Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název: Člověk rozumný – homo sapiens Autor: Mgr. Eva Vondrková
číslo: VY_32_INOVACE_26_01 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Člověk rozumný – homo sapiens Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Dějepis Ročník: 6. ročník
2
Metodický list – anotace:
Didaktický učební materiál Člověk rozumný – homo sapiens slouží k vizuální podpoře výkladové části hodiny. Prezentace je doplněna kontrolními otázkami či jednotlivými úkoly vztahujícími se k probíranému učivu. Metodické pokyny jsou uvedeny na jednotlivých stranách.
3
Člověk rozumný – homo sapiens
Postupem doby se z člověka vzpřímeného vyvinul člověk rozumný – homo sapiens. Žil asi 300 tis. – 40 tis. př. n. l. Kosterní ostatky člověka rozumného se našly v Africe, Asii i v Evropě.
4
Způsob obživy, odívání Člověk rozumný se živil lovem zvěře, specializoval se na určitý druh zvěře podle místních podmínek, např. sever Evropy to byli sobi, ve střední Evropě převažovali mamuti a srsnatí nosorožci. Svůj jídelníček doplňoval člověk rozumný sběrem plodů, rostlin a vajec. Kožešiny ulovených zvířat sloužily jako jednoduchý oděv.
5
Dokonalejší kamenné nástroje
Člověk rozumný vyráběl dokonaleji opracované nástroje. Jednalo se např. o hroty, nože, škrabadla, vrtáky, rydla. Každý z nich byl určen pro jiný druh činnosti. Získával je z jádra štěpných kamenů = pazourků. K dřevěným oštěpům připevňoval kamenné a kostěné hroty
6
Způsob života Lidé žili v jeskyních nebo v jednoduchých oválných přístřešcích zhotovených z kostí, paroží, slabých kmenů, větví a kůží. Začal se vytvářet rod = skupina pokrevně příbuzných lidí. Dorozumívali se jednoduchou nečlánkovou řečí. Lidé začali přemýšlet o příčině smrti. Zemřelé začali pohřbívat a do hrobu jim dávali milodary: zbraně a nástroje. Do hrobů je ukládali ve skrčené poloze.
7
Přečtěte si ukázky a shrňte, proč byl pro pravěké lidi oheň tak životně důležitý a jak ho rozdělávali: „ Oheň je ohromná moc. Přemůže vše. Zahání zvěř. Hřeje. Opéká maso. Bez ohně nelze přežít zimu… Však jen málo scházelo – a tlupa by byla bývala bez ohně. Hlína oheň udusí. Také déšť zalije ohniště neopatrné tlupě. Oheň třeba bedlivě stříci. Uhaslý oheň už neoživne.“ MACKOVÁ, Iva a Miloš ZAPLETAL. Sachemův odkaz. První. Liberec: Skauting, 1993, s. 33. ISBN „Ťukl pazourkem do žlutého kamene – oj! Svítivá jiskra vylétla zářícím obloukem a zapadla ve tmě. Křísl ještě jednou –zase krásná jiskra!“
8
„…Huňáč tedy vzal sám do rukou pazourek i ohnivý kámen a křesal, až jiskry pršely. Za chvíli zakroužil z mechu malinký obláček dýmu a v dešti jisker se zvětšoval….“ MACKOVÁ, Iva a Miloš ZAPLETAL. Sachemův odkaz. První. Liberec: Skauting, 1993, s. 48. ISBN „Zur uchopil tisový kolík a usilovným vrtáním vzbudil v kousku dřeva první jiskřičky. Ty zachytil do připraveného troudu a stálým foukáním troud rozdmýchal, že z něho brzy létaly jiskry na všechny strany, měnily se v malinké plaménky a zakusovaly se do suché trávy a tenounkých větviček.“ BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila, Lubor KYSUČAN a Marie FEJFUŠOVÁ. Dějepis: vzdělávací oblast Člověk a společnost. 2. vyd. Brno: Nová škola, 2011, s. 14. Duhová řada. ISBN
9
Oheň Člověk rozumný už dovedl rozdělat oheň.
10
Otázky: 1. Kde a kdy žil člověk rozumný?
2. Které kamenné nástroje vyráběl a proč? 3. Proč se nazývá homo sapiens člověk rozumný? 4. Jakou důležitou dovednost se člověk rozumný naučil? 5. Jak to udělal? 6. Co víš o způsobu obživy, obydlí člověka rozumného?
11
Zdroje a citace: MICHOVSKÝ, Václav. Dějepis: pravěk a starověk pro základní školy. Vyd. 4., v Práci 1. Praha: Práce, 1995, 71 s. Učebnice pro základní školy (Práce). ISBN BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila, Lubor KYSUČAN a Marie FEJFUŠOVÁ. Dějepis: vzdělávací oblast Člověk a společnost. 2. vyd. Brno: Nová škola, 2011, 139 s. Duhová řada. ISBN Strana 9: MACKOVÁ, Iva a Miloš ZAPLETAL. Sachemův odkaz. První. Liberec: Skauting, 1993, s. 33. ISBN Strana 10: MACKOVÁ, Iva a Miloš ZAPLETAL. Sachemův odkaz. První. Liberec: Skauting, 1993, s. 48. ISBN BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila, Lubor KYSUČAN a Marie FEJFUŠOVÁ. Dějepis: vzdělávací oblast Člověk a společnost. 2. vyd. Brno: Nová škola, 2011, s. 14. Duhová řada. ISBN Obrázky z Klipartu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.