Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0940 Autor: RNDr. Bc. Miroslav Hruška Tematická oblast: Kinematics of a particle (kinematika hmotného bodu) Název DUMu: Speed and velocity – A Kód: VY_32_INOVACE_FY.2.05 Datum:27. 7. 2013 Cílová skupina: Žáci středních škol s CLIL výukou fyziky v angličtině Klíčová slova:Speed, velocity, average speed, instantaneous speed, instantaneous velocity, scalar, vector Anotace: Prezentace slouží k zavedení pojmů průměrná a okamžitá rychlost. Dále je popsán rozdíl mezi skalárem a vektorem. Prezentaci je vhodné použít při probírání nového učiva.

2 Kinematics of a particle 5. Speed and velocity – A

3 3 Average speed of a particle  Average speed equals distance divided by time:  In SI, metre per second, m/s or m.s -1, is a derived unit of speed  We often use the non-SI unit kilometre per hour, km/h or km.h -1  1 m/s = 3.6 km/h  http://www.youtube.com/watch?v=_nAKwhZyXnw http://www.youtube.com/watch?v=_nAKwhZyXnw

4 4 Instantaneous speed  Instantaneous speed (okamžitá rychlost) in a given point of a trajectory has been defined as the average speed in a very short time interval (in an instant)  Symbol of instantaneous speed is v  Does the speedometer on a car measure average speed or instantaneous speed?

5 5  Instantaneous velocity (okamžitá rychlost) differs from the instantaneous speed – it has a direction!  Symbol of velocity is v (bold), written  We distinguish two types of quantities: scalars (skaláry) and vectors (vektory)  Scalar has only a magnitude (velikost)  Vector has a magnitude and a direction Instantaneous velocity

6 6 Instantaneous speed vs. velocity Magnitude of speed-velocity: v = = 50 km/h value (number) unit

7 7  How do we calculate average speed?  What is the SI unit of speed?  Express 90 km/h in m/s  What does the speedometer measure?  What makes the difference between instantaneous speed and instantaneous velocity?  What does a magnitude consist of? Revision I

8 8 Revision I – answers  Distance divided by time  Metre per second  25 m/s  Instantaneous speed  Velocity has a direction  Value and unit  http://www.youtube.com/watch?v=mDcaeO0WxBI http://www.youtube.com/watch?v=mDcaeO0WxBI

9 9  Vector can be drawn as an oriented straight line segment (orientovaná úsečka) – its direction is marked by the arrowhead on one end  The length of the segment represents the magnitude of the vector quantity Vector

10 10  Vector of velocity always lies on the tangent (na tečně) to the trajectory in the studied point! Vector of velocity

11 11  How do we draw a vector?  What does the length of a drawn vector represent?  Explain how you would draw a tangent to a circle. Given words may help you  http://www.youtube.com/watch?v=S-Wb_Q_ZsbA 13 min… http://www.youtube.com/watch?v=S-Wb_Q_ZsbA Revision II radius perpendicular point | line Revision II

12 That is all for now Thank you for your attention

13 13  Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje:  Bednařík, M., Široká, M. Fyzika pro gymnázia, Mechanika. Dotisk 3. vyd. Praha: Prometheus, 2004. 288 s. ISBN 80- 7196-176-0  Hornby, A. S. Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. 5. vyd. Oxford: Oxford University Press, 1995. 1428 s. ISBN 0-19-431423-5 Autor nezaručuje funkčnost webových odkazů!


Stáhnout ppt "1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google