Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVratislav Havlíček
1
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu
2
Parametry monitorů OB21-OP-EL-ELZ-MAR-U-3-018 Ing. Josef Martinák ml.
3
Úhlopříčka Velikost monitoru se obvykle udává v palcích jako vzdálenost mezi protilehlými rohy obrazovky. Problém, který u tohoto označení nastává, je, že toto značení velikosti obrazovky nerozlišuje poměr stran monitoru a tudíž při zachování stejné úhlopříčky a jiného poměru stran se dostaneme k odlišné velikosti zobrazované plochy. Velikost monitoru se obvykle udává v palcích jako vzdálenost mezi protilehlými rohy obrazovky. Problém, který u tohoto označení nastává, je, že toto značení velikosti obrazovky nerozlišuje poměr stran monitoru a tudíž při zachování stejné úhlopříčky a jiného poměru stran se dostaneme k odlišné velikosti zobrazované plochy. Pozor. 21" monitor s poměrem stran 4:3 zobrazí plochu o velikosti ~1361 cm 2 čtverečních palců, širokoúhlá obrazovka 16:9 se stejnou velikostí úhlopříčky, tedy 21" zobrazí plochu o velikosti ~1212 cm 2. Pozor. 21" monitor s poměrem stran 4:3 zobrazí plochu o velikosti ~1361 cm 2 čtverečních palců, širokoúhlá obrazovka 16:9 se stejnou velikostí úhlopříčky, tedy 21" zobrazí plochu o velikosti ~1212 cm 2. Jeden palec = 25,4 milimetru Jeden palec = 25,4 milimetru
4
Rozlišení obrazovky Rozlišení monitoru nebo displaye je počet pixelů (nebo maximální rozlišení obrazu), které může být zobrazeno na obrazovce. Často se udává jako počet sloupců (horizontálně, „X“), které se uvádí vždy jako první, a počet řádků (vertikálně, „Y“). Rozlišení monitoru nebo displaye je počet pixelů (nebo maximální rozlišení obrazu), které může být zobrazeno na obrazovce. Často se udává jako počet sloupců (horizontálně, „X“), které se uvádí vždy jako první, a počet řádků (vertikálně, „Y“). Momentálně jsou nejpoužívanější rozlišení 1024×768 (XGA/XVGA, eXtended), 1280×800 (WXGA, Wide XGA, hlavně u notebooků), a 1600×1200 (UXGA, Ultra-eXtended), 1920 x 1200 (16:10 full HD). Momentálně jsou nejpoužívanější rozlišení 1024×768 (XGA/XVGA, eXtended), 1280×800 (WXGA, Wide XGA, hlavně u notebooků), a 1600×1200 (UXGA, Ultra-eXtended), 1920 x 1200 (16:10 full HD). U LCD se jedná o skutečný počet bodů, pokus o použití jiného než tohoto rozlišení vede k různým deformacím obrazu; u CRT jde o maximální zobrazitelný počet bodů a ten je omezen maximální vstupní frekvencí (MHz) U LCD se jedná o skutečný počet bodů, pokus o použití jiného než tohoto rozlišení vede k různým deformacím obrazu; u CRT jde o maximální zobrazitelný počet bodů a ten je omezen maximální vstupní frekvencí (MHz)
5
Vstupy, spotřeba V současnosti se používají D-sub (15pinový, analogový), DVI (kombinovaný digitální a analogový) nebo HDMI (digitální pro přenos videa ve vysokém rozlišení, zpětně kompatibilní s DVI), některé monitory mohou mít ještě oddělené RGB (analogové) vstupy V současnosti se používají D-sub (15pinový, analogový), DVI (kombinovaný digitální a analogový) nebo HDMI (digitální pro přenos videa ve vysokém rozlišení, zpětně kompatibilní s DVI), některé monitory mohou mít ještě oddělené RGB (analogové) vstupy Dalším zajímavým parametrem je elektrická spotřeba (W, u LCD je poloviční až třetinová proti CRT o stejné úhlopříčce), spotřeba ve stavu spánku, při plném výkonu. Dalším zajímavým parametrem je elektrická spotřeba (W, u LCD je poloviční až třetinová proti CRT o stejné úhlopříčce), spotřeba ve stavu spánku, při plném výkonu.
6
Obnovovací frekvence CRT monitorů Obnovovací frekvence udává se v jednotkách Hertz (Hz) – jako rozumné ergonomické minimum pro CRT je uváděno 85–100 Hz. Obnovovací frekvence udává se v jednotkách Hertz (Hz) – jako rozumné ergonomické minimum pro CRT je uváděno 85–100 Hz. Při nižších frekvencích (starší monitory) může dojít při dlouhodobém používání k poškození zraku. Při nižších frekvencích (starší monitory) může dojít při dlouhodobém používání k poškození zraku.
7
Pozorovací úhly Pozorovací úhly udávají úhel, pod kterým je obraz "sledovatelný" a nemění se mu barvy. Někdy může být pozorovací úhel ve vertikálním směru menší než v horizontálním (záleží na použité technologii). Pozorovací úhly udávají úhel, pod kterým je obraz "sledovatelný" a nemění se mu barvy. Někdy může být pozorovací úhel ve vertikálním směru menší než v horizontálním (záleží na použité technologii). Při překročení pozorovacího dochází k různým změnám obrazu jako například ztmavnutí obrazu, inverze barev, ztráta kontrastu. Při překročení pozorovacího dochází k různým změnám obrazu jako například ztmavnutí obrazu, inverze barev, ztráta kontrastu.
8
Doba odezvy Doba odezvy udává čas, za který se dokáže změnit z černé barvy na bílou a zpět na černou. Doba odezvy udává čas, za který se dokáže změnit z černé barvy na bílou a zpět na černou. Hodnoty "rise" udává dobu potřebnou pro rozsvícení bodu do bílé barvy a "fall" naopak pro zhasnutí do černé. Hodnoty "rise" udává dobu potřebnou pro rozsvícení bodu do bílé barvy a "fall" naopak pro zhasnutí do černé. Doba odezvy je v tomto případě rovna součtu obou hodnot. Doba odezvy je v tomto případě rovna součtu obou hodnot. Vzhledem k tomu, že změna z černé do bílé a naopak se tak často nevyskytuje, začala se dávat spíše hodnota změny tmavě šedé na světle šedou (grey to grey). Vzhledem k tomu, že změna z černé do bílé a naopak se tak často nevyskytuje, začala se dávat spíše hodnota změny tmavě šedé na světle šedou (grey to grey). Vysoké hodnoty odezvy pak můžou způsobovat nepříjemné rozmazání obrazu. Vysoké hodnoty odezvy pak můžou způsobovat nepříjemné rozmazání obrazu. Nízká doba odezvy je důležitá především u rychlých změn obrazu (akční hry, sledování filmů) Nízká doba odezvy je důležitá především u rychlých změn obrazu (akční hry, sledování filmů)
9
Jas a kontrast Kontrast - tento údaj udáván jako poměr svítivosti bílé a černé barvy. Kontrast - tento údaj udáván jako poměr svítivosti bílé a černé barvy. Jas pouze udává svítivost monitoru při zobrazení všech pixelů bíle. Problém může opět být při velmi vysoké hodnotě, kdy se tak z černé může stát šedá a monitor může za noci oslňovat. Jas pouze udává svítivost monitoru při zobrazení všech pixelů bíle. Problém může opět být při velmi vysoké hodnotě, kdy se tak z černé může stát šedá a monitor může za noci oslňovat.
10
Výhody a nevýhody CRT Klady Malá doba odezvy Výborné zobrazení barev, široký rozsah a nízká úroveň zobrazení černé barvy Jsou schopné zobrazit nativně několik rozlišení při různé obnovovací frekvenci Výborné pozorovací úhly Zápory Velké rozměry a váha Geometrické zkreslení u neplochých CRT monitorů citlivost na rušení magnetickým polem v okolí monitoru Při nízké obnovovací frekvenci viditelně problikává, vyžaduje nastavení alespoň 75 Hz a více
11
Výhody a nevýhody LCD Klady Kompaktní a lehký Malá energetická spotřeba Žádné elektromagnetické vyzařování Malé nebo žádné problikávání Zápory Malý kontrastní poměr Omezené pozorovací úhly Pomalejší časy odezvy Má pouze jedno nativní rozlišení Mohou se vyskytnout „mrtvé“ pixely Horší podání černé
12
Výhody a nevýhody Plazmových obrazovek Klady Vynikající pozorovací úhly Vyšší životnost Zápory Vyšší pořizovací cena Větší spotřeba vyšší živ Riziko vypálení, pokud na obrazovce necháme dlouhou dobu stejný obraz Při provozu se tyto obrazovky více ohřívají
13
Postupem času se začínají rozdíly mezi LCD a Plazma obrazovkami stírat Postupem času se začínají rozdíly mezi LCD a Plazma obrazovkami stírat Výrobci odstraňují jednotlivé nevýhody Výrobci odstraňují jednotlivé nevýhody
14
Použitá literatura http://cs.wikipedia.org/wiki/Monitor(obrazovka)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.