Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Počítačová grafika
2
- V postatě vše co můžeme vidět očima na obrazovce počítače
technické výkresy digitální fotografie, fonty, textová grafika 2D a 3D herní grafika prostředí operačního systému (plocha, ikony, pohyb oken) atd. Dělení podle způsobu uložení: Vektorová grafika Rastrová grafika
3
Vektorová grafika Obrazy jsou tvořeny pomocí základních objektů = kružnice, přímky, úsečky Základním zobrazovacím prvekem je tedy vektor Můžeme libovolně měnit velikost obazu bez ztráty kvality Neexistuje jednotný formát Nejčastější přípony jsou pdf, ps, ttf, zmf, …
4
využití Vizitky, technické nákresy, loga firem, obrázky klipArtu,…
Editory : CorelDRAW, Adobe Illustrator, Zoner Callisto
5
Rastrová grafika Obraz je tvořen z barevných bodů (pixelů)
Rozlišení se udává v počtu bodů na palec DPI = čím více bodů na palec tím kvalitnější obraz, ale větší soubor pro uložení Problematická změna měřítka Nejčastější přípony: bmp, jpg, gif, tiff, png, … Využití: práce s fotografii, …
6
Nejčastější editory: Malování, Corel
PHOTO-PAINT, Adobe Photoshop, Painter, GIMP,…
7
rozlišení Rozlišení u obrazovek PC je zobrazení bodů k rozměru obrazovky tzn. rozlišení 1024x768 px znamená, že na obrazovce můžu zobrazit obrázek s kratší stranou, která má 768 bodů U tiskáren je rozlišení hustota bodů při tisku Jednotka dpi Digitální fotoaparáty je to počet bodů výsledné fotografie – jednotka je megapixel
8
Barevné modely Představují způsob míchání barev
Model RGB – Red, Green, Blue Zobrazení barev na monitoru, digitálních fotoaparátů Jsou udávána v celých číslech 0 – 255,
9
Model CMYK – Cyan, Magenta, Yellow, blacK
Využití v tiskárnách = tři základní barvy, pro tisk černé je tato kombinace neefektivní a zbytečná proto se používá samostatně Udává se v procentech 0 – 100% Barvy se míchají substrativním způsobem – mícháním vzniká tmavší odstín
10
Komprese Protože velikost pevného disku je omezena, musíme grafické soubory ukládat v co nejvhodnějším poměru kvalita/velikost K tomu využíváme komprese Bezztrátová: využije algoritmů k zakódování - to umožňuje přesnou rekonstrukci - programy pro kompresy: ZIP, Rar, LZMA, gZip,…
11
Ztrátová: zmenšuje se objem dat, také pomocí algoritmu, ale dochází ke ztrátě některých informací
- využití: digitální TV, filmová DVD, přenášení dat přes internet, ukládání do multimediálních přehrávačů, …
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.