Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka Mgr. Pavel Motyčka 1
2
Prosociálnost a práce s agresivitou
kurz pro lektory 19. a Prosociálnost a práce s agresivitou Mgr. Pavel Motyčka
3
Prosociálnost Ve prospěch druhého Nečeká protislužbu Není povinností
kurz pro lektory 19. a Prosociálnost Ve prospěch druhého Nečeká protislužbu Není povinností Mgr. Pavel Motyčka 3
4
Význam prosociálnosti
kurz pro lektory 19. a Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje komunikaci Posiluje vztahy mezi lidmi různých názorů Řídí tendenci ovládat druhé Zabraňuje konfliktům Mgr. Pavel Motyčka 4
5
Typy prosociálního chování
kurz pro lektory 19. a Typy prosociálního chování 1) fyzická pomoc 2) fyzická služba 3) dar a dělení se 4) slovní pomoc 5) slovní útěcha 6) potvrzení a pozitivní hodnocení druhých 7) soustředěné vyslechnutí 8) empatie 9) solidarita 10) pozitivní přítomnost a jednota Mgr. Pavel Motyčka 5
6
Proměnné ovlivňující prosociálnost
kurz pro lektory 19. a Proměnné ovlivňující prosociálnost Rozptýlená zodpovědnost Nejednoznačnost situace Nekompetentnost Sociální odpovědnost Vnitřní místo kontroly Představa spravedlivého světa Empatie Mgr. Pavel Motyčka 6
7
kurz pro lektory 19. a Prosociální osobnost 1. Prosociálnost a empatie mají pravděpodobně určitý genetický základ. Oporu pro tvrzení můžeme hledat ve výzkumech s dvojčaty. 2. Prosociálnost zřejmě koreluje s temperamentovými predispozicemi a to především v oblasti seberegulace. 3. Na prosociální osobnost mají pravděpodobně vliv také trvalé interpersonální vztahy. Pokud dojde k připoutání a vytvoření důvěry mezi matkou a dítětem v raném věku, lze předpokládat, že prosociální chování se u dítěte objeví v předškolním věku. Mgr. Pavel Motyčka 7
8
kurz pro lektory 19. a Výzkum prof. Mareše 1. Vzájemné pomáhání mezi žáky není v tradiční škole pravděpodobně běžnou záležitostí. 2. Žáci vzájemnému pomáhání přikládají poměrně velkou důležitost. 3. Žáci cítí určitou morální povinnost pomoci druhému v nesnázích. 4. Pokud žáci posuzují ochotu druhých pomáhat, jsou skeptičtí. 5. Dívky vnímají vzájemné pomáhání ve škole jako důležitější. 6. Mladší žáci jsou ochotnější pomáhat – názory jsou zřejmě ovlivněny věkem. Mgr. Pavel Motyčka 8
9
Agresivita Poškozuje jinou osobu Je záměrné Porušuje obecné normy
Není motivováno snahou pomoci Afektivní a instrumentální agresivita Příčiny: frustrace, deprivace, stavy dysfunkce, zlost, útok
10
Principy prosociální výchovy
kurz pro lektory 19. a Principy prosociální výchovy Svoboda zapojení Zapojení a iniciativa Hlavní úloha žáků Prestiž cílů Horizontálnost vztahu Svědomí jako model Spoluúčast rodin Rozvoj výchovného společenství Aplikace na skutečný život Smysl dobrodružství Globálnost žák - osoba Mgr. Pavel Motyčka 10
11
Odkazy na webu: www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops
kurz pro lektory 19. a Odkazy na webu: í Mgr. Pavel Motyčka
12
Ocenění „Etická škola“
kurz pro lektory 19. a Ocenění „Etická škola“ í Možnost získat pro školy Bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň Mgr. Pavel Motyčka
13
Možnosti financování ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu
kurz pro lektory 19. a Možnosti financování ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu Firemní sponzorství pro konkrétní školu Mgr. Pavel Motyčka
14
www.etickavychova.cz/ops Děkuji za pozornost kurz pro lektory
Mgr. Pavel Motyčka
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.