Praha 2000
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.