Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/01.0040 Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/01.0040 Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová."— Transkript prezentace:

1 Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/01.0040 Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová škola stavební, Havířov, příspěvková organizace PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Název EMJednoduché funkční zkoušky Název sady EM OKR_BIO_10 Vzdělávací obor Biologie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie Autor Mgr. Jiří Okrouhlý Ph.D. Ročník 1. Anotace Test mluvení, Ruffierova zkouška, Step-test

2 Jednoduché funkční zkoušky Mgr. Jiří Okrouhlý Ph.D.

3 Terénní testy a jednoduché funkční zkoušky 1.Test mluvení 2.Ruffierova zkouška 3.Step-test

4 „Test mluvení“ (Croteau et al.) - doporučená intenzita rekreační a léčebné pohybové aktivity pod ANP - blíží se úrovni „anaerobního prahu“ = INTENZITA ZÁTĚŽE, při níž přestáváme být schopni souvislé řeči

5 StupeňSlovní hodnota 6 7VELMI VELMI LEHKÁ 8 9VELMI LEHKÁ 10 11LEHKÁ 12 13PONĚKUD NAMÁHAVÁ 14 15NAMÁHAVÁ 16 17VELMI NAMÁHAVÁ 18 19VELMI VELMI NAMÁHAVÁ 20 Borgova škála pociťování zátěže (1962) Problém:? velice subjektivní

6 Ruffierova zkouška 1] měření klidové SF (15 s)– skutečná SF klid !!! [SF1] 2] 30 dřepů za 30 sekund (např. použít metronom) 3] bezprostředně se posadíme a měříme SF (15 s) [SF2] 4] měření SF po 1 minutě od ukončení testu (15 s) [SF3] index zdatnosti = (SF1+SF2+SF3) x 4 -200 10

7 Ruffierova zkouška Hodnocení Index zdatnostizdatnost < 0výborná 0,1–5dobrá 5,1–10průměrná 10,1–15podprůměrná >15,1nedostatečná Test není vhodný pro starší osoby a osoby s nemoci dolních končetin, kloubů atd.

8 Step-test Založen na principu poklesu po-zátěžové SF Řada modifikací: Astrand-Ryhming step-test protokol, Queen’s College step-test protokol, Chester’s step test protokol Potřebujeme: - bedýnku (židli, lavičku) - stopky - metronom - monitor SF

9 Chester’s step-test protokol 1] bedýnka: 50 cm ♂, 40 ♀, 30 děti 2] trvání: 5 minut, pokud možno 3] frekvence: 30 výstupů/min 4] pohyb: výměna nohou na bedýnce, kde vždy jedna zůstává 5] bezprostředně po ukončení se posadit 6] měření SF během zotavení: - v čase 1 min (SF1), 2 min (SF2), 3 min (SF3) po zátěži

10 Chester’s step-test protokol Fitness index = Doba vystupování (s) x 100 (SF1+SF2+SF3) x 2 Hodnocení Index zdatnostiZdatnost <90podprůměrný 90–110průměrný >110nadprůměrný

11 Děkuji za pozornost!!!

12 Referenční seznam 1.Silbernagl, S., & Despopoulos, A. (1988/1993). Atlas fyziologie člověka (E. Trávničková et al., Trans.). Praha: Grada. 2.Máček, M., & Máčková, J. (1997). Fyziologie tělesných cvičení. Brno: Masarykova univerzita. 3.Havlíčková, L. et al. (1991). Fyziologie tělesné zátěže. Praha: Univerzita Karlova 4.Hamar, D., & Lipková, J. (2001). Fyziológia telesných cvičení. Bratislava: Univerzita Komenského. 5.Placheta, Z., et al. (2001). Zátěžové vyšetření a pohybová léčba. Brno: Masarykova univerzita.


Stáhnout ppt "Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/01.0040 Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová."

Podobné prezentace


Reklamy Google