Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ROVNOBĚŽKY 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz
2
Čteme: přímka a je rovnoběžná s přímkou b.
ROVNOBĚŽKY = rovnoběžné přímky – jsou dvě nebo více přímek v rovině, které mají stejný směr a které se nikde neprotínají (neprotínají se v žádném bodě) || b || a Zapisujeme: a b. Čteme: přímka a je rovnoběžná s přímkou b. ||
3
Čteme: přímka a je rovnoběžná s přímkou b, c.
|| c || b || a Zapisujeme: a b c Čteme: přímka a je rovnoběžná s přímkou b, c. || ||
4
A) RÝSOVÁNÍ ROVNOBĚŽEK
Potřebujeme trojúhelník a pravítko. 1. Narýsuj přímku a a přilož k ní nejdelší stranu trojúhelníku. a
5
2. Ke kratší straně trojúhelníku přilož pravítko a pevně přitlač k podložce.
6
3. Trojúhelník posuň podle pravítka a podle nejdelší strany trojúhelníku narýsuj přímku b.
7
Narýsuj přímku p a dále tři přímky m, n, o, které jsou rovnoběžné s přímkou p.
Zapiš. p || m p || n p || o p || m || n || o
8
A) RÝSOVÁNÍ ROVNOBĚŽEK PROCHÁZEJÍCÍCH DANÝM BODEM
1. Narýsuj přímku a, zvol bod B, který na přímce a neleží. a B 2. K přímce přilož nejdelší stranu trojúhelníku. a B
9
3. Ke kratší straně trojúhelníku přilož pravítko a pevně přitlač k podložce.
B
10
4. Trojúhelník posuň podle pravítka do bodu B a narýsuj přímku b.
11
Bodem C veď přímku c, která je rovnoběžná s přímkou a.
Narýsuj dvě různoběžné přímky a, b a zvol bod C, který neleží na žádné z těchto přímek. Bodem C veď přímku c, která je rovnoběžná s přímkou a. Bodem C veď přímku d, která je rovnoběžná s přímkou b.
12
! Rovnoběžné přímky můžeš narýsovat i pouze za použití trojúhelníku s ryskou: a) Sestroj přímku a. Rysku přilož na přímku a. Podle nejdelší strany trojúhelníku narýsuj pomocnou kolmici. a
13
Druhá narýsovaná kolmice (přímka b) je rovnoběžná s původní přímkou a.
Poté přilož rysku na pomocnou kolmici a podle nejdelší strany trojúhelníku narýsuj kolmici k pomocné kolmici. || b || a Druhá narýsovaná kolmice (přímka b) je rovnoběžná s původní přímkou a.
14
b) Sestroj přímku a a zvol bod B, který na ní neleží
b) Sestroj přímku a a zvol bod B, který na ní neleží. Rysku přilož na přímku a. Podle nejdelší strany trojúhelníku narýsuj pomocnou kolmici. B . a
15
Poté přilož rysku na pomocnou kolmici tak, aby nejdelší strana trojúhelníku procházela bodem B. Podle nejdelší strany trojúhelníku narýsuj kolmici k pomocné kolmici. B || b || a Druhá narýsovaná kolmice (přímka b) je rovnoběžná s původní přímkou a, a současně prochází bodem B.
16
Na závěr: Na obrázku jsou úsečky AB a AD. D A B
1. Narýsuj přímku a, která prochází bodem D a je rovnoběžná s úsečkou AB. 2. Narýsuj přímku b, která prochází bodem B a je rovnoběžná s úsečkou AD. 3. Průsečík přímek a,b označ C. 4. Na úsečce AB zvol libovolně bod K a veď tímto bodem přímku k, která je rovnoběžná s úsečkou AD. 5. Na úsečce AD zvol libovolně bod L a veď tímto bodem přímku l, která je rovnoběžná s úsečkou AB.
17
Blažková, R. a kolektiv Matematika pro 4. ročník ZŠ I.a II díl
Praha: Alter, ISBN Molnár, J., Mikulenková H. Matematika pro 4. ročník 2. díl Olomouc: Prodos, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.