Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Opracování materiálu – stříhání
Střední odborná škola Otrokovice Opracování materiálu – stříhání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Jaroslav Dufka Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Charakteristika DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /1 Autor Ing. Jaroslav Dufka Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-In-Mat/1-SO-4/3 Název DUM Opracování materiálu – stříhání Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 36-52-H/01 Obor vzdělávání Instalatér Vyučovací předmět Materiály Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium. Náplň: podstata stříhání plechů a trubek Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Stříhání, druhy nůžek podle držadel a nožů, nůžky ruční a elektrické, vůle nůžek, nůžky na plastové trubky Datum
3
Opracování materiálu – stříhání
Náplň výuky Princip stříhání Rozdělení nůžek Nůžky ruční Nůžky pákové Nůžky elektrické Vůle nůžek Nůžky na plastové trubky
4
Princip stříhání Stříhání je dělení materiálu, kdy nevznikají třísky. Materiál se dělí pomocí dvou protilehlých nožů upevněných do konstrukce držadel nůžek. Před stříháním je třeba vždy zkontrolovat, zda nejsou nůžky na ostří zatupené. Tupými nůžkami se udělá méně práce a střih není rovný nebo se plechy mohou při stříhání pokřivit. Ruční stříhání vyžaduje fyzickou sílu, protože stříhání spočívá v překonání pevnosti materiálu. Proto se ručně stříhají jen tenké plechy a materiály. Nože nůžek musí být bez vůle, aby se plech neohýbal.
5
Rozdělení nůžek Nůžky se rozdělují podle :
Způsobu pohonu na ruční a elektrické Tvaru stříhaného materiálu – na plechy, dráty, jiné profily Tvaru držadel – s rovnými a různě zahnutými držadly Nožů – s přímými nebo zahnutými noži
6
Opracování materiálu Provádí se mnoha způsoby. Jde vždy o narušení struktury materiálu silou, která je větší než pevnost materiálu. Nářadí pro instalatéry na opracování materiálu se rozlišuje na: broušení pilování ohýbání řezání sekání stříhání vrtání Broušení je ubírání materiálu z plochy za účelem např. zmenšení tloušťky materiálu, rozbrušování má za úkol rozdělení materiálu – nejčastěji u instalatérů trubky
7
Obr.1: Čepování latexu
9
Struktura makromolekul
- Lineární makromolekulární látky - připojování nízkomolekulárních látek v jednom směru - Rozvětvené makromolekulární látky - na lineární řetězec se připojuj řetězce postranní - Síťované makromolekulární látky - lineární řetězce jsou na různých místech navzájem spojeny příčnými vazbami (můstky). Můstky omezují pohyb řetězců a dodávají celé struktuře pevnost, dochází k zesíťování řetězců (sít rovinná nebo prostorová). Obr. 3: Struktura makromolekul [1] : a – lineární (celulóza, PE), b – rozvětvené (přírodní kaučuk), c – síťová (pryž)
11
Druhy pohybů při broušení
Rozdělení podle chování při zvýšené teplotě - Termoplaty – látky za tepla tvárné, po zahřátí je možno je opakovaně přivádět do plastického až tekutého stavu, kdy je možno je opakovaně tvarovat (např. polyolefiny) - Reaktoplasty (dříve termosety) – látky teplem tvrditelné, při zvýšené teplotě je lze tvářet, ale zvýšená teplota vyvolá i chemické změny, které vedou ke změně struktury a vzniku vazeb (látky se vytvrzují). Lze je tedy tepelně tvářet pouze jednou (např. fenolformaldehydové pryskyřice).
12
Nůžky na plastové trubky
Označení nůžek 35 42 63 průměr trubky (mm) způsob vyvinutí síly pružina drátová plochá ozubený převod Makromolekulární látky vnikají z monomerů tzv. polyreakcemi. - Polymerace molekuly monomeru se štěpením dvojné vazby slučují, aniž vzniká nějaký vedlejší produkt. Polymerací vznikají látky s převážně lineární strukturou. - Polykondenzace reagují funkční skupiny jedné (homopolykondenzace) nebo několika různých (nejčastěji dvou) monomerů (heterokopolymerace) a vytvářejí produkt, který má bud lineární (pouze dvě funkční skupiny) nebo prostorovou strukturu (monomer má tři funkční skupiny), zároveň však vznikají vedlejší jednoduché sloučeniny. - Polyadice makromolekulární produkt vzniká adicí (postupným přidáváním) monomerů, které mají vhodné funkční skupiny, při čemž nevzniká vedlejší produkt.
13
Kontrolní otázky: Otázka – V čem spočívá princip stříhání?
Otázka – Podle čeho a jak se rozdělují nůžky? Otázka – Co je vůle nůžek a jaká má být? Otázka – Jaké nůžky se používají ke stříhání složitějších tvarů?
14
Seznam obrázků: Obr. 1: vlastní Obr. 2: vlastní Obr. 3: vlastní
15
Seznam použité literatury:
[1] Fischherz, A. a Skop, P.: „Technologie zpracování kovů“, Praha, SNTL, 1999, ISBN [2] Propagační materiály firmy Narex [2] Propagační materiály firmy Protool
16
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.