Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
32_04_31 Bajka Anotace Bajka Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk Tematický okruh, téma Český jazyk – literatura – epické žánry - bajka Autor, datum vytvoření Mgr. Monika Nademlejnská, Jazyk český Očekávaný výstup Žáci si zopakují epické žánry, přiblíží si bajku Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Epické žánry, bajka, podobenství (alegorie) – zvířata jednají jako lidé, představitelé Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC a MS Office, dataprojektor nebo IT, psací potřeby, sešit Druh interaktivity Aktivita žáků, výklad, samostatná práce Cílová skupina 6. ročník – 12 – 13 let Stupeň a typ vzdělávání 2. stupeň ZŠ Potřebný čas 30 min Řešení Ano Celková velikost Zdroje Vlastní, Čítanka pro 6. ročník, Jinan Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
2
BAJKA Metodický pokyn:
Žáci se seznámí s bajkou, dokáží vyjmenovat její charakteristické rysy, vytuší mravní poučení. Seznámí se s hlavními autory, kteří psali bajky. Naučí se rozlišovat bajku od pohádky. Veškeré obrázky jsou použity z klipartu Microsoft Office dostupné pod licencí Microsoft Office. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
3
BAJKA střední žánr epiky
( epika má děj, příběh, patří sem: báje, pověst, pohádka, legenda, povídka a novela) vystupují zde zvířata, která jednají jako lidé (alegorie) končí mravním, praktickým poučením původ mají v Indii a starověkém Řecku Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
4
autoři bajek: Ezop – řecký otrok Jean de La Fontaine ( ) – francouzský autor, který uspořádal své bajky do dvanácti knih Ivan Andrejevič Krylov ( ) – ruský autor moderní autoři: Jacques Prévert ( ) – napsal Pohádky pro nehodné děti Miloš Macourek ( ) – český básník, dramatik a scénárista, napsal Živočichopis Jiří Žáček (1945) – český autor Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
5
Havran a lišák – Jean de La Fontaine
ukázka: z Čítanky pro 6. ročník, Jinan,1995 Havran a lišák – Jean de La Fontaine Seděl kdys mistr havran na větvi a v zobanu měl kousek sýra. Pan lišák, na tu vůni citlivý, hned touto řečí se mu vtírá: „Dobrý den, pane z Havranů. Váš zjev mě okouzlil a hold teď vzdávám mu. Lze-li snad hlas váš srovnávati, s oblekem vaším nechci lháti, Pak v těchto lesích jste skutečným fénixem.“ Bez sebe radostí, chtěl havran v štěstí svém hlas překrásný mu ukázati. Jen zobák otevřel, sýr k zemi ihned pad. Lišák jej uchopil a děl:“ Měj, pane, dík a věz, že každý lichotník na účet všech svých posluchačů žije. To poučení mé nad tvůj sýr vzácnější je.“ Pln studu havran přísahá, byť i se zpožděním, že už si pozor dá. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
6
Jaké vlastnosti měl lišák? Jaké havran?
Přečti si ukázku, svými slovy převyprávěj, nezapomeň na mravní poučení. Jaké vlastnosti měl lišák? Jaké havran? Lišák – lstivý, chce získat sýr, umí se přetvařovat, pochlebovat ostatním, mlsný Havran – důvěřivý, hloupý, nechá se ošálit Pokuste se bajku ve dvojicích zdramatizovat. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
7
Zamyslete se nad vztahem mezi bajkou a pohádkou. Čím se navzájem liší
Zamyslete se nad vztahem mezi bajkou a pohádkou. Čím se navzájem liší? Pohádky – vystupují zde nadpřirozené postavy, jsou zde ustálené formule, poukazují na dobro a zlo, končí šťastně Bajky – vystupují zde zvířata, poukazují na lidské vlastnosti, končí mravním poučením Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.