Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Média jako informační technologie
Kritika nových médií: neotechnologický determinismus Koncepce prvního a druhého mediálního věku: Mark Poster - proměna symetrie ve vztahu podavatele a příjemce Nová média, subjekt a identita: stabilní a těkavý subjekt Databáze a sociální kontrola: vývoj sociálního voyerismu; databáze jako panoptikum (Poster) x databáze jako synoptikum (Bauman)
2
Kritika nových médií Neotechnologický determinismus: nová média produkují mentalitu informační společnosti Znaky nových médií: interaktivita, individuace,decentralizace, demasifikace Adorační vztah k NM (videotopie): svoboda individua, rozvoj lokálních komunit, decentralizace moci Apokalyptický vztah k NM (dystopie): svoboda korporací, kontrola a dozor, vznik „informační chudiny“
3
Média jako informační technologie
Kritika nových médií: neotechnologický determinismus Koncepce prvního a druhého mediálního věku: Mark Poster - proměna symetrie ve vztahu podavatele a příjemce Nová média, subjekt a identita: stabilní a těkavý subjekt Databáze a sociální kontrola: vývoj sociálního voyerismu; databáze jako panoptikum (Poster) x databáze jako synoptikum (Bauman)
4
První a druhý mediální věk
Koncepce Marka Postera: Mode of Information (1990); Second Media Age (1995) První a druhý mediální věk: kritérium odlišení v proměně vztahu mezi podavatelem a příjemcem První mediální věk: věk klasické masové komunikace Druhý mediální věk: skupiny podavatelů a příjemců se početně vyrovnávají a prolínají Alvin Toffler: kombinace producenta a konzumenta =„prozument“
5
Média jako informační technologie
Kritika nových médií: neotechnologický determinismus Koncepce prvního a druhého mediálního věku: Mark Poster - proměna symetrie ve vztahu podavatele a příjemce Nová média, subjekt a identita: stabilní a těkavý subjekt Databáze a sociální kontrola: vývoj sociálního voyerismu; databáze jako panoptikum (Poster) x databáze jako synoptikum (Bauman)
6
Nová média, subjekt, identita
Mark Poster: „Každý komunikační systém by měl být analyzován z hlediska toho, jaký typ subjektu podporuje“ První mediální věk: subjekt koherentní,, stabilní arboriální texty Druhý mediální věk: subjekt nestálý, těkavý, difúzní rizomatické texty (oddenek; Deleuze a Guatarri)
7
Média jako informační technologie
Kritika nových médií: neotechnologický determinismus Koncepce prvního a druhého mediálního věku: Mark Poster - proměna symetrie ve vztahu podavatele a příjemce Nová média, subjekt a identita: stabilní a těkavý subjekt Databáze a sociální kontrola: vývoj sociálního voyerismu; databáze jako panoptikum (Poster) x databáze jako synoptikum (Bauman)
8
Databáze a sociální kontrola
Nová média (databáze) jako panoptikum: verze Marka Postera parafráze metafory Michela Foucaulta; panoptikum jako symbol pro hlídaný prostor, kdy střežení nevědí, kdy jsou pod kontrolou – cílem je dostat se VEN Nová média (databáze) jako synoptikum: polemika Zygmunta Baumana fáze sociálního voyerství databáze jako prostor, který svádí dohromady privilegované jedince (globálové) a diskriminuje ostatní (lokálové) – cílem je dostat se DOVNITŘ
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.