Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Obor vzdělávání: H/01 mechanik opravář motorových vozidel, (ŠVP: automechanik), H/01 zedník, (ŠVP: zedník) – 2. ročník Tematická oblast: Člověk jako občan Název sady DUM: Člověk a společnost kolem něj Kód: VY_32_INOVACE_11_OBN1_11 Autor: Mgr. Jana Králová Datum tvorby: září 2013 Anotace: Lidská společnost a společenské skupiny - dělení.
2
LIDSKÁ SPOLEČNOST A SPOLEČENSKÉ SKUPINY
ČLOVĚK JAKO OBČAN LIDSKÁ SPOLEČNOST A SPOLEČENSKÉ SKUPINY
3
Ihned po narození patří každý člověk do některé společenské skupiny.
Společenskou skupinu tvoří osoby, které něco spojuje (příbuzenské vztahy, dosažení určitých cílů).
4
Společenské skupiny mohou být:
a) formální: vznikají podle přesně stanovených pravidel (např. školní třída) b) neformální: vznikají na základě společného zájmu (např. zájmový kroužek)
5
Další členění skupin: RODINA: skupina, která je založená na příbuzenských vztazích Dělíme ji na: základní/užší (tvoří ji muž, žena a jejich děti) rozšířená/širší (zahrnuje i prarodiče, tety, strýce, bratrance, sestřenice, tchýně a tchány) úplná (rodina – oba rodiče) neúplná (rodina s jedním rodičem – obvykle ženou)
6
ŠKOLNÍ TŘÍDA: hlavním úkolem je získat vědomosti, dovednosti, návyky slušného chování, naučit se spolupracovat se spolužáky PRACOVNÍ KOLEKTIV: člověk se zde učí spolupráci s ostatními a zodpovědnosti za sebe a za svou práci ZÁJMOVÝ ODDÍL: lidé zde tráví volný čas a věnují se sportu, malování, hudbě, zpěvu
7
Kontrolní otázky: 1. Od kdy patří každý člověk do některé společenské skupiny? 2. Společenskou skupinu tvoří osoby, které něco 3. Na jakém základě vznikají formální skupiny? 4. Na jakém základě vznikají neformální skupiny? 5. Popiš několika slovy tyto skupiny: a) rodina b) školní třída c) pracovní kolektiv d) zájmový oddíl
8
Použité zdroje: 1. KOVAŘÍKOVÁ, Hana
Použité zdroje: 1. KOVAŘÍKOVÁ, Hana. Občanská výchova I / pro odborná učiliště. Praha: Septima, s. ISBN KOVAŘÍKOVÁ, Hana. Občanská výchova II / pro odborná učiliště. Praha: Septima, s. ISBN Metodika: Tento DUM lze využít pro teoretické vyučování, jak při seznamování se s novým tématem, tak při jeho procvičování nebo opakování. Prezentace je nastavena tak, že vyučující potvrzuje jednotlivé kroky a může tedy doplnit vhodný komentář.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.